juni 2011

James Levine – ‘40 Years at The Metropolitan Opera

Geen andere dirigent heeft zo een stempel gedrukt op het operaleven in Amerika als James Levine. Het boek ‘James Levine; 40 Years at The Metropolitan Opera’ is een eerbetoon aan de dirigent.

James Levine maakte in 1971 – een jaar na het overlijden van dirigent George Szell – zijn debuut in de Metropolitan Opera van New York en twee jaar later werd hij op 30-jarige leeftijd benoemd tot Principal Conductor. Onder zijn leiding veranderde de Met van een conservatieve instelling naar een modernere organisatie. Twintigste-eeuwse werken van Schönberg, Berg en Janácek werden op het repertoire genomen en nieuwe Amerikaanse opera’s, zoals ‘The Great Gatsby’ van John Harbison, ‘The Ghosts of Versailles’ van John Corigliano en ‘Doctor Atomic’ van John Adams zagen het levenslicht. Levine bracht de Met op de televisie, naar de bioscoop en naar Times Square. Hij dirigeerde er bijna 2500 voorstellingen, een ongeëvenaard record. Maar er is ook een keerzijde. Levine maakte weinig indruk in Europa en het lukte hem niet om Herbert von Karajan begin jaren negentig op te volgen bij de Berliner Philharmoniker. Ook kon hij zich niet meten met dirigent Leonard Bernstein in diens visionaire programmering of met de elegantie van de dirigenten Riccardo Muti of Claudio Abbado.

In het boek ‘40 Years at The Metropolitan Opera’ vertellen vrienden en collega’s over James Levine en vertelt de dirigent op zijn beurt over hen. Iedereen vertelt over het plezier en het geduld waarmee Levine werkt. Hij stelt de zangers op hun gemak, in persoon en in de muziek. “Jimmy always knew if you needed to take a little time with a phrase”, vertelt Marina Arroyo. Frederica von Stade zegt over Levine: “Jimmy cushions his singers. I always had the feeling with Jimmy that the Music is safe.” Eén van zijn strategieën is het om de zangers aan te moedigen. Zo vertelt René Pape: “When he’s in the pit, and you’re onstage and he likes things, he gives you a thumbs-up.” Levine zelf noemt zijn geliefde zangers “communicators”. Vreemd genoeg zijn er geen bijdragen van zangers als Samuel Ramey, Grace Bumbry en Simon Estes.

Iedereen prijst iedereen in het boek de hemel in. Geen onvertogen woord wordt gezegd in deze huldiging, zoals het hoort bij een eerbetoon. ‘40 Years at The Metropolitan Opera’ is een fraai boek voor op de koffietafel met schitterende foto’s van voorstellingen en met uitgebreide statistieken over de voorstellingen van James Levine.

2011; $35.00
ISBN 978-1-57467-196-4
229pp, Paperback
Amadeus Press; Milwaukee, Wisconsin