RECENSIE: Shostakovich – Lady Macbeth van Mtsensk

****
© Clive Barda
Londen, 27 april 2018

Eva-Maria Westbroek op haar best in ‘Lady Macbeth van Mtsensk’

De Nederlandse sopraan Eva-Maria Westbroek is terug in de productie van ‘Lady Macbeth van Mtsensk’, waarmee zij in 2006 haar debuut in het Royal Opera House Covent Garden van Londen maakte.

De opera ‘Lady Macbeth van Mtsensk’ van Dimitri Shostakovich (1906 – 1975) is in Nederland vooral bekend vanwege de enscenering van Martin Kušej bij De Nederlandse Opera uit 2006, waarin Eva-Maria Westbroek in haar roldebuut maakte. Het is een volstrekt raadsel waarom de Nederlandse sopraan haar succesvolle vertolking bij DNO nooit heeft mogen hernemen. Inmiddels zong zij de rol al wel in het Royal Opera House Covent Garden te Londen (2006), L’Opéra de Paris (2009), het Teatro Real van Madrid (2011), de Metropolitan Opera in New York (2014) en de Wiener Staatsoper (2017). Nu is Eva-Maria Westbroek terug in de Londense productie, waarmee zij destijds haar debuut in het Royal Opera House maakte.

In deze enscenering verplaatst de Britse regisseur Richard Jones (1953, Londen) het tafereel naar het midden van de 20ste eeuw. In het decorontwerp van John Macfarlane krijgt de toeschouwer middels voorbijschuivende kamers een kijkje in het interieur van de familie Ismajlova. Daar beleeft de verveelde Katerina plezier aan haar liefdesaffaire met Sergej wanneer haar wrede echtgenote Zinovi van huis is en met Sergej besteedt zij het geld aan kleding en verfraaiing van het interieur. Na hun moord op Zinovi wordt de zwangere Katerina in de naargeestig donkere finale met de andere gevangenen als vee vervoerd. Jones schetst ‘Lady Macbeth van Mtsensk’ bijtend, sarcastisch en navrant en observeert de intermenselijke relaties continu scherp.

De Nederlandse sopraan Eva-Maria Westbroek schittert met deze ‘Lady Macbeth van Mtsensk’ in haarparaderol van Katerina Ismajlova. Vocaal klinkt zij fris, geïnspireerd en trefzeker met prachtige pianissimi. Haar interpretatie van de rol heeft zich nog meer verdiept en zij maakt van Katerina een sympathieke jonge vrouw. Haar schitterende vertolking laat zien dat Eva-Maria Westbroek zich tot de beste acterende operazangeressen van dit moment mag rekenen.

De Amerikaanse tenor Brandon Jovanovich maakt als Sergej zijn debuut in het Royal Opera House. Hij schetst de verwerpelijke rokkenjager met viriliteit en zingt de partij met een fraai open geluid en zekere hoogte. De Britse bas John Tomlinson buldert lekker als Katerina’s kwaadaardige schoonvader Boris en de Britse tenor John Daszak is een heerlijk jengelende Zinovi. De bijrollen worden levendig geschilderd met onder anderen de 21-jarige, zeer talentvolle, Russische mezzosopraan Aigul Akhmetshina als Sonjetka en de Georgische veteraan bas Paata Burchuladze als de oude gevangene.

De Brit Antonio Pappano is al sinds 2002 eerste dirigent van het Royal Opera House. Hij kiest voor snelle tempi en dat klinkt soms gejaagd. Dit gaat ten koste van de orkestrale humor, die de zangers begeleidt en waarmee Mariss Jansons zich zo onderscheidde in 2006 in Amsterdam. Maar Pappano houdt de spanning in de finale goed vast en pakt in de bombastische momenten groots uit.

Na zo’n geweldige voorstelling kan men slechts wensen dat de nieuwe artistiek directeur opera van DNO de faux pas van Pierre Audi corrigeert en ‘Lady Macbeth van Mtsensk’ met Eva-Maria Westbroek terugbrengt naar Nederland.

Buitenlandse Recensies, Nieuwe Recensie