RECENSIE: Wagner – Das Rheingold

MUZIKAAL

1. Is men trouw aan de muziek of zijn er veranderingen?
– ‘Das Rheingold’ wordt integraal gespeeld in een 15 jaar oude enscenering van Pierre Audi. Dirigent Hartmut Haenchen is al bijna 25 jaar Audi’s betrouwbare “partner-in-crime” in het Duitse muziektheater van DNO. ****

2. Zijn de zangers rollendekkend?
– De bezetting van ‘Das Rheingold’ is niet erg prestigieus. De Duitse bas Günther Groissböck, die nota bene invalt voor Fasolt, heeft grote allure. ***

3. Vormen de (koor- en) orkestleden onderling en samen een eenheid?
– Het Nederlands Philharmonisch Orkest speelt onder zijn oude chefdirigent Hartmut Haenchen (1985 – 2002) geconcentreerd. Opvallend het prachtige samenspel van de koperblazers in de derde scène. ****

4. Is de dirigent betrokken bij het podium?
– Haenchen – op de DNO website vermeld als Heanchen – weet wat er zich op het toneel afspeelt en heeft goed contact met de zangers. Helaas onderbouwt hij het met recht toe recht aan spel en maakt hij er geen organisch geheel van. Luister bijvoorbeeld naar het ontbreken van de golven in het voorspel en de saaie opkomst van de reuzen. ***

DRAMATURGISCH

5. Wordt er een verhaal verteld?
– Nee. Behalve mooie beelden en het verplaatsen van de zangers komt Pierre Audi niet tot het vertellen van het verhaal. Er is weinig interactie tussen de personages. En ronduit kneuterig zijn de dansjes van de Rijndochters en de metamorfose van Alberich. 
***

6. Komt de enscenering overeen met het libretto?
– Audi doet wat er in het libretto staat, meer niet. Aangenaam is het overigens wel, dat de changementen tussen de scènes met open doek zijn, zoals Wagner voorschrijft. ***

7. Hoe is de integratie regie – muziek?
– Het decor is akoestisch betreurenswaardig, maar daar interesseert Audi zich nooit voor. En Audi luistert ook niet echt naar Wagner. Zo staat bijvoorbeeld Froh al minuten lang vóór zijn muzikale opkomst op het podium te wachten. **

8. Hoe is de esthetiek en functionaliteit van de vormgeving?
– Het decor is – zoals altijd bij Audi – mooi en indrukwekkend. Maar alleen als je er recht voor zit. De stellages, het vuur en de futuristische kostuums zijn overigens inwisselbaar voor elke, willekeurige Audi-enscenering. 
**

ALGEMEEN

9. Is de productie onderscheidend of spraakmakend?
– De DNO ‘Ring’ gaat in première op de dag van de presentatie van de Beaujolais Primeur 2012. Net als bij de Beaujolais is de eerste slok van de Audi-enscenering schraal. Hopelijk verraadt de matige afdronk van ‘Das Rheingold’ niet al de kwaliteit van de rest van zijn cyclus. **

10. Is de productie artistiek innovatief?
– Vijftien jaar geleden was de enscenering van Audi vernieuwend. Nu is het gedateerd en provinciaals. 
**

11. Zijn er Nederlanders betrokken bij de productie (zangers, regisseur, ontwerpers, dirigent)?
– Marcel Reijans als Froh en Lisette Bolle als Woglinde zijn de enige Nederlanders. **

12. Hoe is het bezoekersaantal in verhouding tot zaalcapaciteit?
– De zaal was bij de première voor 98% gevuld. 
*****

Overigens belooft de Beaujolais Primeur onverwacht goeds voor het wijnjaar 2012!

De Nationale Opera, Home