01-06-2014
De Chicago Opera Theater brengt een lugubere en naïeve tweeluik: de opera’s van een Nazi-slachtoffer en van een Nazi-meeloper naast elkaar. De opera ‘Der Kaiser von Atlantis‘ van Viktor Ullmann werd gecomponeerd in het concentratiekamp Theresienstadt en Ullmann werd uiteindelijk door de Nazi’s vermoord in Auschwitz. De opera ‘Die Kluge‘ van Carl Orff ging op 20 februari 1943 in première in Frankfurt en was gebaseerd op een sprookje van de gebroeders Grimm. Maar hoe zeer men ook de opera wil zien als een protest tegen de Nazi’s, de componist Orff kan niet los gezien worden van zijn daden. Hij was één van de weinige Duitse componisten, die gehoor gaf aan de officiële oproep om nieuwe muziek voor te stellen voor ‘A Midsummer Night’s Dream’, wetende dat de compositie van de Joodse Felix Mendelssohn werd verboden. Verder zou Orff niets hebben gedaan met het verzoek van de echtgenote van zijn ter dood veroordeelde vriend Kurt Huber – oprichter van de verzetsgroep ‘Die Weiße Rose’ – om zijn invloed uit te oefenen en Huber te helpen. Orffs leugens na de oorlog over zijn rol tijdens het Naziregime werden door de Amerikaanse autoriteiten geaccepteerd en hij werd gedenazificeerd, waardoor hij na de oorlog kon doorgaan met zijn werk.
Lees in Chicago Tribune
© Corey DiNardo