© ASA Fotografie

Zofia Cieszynska

De Opera Nederland Prijs wordt toegekend aan een Nederlandse zanger of zangeres die een uitgesproken zangkwaliteit laat zien tijdens de Halve Finales van het Internationaal Vocalisten Concours 2014 te ‘s-Hertogenbosch. De prijs van € 2.500 wordt uitgereikt na afloop van de Orkestfinale op 14 september 2014. Maak de komende weken op Opera Nederland kennis met de 16 Nederlandse zangers en zangeressen, die zijn doorgedrongen tot de Eerste Ronden van het IVC van 4 tot en met 7 september 2014.

 

De sopraan Zofia Cieszynska (1987) studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen bij Stephanie Friede. Na haar studie ontwikkelde zij zich verder bij Stephen Salters en nu werkt zij met Ira Siff.

 

1. Van welke klassieke werken hou je het meest?
Het is ontzettend moeilijk voor mij om een keuze te maken in waar ik het meeste van houd. Er zijn dagen dat ik graag uitgedaagd word door de complexe harmonieën van Wagner’s opera’s en dagen dat ik wil luisteren naar de meeslepende romantiek van Puccini’s opera’s. Ik kan me ook verliezen in de energieke en virtuoze pianoconcerto’s van Rachmaninov of de ontzettend rakende en pure lijnen uit het Stabat Mater van Pergolesi.

2. Welke opnamen van klassieke muziek zou je meenemen naar een onbewoond eiland?
‘Tristan und Isolde’ (met Placido Domingo, Nina Stemme, onder leiding van Antonio Pappano)
‘Satyagraha’ van Philip Glass (The New York City Opera onder leiding van Christopher Keene)
‘Der Rosenkavalier’ (met Renée Fleming, Sophie Koch, Diana Damrau, onder leiding van Christian Thielemann)
‘La Traviata’ (met Anna Netrebko, Rolando Villazón, onder leiding van Carlo Rizzi).

3. Favoriete niet-klassieke musici en / of opnamen?
Ólafur Arnalds – ‘For Now I Am Winter’ (2013)

Joni Mitchell – ‘Blue’ (1971)
Ella Fitzgerald – ‘Ella Fitzgerald Sings The Cole Porter Songbook’ (1956)

4. Welke muziek maakt je aan het huilen?
Vooral live-optredens kunnen mij emotioneren. Als een grote artiest met zijn of haar ziel muziek maakt, raakt het mij altijd. Ik heb vaak een traantje gelaten bij de fameuze trio uit ‘Der Rosenkavalier’ door de ongelooflijke harmonieën. De melodielijn uit de tenoraria “Je crois entendre encore” uit ‘Les Pêcheurs de Perles’ geeft mij iedere keer een nostalgisch gevoel die me emotioneert. Als ik een opname hoor van Maria Callas die “Casta Diva” zingt, voel ik zo ontzettend veel emotie die Callas meegeeft in deze aria.

5. Absoluut ondergewaardeerde werken en / of componisten?
De Oostenrijkse componist Franz Schmidt (1874 – 1939). Zulke mooie harmonieën die constant verlangen naar het schitterend hoogtepunt. 

6. Mogelijk overgewaardeerde werken en / of componisten?
Pachelbel – Canon in D Majeur. Te vaak uitgevoerd terwijl er zoveel mooiere canons zijn.

7. Live-uitvoering(en) waar je bij was en die je nooit zult vergeten?
De eerste keer dat ik een opera live zag in de Metropolitan Opera: ‘Don Pasquale’ van Donizetti (met Anna Netrebko, onder leiding van James Levine) uit 2010. Hoewel het een komische opera is, moest ik huilen omdat het voor mij de eerste keer was in dit fameuze operahuis en de uitvoering op ieder vlak zo perfect was. Het voelde als iets heel speciaals aan dat ik deze topmuzikanten aan het werk mocht zien.
In 2012 was ik voor het eerst in Milaan en had ik het geluk om last-minute kaartjes te bemachtigen voor de première van ‘La Bohème’ van Puccini (met Angela Gheorghiu, Piotr Beczala, onder leiding van Daniele Rustioni). Ik zal de iconische zangers en de statuur van La Scala nooit vergeten.
Verder Joyce DiDonato in Drama Queens in Bozar te Brussel (2013). Joyce DiDonato is in zekere zin een rolmodel voor mij. Daarom was het uiteraard heel speciaal voor mij om deze mezzosopraan live aan het werk te zien in een prachtig recital.

8. Recente films, die je mooi vond?
‘Silver Linings Playbook’; Ik vind het heel goed hoe een “taboe”-thema op zo’n serieuze maar toch luchtige manier wordt besproken in deze film.

‘The Great Gatsby’; De kledij, de stijl, zo klassevol. Soms wou ik dat ik in de jaren ’20 leefde.
‘The Broken Circle Breakdown’; Een ongelooflijk goed gespeelde drama die mij op ieder vlak ontroerd heeft.

9. Een paar volgens jou klassiekers films?
‘Funny Girl’; Barbra Streisand is mijn guilty pleasure. Heerlijk om naar deze film te kijken.

‘Breakfast at Tiffany’s’; Een echte klassieker uit de Golden Age van Hollywood. Puur genot!
‘Schindler’s List’; Ingrijpend en mooie film over de Tweede Wereldoorlog.

10. Een boek (of twee), die belangrijk voor je zijn en waarom?
‘Mila 18’ van Leon Uris. Dit boek gaat over Warschau in de Tweede Wereldoorlog. Ik vind het ontzettend belangrijk dat wij nooit vergeten wat onverdraagzaamheid en discriminatie kan teweegbrengen. Ik ben zelf half Pools en mijn familie woont in Warschau. Ik sta daarmee heel dicht bij het onderwerp wat het extra aangrijpend maakt.

11. Iets van jezelf waarop je het meest trots bent?
Mijn onvoorwaardelijke passie voor opera. Dat ik mijn liefde voor kunst en opera altijd op de eerste plaats zet en niet kies voor zekerheid in mijn leven maar risico’s durf te nemen om mijn dromen waar te maken.

12. Iets van jezelf waarvoor je je schaamt?
Dat ik ontzettend slecht ben ik het onthouden van namen en daarom soms in gênante situaties terechtkom

13. Drie dingen waar je niet zonder kunt?
Mijn ketting die ik heb gekocht in de Metropolitan Opera.
Mijn spotify-account: de mogelijkheid om altijd en overal naar alle muziek die ik maar wil te luisteren.
Mijn museumkaart: de mogelijkheid om wanneer ik wil mijn ziel te stimuleren en inspiratie op te doen.

14. Als ik er eens uit wil…
..ga ik naar een museum. Ik voel me altijd als herboren als ik even naar een museum ben geweest. Het prikkelt mijn ziel en geeft me altijd een soort van innerlijke rust. Als ik meer tijd heb houd ik er ook van om in de bergen te gaan trekken. Bovenaan een berg staan en kijken naar het prachtige uitzicht terwijl je alleen de wind hoort geeft mij altijd perspectief op mijn leven.

15. Mensen zijn verbaasd, dat ik…
..voor mijn 14e nog nooit had gehoord van Verdi, Rossini, Handel, Strauss… Ik kende weinig klassieke muziek, tot ik voor het eerst ‘La Bohème’ volledig op CD had beluisterd terwijl ik in het boekje de vertalingen meelas. De muziek had mij toen zo geraakt dat ik besloot alles over klassieke muziek te leren en zelf zanglessen wilde nemen.

16. Mijn favoriete steden zijn
New York staat bovenaan mijn lijst van plaatsen waar ik ooit zou willen wonen, ik heb daar een jaar zangles gevolgd en ben verliefd geworden op de metropool. De energie die ik daar voelde heb ik nooit ergens anders gevoeld. De mogelijkheid om iedere avond van de week naar de top van cultuur te kunnen gaan kijken (opera, dans, recitals, jazz) gaf mij een ongekende inspiratie.

Berlijn vind ik een soortelijke vibe hebben als New York, maar dan kleiner.
Parijs hou ik ontzettend van, maar dan eerder van het meer rustige tempo. Als ik even wil ontspannen en genieten van lekker eten, lekkere wijn en mooie straatjes is Parijs een ideale bestemming.
Uiteraard mag Amsterdam niet ontbreken in dit lijstje. Ik heb 24 jaar in Antwerpen gewoond en ben net deze lente verhuisd naar Amsterdam, omdat de stad mij een perfecte combinatie geeft van energie, inspiratie, cultuur en ontspanning.

17. Ik ben stiekem verliefd op
Alles! Ik word snel verliefd op alles wat ik mooi vind en wat mijn ziel raakt: een schilderij van Rothko, een dirigent die zich vol passie overgeeft aan de muziek, een prachtige zonsondergang…

18. Mijn meest opvallende, afkeurenswaardige genot
Rode wijn bij het avondeten. Daar kan ik ontzettend van genieten!

19. Ik zou erg graag willen ontmoeten
Het verleden: De componist die mijn ziel tot het uiterste weet raken is Richard Strauss. Ongelooflijk interessant zou het mij lijken om te ontdekken wat voor denkpatroon de componist had bij het schrijven van zijn werken.

Het heden: Joyce DiDonato. Als zangeres, maar ook als artiest trekt zij mij ontzettend aan. Zij maakt muziek vanuit het diepste in haar ziel en dat is iets waar ik ook naar streef. Praten over de passie voor opera en cultuur met Joyce DiDonato lijkt me ontzettend inspirerend.

20. Ik heb nooit begrepen waarom
..opera door veel mensen als iets “oubollig” en “saai” wordt gezien, hoewel ze er zelf niet mee in aanraking zijn gekomen. Ik denk dat cultuur daarom een grotere rol moet spelen bij de opvoeding en opleiding van kinderen zodat de maatschappij er meer voor open staat en mee kan genieten van ’s werelds mooiste en meest uitdagende kunsten.