RECENSIE: Bock – Fiddler On The Roof

****
© Björn Hickmann
Hagen, 3 november 2021

L’Chaim voor ‘Fiddler On The Roof’ in Hagen

Duitse operahuizen halen hun neus niet op voor operettes en musicals. En als een musical als ‘Fiddler On The Roof’ zo ontroerend opgevoerd wordt als door Theater Hagen dan kan ook de meest fanatieke operaliefhebber daar slechts van genieten.

De musical ‘Fiddler On The Roof’ (1964) van de componist Jerry Bock is een aangrijpende musical zonder happy end en met universele thema’s als tolerantie, tradities, grenzen en religie. Het verhaal van gaat over de inspanningen van de melkboer Tevje als vader van vijf dochters in het dorpje Anatevka om de Joods tradities in stand te houden. Ondertussen voltrekt zich de uitzetting van de Joodse gemeenschap uit hun vestigingsgebied in het Keizerrijk Rusland. Het Theater Hagen brengt dit seizoen een nieuwe productie van ‘Fiddler on the Roof’ in een Duitse vertaling van Rolf Merz en Gerhard Hagen als ‘Anatevka’. De Duitse vertaling geeft aan het tafereel de sfeer van het Yiddishe mammaloshen.

De Oostenrijkse regisseur Thomas Weber-Schallauer (1960) toont ‘Fiddler On The Roof’ als een levensstudie waarin men tussen de tranen door lachen kan. De productie treft met sentiment en humor midden in het hart. Mede krijgt de enscenering nostalgie en melancholie door het decor van Alfred Peter, de kostuums van Yvonne Forster en het lichtontwerp van Ernst Schießl, die het uitvoering authentieke geven. Het publiek geniet volop van de dansbijdragen van choreograaf Riccardo De Nigris.

Tevje is een uitdagende rol voor elke zingende acteur en niet voor niets hebben bassen en baritons als Robert Merrill, Ivan Rebroff, Bryn Terfel, Ernst Daniël Smid en Henk Poort aan de rol gewaagd. In Hagen is de Duitse acteur Ansgar Schäfer te gast als de melkboer, de vader die zijn traditionele opvattingen keer op keer aan de kant zet voor zijn dochters. Schäfer maakt de rol met zijn Draufgängertum tot het centrum van de voorstelling, nu eens juichend, dan weer woedend, overdenkend en wenend.

De mezzosopraan Kristine Larissa Funkhauser is kranig als zijn echtgenote Golde. Rahel Wissinger als Tevjes oudste dochter Tzeitel en Matthias Knaab als haar geliefde, de kleermaker Motel Kamzoil zijn innemend. Karina Kettenis is vastbesloten als Tevjes op één na oudste dochter Hodel en Michael Mayer is fel als haar geliefde, de revolutionair Perchik. Hun duet van de tweede akte is helaas geschrapt. Maar het is gelukkig de enige coupure uit de musical.

Magdalena Allgaier als een sympathieke Chava en Kristina Günther (Yente), Ralf Grobel (Lazar Wolf), Nina Andreeva (Oma Tzeitel), Verena Grammel (Fruma-Sara) en de Nederlandse tenor Richard van Gemert (Motschach) leveren prima bijdragen. Solorepetitor Andreas Vogelsberger en leden van het Philharmonisches Orchester Hagen spelen ‘Fiddler On The Roof’ als een drama vol Joodse en Russische volksmuziek, Klezmerklanken en Broadwaytonen.

Alle voorstellingen van ‘Fiddler On The Roof’ in Hagen zijn al uitverkocht. Het toegestane toeschouwersaantal is vanwege de pandemie nog altijd tot de helft gereduceerd.

Buitenlandse Recensies, Nieuwe Recensie