BOEKEN

december 2011

Pearl Yeadon McGinnis – The Opera Singer’s Career Guide; Understanding the European Fach System

Pearl Yeadon McGinnis werd voor haar boek ‘The Opera Singer’s Career Guide’ geïnspireerd door het ‘Handbuch der Oper’ van Rudolf Kloiber. Kloiber werkte daarin het Fach-systeem uit, dat zo’n 25 verschillende categorieën oftewel stemtypen bevat. Het doel van ‘The Opera Singer’s Career Guide’ is deZE stemclassificaties te begrijpen, de zanger aan de hand van dit Fach systeem voor te bereiden op audities en uiteindelijk een baan te vinden en te behouden in een Europees operagezelschap.

Nederland kent zo’n vijf operagezelschappen, terwijl in de Duitssprekende landen 350 fulltime operahuizen zijn en alleen in Duitsland al 920 operagezelschappen bestaan. In Duitsland zijn dus meer mogelijkheden om het vak te leren als een zanger een operacarrière ambieert. Deze beginnende operazangers zouden bekend moeten zijn met de Fach-classificatie, waarmee de operahuizen werken. Dit Fach-systeem, dat zo’n 25 verschillende categorieën oftewel stemtypen bevat, lijkt restrictief  – door zangers in hokjes te stoppen – maar het is een belangrijk organisatorisch instrument voor operagezelschappen.

Pearl Yeadon McGinnis beschrijft in ‘The Opera Singer’s Career Guide’ de rollen in de Fach-categorieën en hoe dit Fach-systeem te gebruiken is. Daarnaast schetst zij de Europese operahuizen en hun organisatiestructuur. Verder is er in het boek een uitgebreid hoofdstuk over audities en komen agenten en verschillende typen contracten aan bod. Tenslotte bevat het nog een aantal bijlagen, waaronder een lijst van opera agenten, operahuizen in de Duitstalige landen, verschillende rollen per Fach-categorie en suggesties voor auditie aria’s per Fach.

‘The Opera Singer’s Career Guide’ is een goed geschreven handboek en een belangrijke gids voor de beginnende operazanger. Yeadon McGinnis geeft strategieën en richtlijnen voor beginnende zangers. Zo heeft zij – soms vanzelfsprekende – tips als “geef complimenten aan souffleurs, kledingmakers, etc”, “stuur met je sollicitatiebrief een aan jezelf geadresseerde antwoordenveloppe mee”, “travel light en neem slechts een regenjas en paraplu mee op de auditiereis door Europa” en overige adviezen over kleding, verzekeringen, belastingen, etc. Discutabel is de passage over uiterlijk en overgewicht. “Weight is a definite problem” citeert zij een intendant en volgens een andere operadirecteur leven we in een “visual driven age”, waarin het stereotype van een “full-figured female” operazanger met een gehoornde helm en speer tot het verleden behoort.

Maar ook voor de doorsnee operaliefhebbers is het boek niet alleen leerzaam maar ook vermakelijk, omdat het is voorzien van veel achtergrondinformatie. Yeadon McGinnis luistert namelijk haar boek op met voorbeelden uit gesprekken met collega’s, dirigenten en leidinggevenden uit de operawereld en deelt haar eigen ervaringen als operazangeres in de jaren tachtig en negentig in Duitsland. ‘The Opera Singer’s Career Guide’ is vooral op de Amerikaanse markt gericht, maar ook educatief voor zangers buiten Amerika. Het boek is niet goedkoop en tevens laat zich de vraag stellen over de houdbaarheid van het boek. De economische veranderingen in Europa zullen organisatorische veranderingen in de operahuizen met zich meebrengen en namen, adressen en getallen zullen in eventueel volgende edities zo nodig moeten worden geupdate.

2010; $ 45,00
ISBN 978-0-8108-6915-8
326pp, Paperback
The Scarecrow Press; Lanham

Boeken, Home