De korte carrière van Elizabeth Schwarzkopf aan de Met

09-12-2017

Elisabeth Schwarzkopf werd op 9 december 1915 als Olga Maria Elisabeth Friederike Schwarzkopf geboren in de stad Jarocin in het Poolse woiwodschap Groot-Polen, toen Pruisen.

Elisabeth Schwarzkopf studeerde vanaf 1934 aan de Berlin Hochschule für Musik bij Lula Mysz-Gmeiner en later bij Maria Ivogün. In 1938 werd Schwarzkopf geëngageerd door de Deutsche Oper van Berlijn – toen Deutsches Opernhaus – en maakte daar haar operadebuut op 15 april 1938 als het Zweite Blumenmädchen in de tweede akte van ‘Parsifal’ van Wagner. In 1940 kreeg zij bij het Deutsches Opernhaus een vast contract – waarvoor zij zich bij de Nazi-partij diende aan te sluiten – en zong bij dit gezelschap gedurende vier jaren.

Naar aanleiding van een thesis van de Oostenrijkse geschiedkundige Oliver Rathkolb uit 1982 werd het lidmaatschap van Schwarzkopf van de NSDAP – lidnummer 7.548.960 – opnieuw onderwerp van discussie. In 1939 was zij toegetreden tot de Reichstheaterkammer en in de Tweede Wereldoorlog had zij in vijf Nazi-propagandafilms gezongen. Verder had zij diverse malen opgetreden voor de Nazi-partij, voor eenheden van de Waffen-SS en voor Duitse troepen in Oost-Europa.

In 1996 verscheen het boek ‘Elisabeth Schwarzkopf’ van de auteur Alan Jefferson. Hierin traceerde hij Schwarzkopf terug naar 1935 als leidster van een Nazi-studentenpartij. Verder suggereerde Jefferson dat Schwarzkopf nauwe politieke banden had met vrienden op hoge posten binnen de Nazi-partij om haar carrière te helpen.

Schwarzkopf onderzocht met de journalist Alan Sanders het boek van Jefferson op fouten en onnauwkeurigheden met de bedoeling Jefferson aan te klagen, maar zij zag van dit voornemen uiteindelijk af. Sanders nam de gesprekken op en publiceerde ze in 2010 in het boek ‘The Schwarzkopf Tapes; An artist replies to a hostile biography’.

Haar carrière aan de Metropolitan Opera van New York was waarschijnlijk door haar betrokkenheid bij de Nazi-partij begrensd. Pas twintig jaren na de Tweede Wereldoorlog maakte zij op 13 oktober 1964 haar debuut in de Met als de Marschallin in ‘Der Rosenkavalier’. Als de Marschallin trad zij in dat seizoen acht maal op in de Met. Daarna zong zij bij het gezelschap nog tijdens drie concerten en was haar laatste optreden in de Met op 29 januari 1966 als Donna Elvira in ‘Don Giovanni’.

Lees in Opera Wire

© Metropolitan Opera

Home, Nieuws