****
© Svenja Hanusch
Bochum, 19 oktober 2023

Deuren openen zich voor Deirdre Angenent in Bochum

Het seizoen 2023/2024 is begonnen. De programmering in Nederland is niet bijzonder aantrekkelijk, maar voor interessante producties kan men naar het Duitse grensgebied. Opera Nederland zal daarom het komende seizoen berichten over opvoeringen in Bochum, Bonn, Dortmund, Duisburg, Düsseldorf, Gelsenkirchen, Mönchengladbach, Münster en Wuppertal. In Bochum presenteert de Bochumer Symphoniker in de serie ‘BoSy Meisterstücke’ een concertante uitvoering van de opera ‘A Kékszakállú Herceg Vára’ van Bartók met de Nederlandse (mezzo)sopraan Deirdre Angenent in haar glansrol van Judit.

Het Bochumer Symphoniker – in de stad Bochum met ruim 350.000 inwoners ook wel liefkozend BoSy genoemd – is één van de belangrijke orkesten van Duitsland. Het orkest werd in 1919 opgericht onder de naam Städtisches Orchester Bochum en was destijds bedoeld om het plaatselijke theater muzikaal te begeleiden. Het orkest staat inmiddels bijna 30 jaar onder leiding van de Amerikaanse dirigent Steven Sloane.

Sloane was één van de initiatiefnemers van de bouw van het Anneliese Brost Music Forum in Bochum. Hij overtuigde het stadsbestuur om de nieuwe concertzaal te laten bouwen en riep burgers op om te helpen. Van een budget van €35 miljoen werd de helft gedoneerd door particulieren in de vorm van giften vanaf €5. De concertzaal werd gebouwd rond een 19e-eeuwse kerk en speciaal ontworpen voor symfonische concerten. In 2016 opende zij haar deuren.

In het Anneliese Brost Music Forum presenteert de BoSy in zijn serie ‘BoSy Meisterstücke’ nu twee concerten met de titel ‘Tödliche Liebe’. Het programma bestaat uit een concertant uitvoering van de opera ‘A Kékszakállú Herceg Vára’ – ‘Blauwbaards Burcht’ – van de Hongaarse componist Béla Bartók (1881-1945). Bartók componeerde het werk in 1911 en reviseerde het nog een aantal keren rondom de wereldpremière van 1918. De Nederlandse scenische première was op 30 september 1967 in de Stadsschouwburg van Breda in het Hongaars met Annie Delorie als Judit en András Faragó als Blauwbaard.

De uitvoering in Bochum opent met de gesproken proloog, dat het aanstaande drama moet voorbereiden. De Hongaarse tekst van de bard klinkt door de geluidsboxen en wordt nogal zakelijk gereciteerd zonder echt de passende sfeer voor het drama op te zetten. De twee solisten komen vervolgens op en nemen op twee gescheiden, verhoogde platforms plaats te midden van het orkest.

De Nederlandse (mezzo)sopraan Deirdre Angenent zingt haar glansrol van Judit. Deze partij zong zij reeds concertante in 2013 in Den Haag en in 2022 in Israël onder leiding van Steven Sloane en in datzelfde jaar tevens scenisch in het Aalto-Theater van Essen. Haar ervaring in de partij is te horen! Deirdre Angenent is een volwassen, zelfbewuste, vasthoudende en robuuste Judit. Haar klank heeft een tragisch randje, nu eens gedoemd, dan weer angstig. En de beroemde hoge C bij het openen van de vijfde deur was stralend!

De Hongaarse bas-bariton Krisztián Cser nam de titelpartij van Kékszakállú al in 2017 voor de CD op in Boedapest en is een sonore en solide hertog. Ook in de hoogte is zijn stem vol resonansen en doet qua timbre soms denken aan Samuel Ramey. Vocaal is hij minder kleurrijk dan Deirdre Angenent; zo zingt hij “Félsz-e?” rondom het openen van de eerste deur vier keer hetzelfde.

Een andere hoofdrol is weggelegd voor Steven Sloane, die met de BoSy subtiel, beheerst en met flow vooral de grootsheid en statigheid van de partituur benadrukt. De orkestleden zorgen tevens voor de zuchten bij het openen van de deuren. Het auditorium van het Anneliese Brost Music Forum met plaats voor 1026 personen was voor ruim de helft bezet en het publiek bewierookte de musici met groots applaus voor de indringende uitvoering.