22-12-2015

Enrico Delamboye, sinds 2007 hoofdvakdocent orkestdirectie aan het Conservatorium te Maastricht, heeft de muzikale leiding toebedeeld gekregen bij de Zomeropera in Alden Biesen.

Van 21 mei tot en met 18 juni dirigeert Delamboye die sinds 2009 ook werkzaam is “Musikdirektor’ en Chef-dirigent” aan het “Theater Koblenz” in afwisseling met zijn 2de kapelmeester Leslie Suganandarajah in Alden Biesen de opera Eugin Onegin van Tsjaikovski.

Enrico Delamboye werd 1977 in Wiesbaden als zoon van Nederlandse ouders geboren. Al op jonge leeftijd begon hij met pianolessen. Na zijn schooltijd in Duitsland en Nederland bezocht hij het Conservatorium Maastricht waar hij hoofdvak piano bij Joop Celis en hoofdvak orkestdirectie bij Jan Stulen studeerde.

Sinds 2000 is hij professioneel dirigent bij voornamelijk Duitse orkesten en operahuizen. In 2011 was Enrico Delamboye lang in de race als opvolger van de gerenommeerde Akense Generalmusikdirektor Marcus R. Bosch. In Aken koos men na een concertante Meisterprüfung uiteindelijk echter voor de Amerikaan Kazem Abdullah, de toenmalige tweede dirigent van de Metropolitan Opera New York. Abdullah, die er niet in slaagde om de culturele opwind van Marcus R. Bosch een vervolg te geven, heeft in Aken overigens recent zijn vertrek aangekondigd.

In 2015 dirigeerde Enrico Delamboye de philharmonie zuidnederland de HaFa- concerten 2015 acht sprankelende concerten van amateurs, professionals en liefhebbers verbonden door muziek!
Verbonden door muziek is ook Alden Biesen, een vroegere landcommanderij van de Duitse Orde in Rijkhoven, Bilzen en tot 1795 de hoofdzetel van de balije Biesen. Enkele jaren geleden is Alden Biesen mede op initiatief van de Belgisch minister van staat Willy Claes uitgebouwd tot een cultuurcentrum van de Vlaamse Overheid. Het blijkt een schot in de roos. De superlocatie kort achter de Maastricht lokt Euregionaal een groot publiek. De gerenommeerde Zomeropera behoort sinds jaren tot de highlights. Ook Eugin Onegin van Tsjaikovski is een voorstelling om niet te missen.

In het in een coproductie met Theater Koblenz gerealiseerde Eugen Onegin zien we vormelijke dansen en grote theater momenten. Mede dankzij het decor-en kostuumontwerp van Marnik Baert en de choreografie van Tom Baert. De werkelijke toedracht bestaat echter uit intieme gesprekken tussen de hoofdrolspelers. Hiervan is de brief-scene van Tatjana, met monologen die vertederen en genegenheid tonen een van de mooiste voorbeelden. De wijze waarop regisseur Carlos Wagner in Eugen Onegin Tatjana uit beeld is betoverend. Haar verandering van een argeloze en ongekunstelde vrouw tot een vrouw van de wereld maakt van deze opera en dramatisch genoegen.

Lees in Dichtbij

© Matthias Baus