08-03-2022

De Nederlandse bariton Frank Dolphin Wong viert op 8 maart 2022 zijn verjaardag.

Frank Dolphin Wong werd geboren in Amsterdam en besloot op zijn 22ste zangles te nemen. Tot 1998 studeerde hij klassieke solozang bij Udo Reinemann aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. Zijn eerste operarol was als Bottom in ‘A Midsummer Nights Dream’ van Benjamin Britten aan de Nederlandse Opera Akademie van het conservatorium van Den Haag en zijn professionele debuut was als Barone en Dottore in ‘La Traviata’ in 1996. In 2001 zong hij zowel de titelrol in ‘Attila’ van Verdi in Dordrecht, als de rol van de Romeinse generaal Ezio in ‘Attila’ van Verdi bij de Rotterdamse Opera in de regie van Jan Bouws. In ‘Le Nozze di Figaro’ van Mozart vertolkte hij in 2003 de titelrol bij Nuovo Musiche tijdens een tournee door Frankrijk en België.

Van 2004 tot 2010 was Frank Dolphin Wong als solist verbonden aan het Theater Hagen in Duitsland. Voor zijn vertolking daar van Orest in ‘Elektra’ van Richard Strauss werd hij in 2006 door twee journalisten van de ‘Kritiker Umfrage’ uitgeroepen tot beste ‘Nachwuchssänger’ van Nordrhein Westfalen. Verder vertolkte hij in Hagen rollen als Il Conte d’Almaviva in ‘Le Nozze di Figaro’, Nick Shadow in ‘The Rake’s Progress’ van Stravinsky, Lescaut en De Bretigny in ‘Manon’, van Massenet, Der Sprecher in ‘Die Zauberflöte’ van Mozart, Lindorf, Coppélius, Dapertutto en Miracle in ‘Les Contes d’Hoffmann’ van Offenbach, Dreieinigkeitsmoses in ‘Aufstieg und Fall der Stadt Mahagony’ van Kurt Weill, Frank in ‘Die tote Stadt’ van Korngold, Wolfram in ‘Tannhäuser’ van Wagner, Joseph de Rocher in ‘Dead Man Walking’ van Jake Heggie, de titelrol in ‘Sweeney Todd’ van Sondheim, Kruschina in ‘Die verkaufte Braut’ van Smetana, Stanley Kowalski in ‘A Streetcar Named Desire’ van Previn en Verdi-rollen als Don Carlo in ‘La Forza del Destino’, de titelrol in ‘Rigoletto’, Ford in ‘Falstaff’ en Germont in ‘La Traviata.

Frank Dolphin Wong werkte tussen 2010 en 2013 als freelance bariton. Zo maakte hij gastoptredens als Ping in ‘Turandot’ van Puccini aan de Nationale Opera van Polen in Warschau, met de titelrol in ‘Rigoletto’ in het Theater Solingen en keerde hij als gast terug naar Hagen als Escamillo in ‘Carmen’ van Bizet, Dr. Falke in ‘Die Fledermaus’ van Johann Strauss jr., Schaunard in ‘La Bohème’ van Puccini en Peter Besenbinder in ‘Hänsel und Gretel’ van Humperdinck. Verdere zong hij in 2011 in Vredenburg in concertante uitvoeringen van de Verdi-opera’s ‘Attila’ (Ezio) en ‘Ernani’ (Don Carlo).

Sinds het seizoen 2013/2014 is Frank Dolphin Wong ensemblelid bij het Theater Bielefeld. Daar zong hij inmiddels partijen van Giacomo in ‘Giovanna d’Arco’ van Verdi, Tarquinius in ‘The Rape of Lucretia’ van Britten, de Dark Fiddler in ‘A Village Romeo and Juliet’ van Delius, de titelrol in ‘Macbeth’ van Verdi, Wolfram in ‘Tannhäuser’ vanWagner en de Puccini-rollen van Michele in ‘Il Tabarro’, Scarpia in ‘Tosca’, Sharpless in ‘Madama Butterfly’ en de titelrol in ‘Gianni Schicchi’.

In het seizoen 2016/2017 vertolkte Frank Dolphin Wong in Bielefeld rollen als Bassanio in ‘Le Marchand de Venise’ van Reynaldo Hahn, Ottokar in ‘Der Freischutz’ van Von Weber, Herr Knarre in ‘Charlotte Salomon’ van Marc-André Dalbavie en Rodrigo in ‘Don Carlos’ van Verdi.

In het seizoen 2017/2018 zong Frank Dolphin Wong in Bielefeld onder andere Der Sprecher en 2. Geharnischter in ‘Die Zauberflöte’ van Mozart, Albert in ‘Werther’ van Massenet en Wotan in ‘Das Rheingold’ van Wagner. Bij het Rotterdams Opera Koor zong hij Dulcamara in ‘L’Elisir d’Amore’ van Donizetti.

In het seizoen 2021/2022 zingt Wong onder andere in Bielefeld de rollen van Hajný en Lovec in ‘Rusalka’ van Dvořák, Marcello in ‘La Boheme’ en de Musiklehrer in ‘Ariadne auf Naxos’.

Kijk op YouTube