****
© Matthias Stutte
Krefeld, 13 april 2022

Dorothea Herbert glansrijke Salome in Roaring Twenties

Zo kan het ook: Wanneer Herodes in de finale van de opera ‘Salome’ opdracht geeft zijn stiefdochter Salome te vermoorden, pakt zij een pistool en schiet hem neer. Althans in de enscenering van Anthony Pilavachi in Krefeld…

De Cyprisch-Duitse regisseur Anthony Pilavachi (1962) brengt ‘Salome’ (Dresden, 1905) van Richard Strauss (1864-1949) in Krefeld terug naar de Roaring Twenties en blijft – afgezien van het verrassende slot – trouw aan het libretto. Het toneelbeeld (kostuum- en decorontwerp Markus Meyer) toont aan weerszijden trappen die leiden naar een gouden zaal achter gouden deuren, waar Herodes met zowel Joden als Nazoreeërs dineert. Een geestige twist is de Dans van de Zeven Sluiers als serpentinedans van de Amerikaans-Franse danseres Loïe Fuller, die in 1895 in de Comédie Parisienne Salomé interpreteerde op muziek van Gabriel Pierné en tot in de jaren twintig danste in Parijs. In Krefeld dansen de escortes van Salome aan weerszijden nog de Charleston-dans van de jaren twintig. Alles in een verzorgde en nauwkeurige personenregie.

In deze enscenering maakte de Duitse sopraan Dorothea Herbert in 2019 in Mönchengladbach haar roldebuut als Salome en zij is nu terug als gastsoliste voor de titelrol in Krefeld. In mouwloze, zilveren cocktailjurk met diepe decolleté is zij niet zozeer de sensuele, 16-jarige “kleine Prinzessin”, maar schittert daarentegen vocaal. Zij zingt de partij met gehele, volle stem, altijd beheerst en ook in de hoogte rond en mooi. Een luisterrijke, glanzende vertolking!

De Duitse bas-bariton Johannes Schwärsky – ensemblelid Krefeld/Mönchengladbach – heeft een resonansvolle stem voor Jochanaan, ook al is de laagte zo nu en dan geknepen. Helaas komt het geluid van de partij, die hij in de cisterne zingt, door de luidsprekers terwijl het vanuit de orkestbak vermoedelijk meer effect zou hebben gehad. De Duitse tenor Andreas Hermann en Duitse mezzosopraan Roswitha Christina Müller geven als gastsolisten goed hysterisch profiel aan het echtpaar Herodes en Herodias. De Italiaans-Ecuadoriaanse tenor David Esteban – ensemblelid in Krefeld/Mönchengladbach sinds 2018 – toont zijn lyrico-spinto talent als Narraboth en de Duitse mezzo Susanne Seefing – sinds 2003 in Krefeld/Mönchengladbach – is een sympathieke Page annex Bellboy.

De Estlandse dirigent Mihkel Kütson – sinds 2012/2013 Generalmusikdirektor in Krefeld/Mönchengladbach – maakt met de Niederrheinische Sinfoniker niet zozeer indruk in de weelderige en kwikzilverige delen van de partituur als wel in de grootse en uitbundige uitbarstingen. Evenwel een muzikaal uitstekende uitvoering in een sfeervolle enscenering; slechts een half uur van de Nederlandse grens.