COLUMN

Preken voor eigen parochie

Internet is een democratische kracht, die het mogelijk maakt uitgebreidere informatie te verschaffen aan een uitgebreid publiek. Desondanks worden recensies op websites door persmedewerkers nog vaak minachtend als inferieur beschouwd. In dit artikel zullen de voordelen van recensies op het internet worden besproken.

Columns, recensies en nieuws op het internet zijn voor een groter publiek toegankelijk dan artikelen in reguliere media. Recensies op het internet kunnen wereldwijd worden gelezen in tegenstelling tot geografisch geïsoleerde krantenartikelen. Ook hebben kranten en tijdschriften vaak een beperkte oplage, terwijl recensies op het internet voor iedereen bereikbaar zijn. Recensies op het internet kunnen dus een grotere markt aanboren.

Verder bestaan er potentiële operabezoekers, die geen recensies en aankondigingen in kranten lezen, maar wel internet gebruiken. Deze geïnteresseerden kunnen gemotiveerd worden door uitgaanssites. Huidige bezoekers gebruiken deze uitgaanssites reeds om te worden doorgelinkt voor toegangskaarten, vaak naar aanleiding van recensies. In sommige gevallen bestelt tot zelfs 90% van de bezoekers via internet. Deze vaste bezoekers zijn ook vaak benieuwd naar meer dan één recensie, terwijl weinig van hen meer dan één krant hebben. De lage kosten van het internet zijn hierbij ontegenzeggelijk een voordeel. Recensies op internetsites kunnen dus geïnteresseerden motiveren tot bezoek aan voorstellingen.

Internetrecensies kunnen ook uitgebreidere informatie geven dan de reguliere media. In de eerste plaats zijn kranten en tijdschriften doorgaans beperkt in de hoeveelheid woorden of ruimte die beschikbaar is in tegenstelling tot internetpagina’s. Hierdoor zijn recensenten in de reguliere media onderhevig aan selectiviteit. Dit houdt echter niet in dat er geen kwaliteitscontrole zou zijn op het internet. In de tweede plaats kan meer gedetailleerde informatie op internet geboden worden door de mogelijkheid van links naar andere websites.

Daarnaast zijn recensies op het internet duurzamer. Zij zijn voor een ongedefinieerde periode en vaak langdurig beschikbaar. Kranten worden gedurende 24 uur gelezen, belanden vervolgens in de oud-papierbak of men verpakt er de volgende dag vis in. Met een beetje geluk kunnen de recensies de volgende dag op de website van de krant worden gelezen, maar daarvoor moet vaak wel extra worden betaald. Kritieken op websites hebben een houdbaarheid, die recensies in kranten en tijdschriften niet kunnen evenaren.

Tenslotte kalft het oude monopolie van opinie van de reguliere media steeds verder af. Er bestaat nog steeds een vooroordeel dat hun recensenten een training hebben gehad en daardoor experts zijn. Maar vaak zijn deze gevestigde critici afhankelijk en als we naar hun producten kijken komen vaak vragen en twijfels boven aangaande hun gekwalificeerdheid voor het geven van een kritisch oordeel. Het internet biedt de gelegenheid en de uitdaging dit monopolie van de reguliere opinie te ontmantelen. Op het internet dienen daarom gedetailleerde en kundige recensies te verschijnen om lezers en kunstenaars te dienen, die kunnen waarderen wat geschreven wordt.

Home, Reportages