september 2014

Het Internationaal Vocalisten Concours van ‘s-Hertogenbosch houdt in 2014 zijn 50e editie. Dit jubileum wordt gevierd met de uitgave van een bijzonder boek, waaraan publicist René Seghers ruim een jaar heeft gewerkt.

Het Internationaal Vocalisten Concours (IVC) van ‘s-Hertogenbosch beleeft in 2014 zijn 50e editie. Gedurende zijn geschiedenis werden door het concours steeds weer nieuwe zangers ontdekt. Sommigen werden beroemd zoals Elly Ameling, Ileana Cotrubaş of Thomas Hampson en sommigen verdwenen in het niets. Legendarische zangers als Evelyn Lear, Robert Lloyd en Cristina Deutekom blijken ooit een kans te hebben gewaagd in Den Bosch. Publicist René Seghers kreeg het verzoek van het IVC om deze geschiedenis van het concours in een boek vast te leggen. Seghers had voor dit unieke project de beschikking over het archief van het IVC, inclusief alle inschrijfformulieren van de vroegere deelnemers. ‘Discovering Voices; International Vocal Competition ‘s-Hertogenbosch 50 Years’ is een schitterend boek geworden, dat een fraai portret geeft van het IVC.

Na de voorwoorden van onder anderen directeur Annett Andriesen opent het boek met de geschiedenis van het IVC samengevat in zeven pagina’s. In dit hoofdstuk is het “enigma” over Geraldine Hackett-Jones – de publiekslieveling die in 1969 door de jury werd genegeerd – erg vermakelijk. Een opname van Hackett-Jones was trouwens eenvoudiger voor handen geweest dan Seghers dacht, want de sopraan zong de rol van Glauce tijdens de uitvoering in de VARA-matinee van ‘Medea’ op 20 juni 1970. Overigens is de bewering in dit hoofdstuk dat de winnaar van 1990 Oleg Malikov achter het IJzeren Gordijn verdween enigszins twijfelachtig, te bedenken dat het IJzeren Gordijn een jaar later al viel.

Het boek toont vervolgens de prijswinnaars van de 49 edities van het IVC en documenteert de carrières van bijna 100 zangers (niet 150 zoals directeur van het IVC Annett Andriesen in haar voorwoord schrijft). Dit gedeelte onthult veel over de Nederlandse en internationale zangwereld in de periode 1954-2014. De CVs worden geïllustreerd met fraaie publiciteitsfoto’s van de zangers tijdens hun deelname, die inventief met een kleurensysteem aan de prijswinnaars zijn gekoppeld.

Het kleurrijke verleden van het IVC komt mede tot leven door de historische geluidsfragmenten op de bijgevoegde CD met opnamen van interessante deelnemers. De CD is opgedragen aan de verzamelaars en muziekliefhebbers Frans van Dijk en Frans Meesters, die hun collectie nalieten aan Seghers. De auteur kon daarmee een groot gedeelte van de CD vullen. In de platenindustrie is Seghers duidelijk gedesillusioneerd als hij spreekt over “the astoundingly cold-blooded Boer [hoofd programmering Phonogram, red.] had the nerve to inform…” en “the interests of mid-1950s record-company sharks from Hilversum.” Ook nadrukkelijk is Seghers als hij beweert dat er geen andere opnamen van prijswinnares Edna Graham bestaan dan de fragmenten, die Phonogram uiteindelijk in 1958 op singeltjes heeft uitgebracht. De sopraan stond echter in 1956 al in de EMI studio als Casilda tijdens een opname van ‘The Gondoliers’ van Gilbert and Sullivan.

De hoeveelheid tijd en energie die Seghers heeft geïnvesteerd in het onderzoeken, samenstellen, optekenen, online beschikbaar maken en corrigeren van al het materiaal moet enorm geweest zijn. Het boek is fraai vormgegeven en op de binnenflappen van de omslag zijn de voorkanten van CDs en langspeelplaten van prijswinnaars afgedrukt. Helaas is er geen index toegevoegd, die het opzoeken van de zangers vergemakkelijkt zou hebben.

Het boek is door het IVC in eigen beheer uitgebracht in samenwerking met Seghers’ website 401DutchDivas.nl. Het is helaas niet in openbare verkoop, maar slechts verkrijgbaar als 50 euro wordt gedoneerd aan het IVC (eenmalig) of als men voor 50 euro per jaar Vriend van het IVC wordt. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden bij het IVC en na ontvangst van de betaling of inschrijving als Vriend van het IVC wordt het boek toegezonden.

2014; €50,00
ISBN: –
120 pp, paperback