INTERVIEW

Frank van Aken

Twintig vragen…

1. Van welke klassieke werken hou je het meest?
– De pianoconcerten van Rachmaninov, Chopin, Grieg, Mozart en de opera’s van Wagner en Puccini.

2. Welke opnamen van klassieke muziek zou je meenemen naar een onbewoond eiland?
– 
Scriabin: Etude in D sharp minor Op. 8 No. 12 door Horowitz gespeeld in Moskou, kippenvel!

– Rubinsteins Ballades van Chopin
– Victor de Sabata’s ouverture van ‘Tristan und Isolde’

3. Favoriete niet-klassieke musici en / of opnamen?
– 
Abba-songs, daar word ik vrolijk van.

4. Welke muziek maakt je aan het huilen?
– 
Tristan und Isolde’ van Richard Wagner

– “Wotans Abschied” uit ‘Die Walküre’, eveneens van Wagner
– De herkenningsmuziek van Orest en Elektra uit ‘Elektra’ van Richard Strauss

5. Absoluut ondergewaardeerde werken en / of componisten?
– Het zou terecht zijn als onbekende opera’s van Mascagni meer aandacht kregen. Zijn ‘Parisina’, ‘Isabeau’ en ‘Iris’ zijn prachtig! In dat genre  valt nog veel te ontdekken en vooral te creëren, juist omdat ze nog niet veel worden uitgevoerd. Vele Verismo-opera’s, die ooit een succes waren, zijnverdwenen, zoals bijvoorbeeld ‘Nerone’ van Boito. Met een topbezetting en de omstandigheden beschreven bij vraag 7 zouden er nog werelden te ontdekken zijn.

6. Mogelijk overgewaardeerde werken en / of componisten?
– 
Sommige opera’s van Mozart – zoals ‘Le Nozze di Figaro’ of ‘Don Goivanni’, of ‘Fidelio’ van Beethoven – worden heel veel gespeeld. Daar is niets mis mee, want het zijn ook topstukken. Zo kan ik bijvoorbeeld ‘Don Giovanni’ en ‘Fidelio’ of ‘Die Zauberflöte’ altijd horen en heb ik meer moeite met ‘Le Nozze di Figaro’ of ‘Cosi Fan Tutte’. Kortom, het is persoonlijk!

7. Live-uitvoering(en) waar je bij was en die je nooit zult vergeten?
– 
‘Lady Macbeth van Mtsensk’ met mijn echtgenote Eva-Maria Westbroek en Maris Jansons. Opera zoals het bedoeld is. Waar wat je ziet en van binnen ervaart, door de muziek wordt versterkt en samen komt. Iets wat alleen kan ontstaan als alles klopt tot in de kleinste details. Het orkest, de dirigent, de regisseur, de zangers – die kunnen overtuigen in stem en hun personage – en niet te vergeten iedereen die betrokken is bij zo’n gebeurtenis. Het doel van iedereen die aan opera doet, als je het mij vraagt.

8. Recente films, die je mooi vond?
– Films van Almodóvar, Deense films (bijvoorbeeld ‘Festen’) en vrij recent de documentaire van Barbara Makkinga over Ton van Duinhoven (gemaakt in 2008) “Een Spoor als Rook”. Een kunststukje!

9. Een paar volgens jou klassiekers films?
– 
“All about my Mother” van Almodóvar

– “Titanic”
– De serie “Little House on the Prairy” (jeugdsentiment, die bij mij nog steeds werkt)

10. Een boek (of twee), die belangrijk voor je zijn en waarom?
– 
“The Last Primadonna’s” van Lanfranco Rasponi

– “Great Singers on Great Singing” van Jerome Hines
Vooral het eerste boek laat me hunkeren naar tijden die ik nooit gekend heb en het tweede vond ik belangrijk, omdat iedereen onder “techniek” weer iets ander verstaat.

11. Iets van jezelf waarop je het meest trots bent?
– 
Als ik het betrek op mijn leven als zanger dan is het het zingen van Tannhäuser in Bayreuth in 2007. Een droom die waarheid werd!

12. Iets van jezelf waarvoor je je schaamt?
– 
Mijn avondjurk (speciaal voor JH)

13. Drie dingen waar je niet zonder kunt?
– Het zijn dan wel geen dingen, maar toch beslist mijn vrouw en zoon, de Zee met het strand, vrienden (al vraagt Eva altijd, “welke vrienden?” haha) en natuurlijk onze Ruby (de hond)! Dat zijn er precies drie.., niet??

14. Als ik er eens uit wil…
– ga ik lekker uit eten, of naar het strand. Dat is dan wel nodig ook.

15. Mensen zijn verbaasd, dat ik…
– 
dit jaar de Nijmeegse Vierdaagse heb uitgelopen. 200 km!!

16. Mijn favoriete steden zijn
– 
Parijs, London, Barcelona en Den Haag, als je zoveel onderweg bent, is het heerlijk om weer terug in Den Haag te zijn.

17. Ik ben stiekem verliefd op
– 
Ruby, ons hondje!

18. Mijn meest opvallende, afkeurenswaardige genot
– 
Sachertorte!!!

19. Ik zou erg graag willen ontmoeten
– 
de grote zangers uit het verleden, om er achter te komen hoe ze leefden en studeerden. En met enkele componisten, zoals Wagner, Mozart en Puccini. Als laatste de reeds overleden dirigent Victor de Sabata, die ik geweldig vind.

20. Ik heb nooit begrepen waarom
– er tijdens de Tweede Wereldoorlog zoveel mensen zijn omgebracht, enkel en alleen vanwege het feit dat ze Joods waren of een ‘andere’ geaardheid hadden. De reden, de manier waarop en de hoeveelheid is voor mij onbegrijpelijk.

Home, Reportage