juli 2013
Robert K. Wallace – ‘Moby-Dick; A Grand Opera for the 21st Century’
‘Moby-Dick’ is de vijfde opera van de Amerikaanse componist Jake Heggie. Robert Wallace bezocht in 2010 de laatste voorstelling van de wereldpremièrereeks in Dallas en vatte het idee op een boek te schrijven over het ontstaansproces van de opera.
Jake Heggie (1961) is één van de belangrijkste Amerikaanse operacomponisten van deze tijd. Hij schreef eerder al de opera’s ‘Dead Man Walking’ (2000, San Francisco), ‘The End of the Affair’ (2004, Houston), ‘To Hell and Back’ (2006, Berkeley) en ‘Three Decembers’ (2008, Houston) en zijn vijfde opera ‘Moby Dick’ beleefde haar wereldpremière op 30 april 2010 in Dallas. Ben Heppner zong de rol van Ahab, Stephen Costello was Greenhorn en Jonathan Lemalu was Queequeg, Patrick Summers dirigeerde en de regie was in handen van Leonard Foglia. De opera was een groot succes bij pers en publiek en na de wereldpremière werd ‘Moby Dick’ nog opgevoerd in 2011 in Adelaide en in 2012 in Calgary, San Diego en San Francisco.
De auteur Robert K. Wallace bezocht de laatste voorstelling van de wereldpremièrereeks in Dallas op 16 mei 2010 en was gefascineerd door de opera. Wallace – docent kunst en literatuur aan de Northern Kentucky University – had inmiddels boeken geschreven die raakvlakken hadden met het onderwerp van de opera, zoals ‘Melville & Turner’, ‘Douglas and Melville’ en ‘Frank Stella’s Moby Dick’. Mede hierdoor vatte hij het idee op een boek te schrijven over het ontstaansproces van de opera.
Het boek bevat de tot stand koming van de compositie, de repetitieperiode van vijf weken, het volledige libretto en een zeer uitgebreide beschrijving van de opvoering van de wereldpremière. Elke stap is omgeven door interviews met de betrokkenen, waaronder de componist, de librettist Gene Scheer (die ook het libretto voor ‘Three Decembers’ van Heggie had geschreven), de dirigent, het productieteam, de organisatie en velen van de acht hoofdrolspelers, de veertig mannelijke koorleden, de 75 orkestleden en de figuranten. Geestig onder andere de verhalen van Ben Heppner over hoe hij oefende met het houten been van Ahab en van Jonathan Lemalu hoe hij de muziek repeteerde alsof de taal van Queequeg die van zijn eigen voorouders was.
Wallace beschrijft het werk dat zij in het maken van de opera ‘Moby Dick’ hebben gestoken en hun geestelijke en emotionele zoektocht. Meer dan 200 kleurenfoto’s documenteren elke stap in de evolutie van de opera. Het boek onthult het proces van de ontwikkeling en opvoering van een hedendaagse opera en de mogelijkheden van de 20ste-eeuwse technologie in combinatie met de operatraditie.
Wallace’s ‘Moby Dick’ is een fascinerend boek. Het boek is een goed geschreven en erudiet werk, dat met veel liefde tot stand gekomen is. Het is prachtig vormgegeven en de kleurenfoto’s van Karen Almond zijn levendig en fascinerend. De uitvoering van de wereldpremière springt van elke pagina af. Dit leidt tot de enige maar van het boek. ‘Moby Dick’ is (nog) niet te beluisteren, omdat er geen opname van de opera beschikbaar is en er geen CD bij het boek gevoegd is. Slechts een opname van de radio-uitzending van een opvoering in San Francisco is onder liefhebbers in oploop. Maat het boek vermeldt wel dat er een opname van de San Francisco productie is gemaakt, die op DVD en CD zal worden uitgebracht.
2013; $30,00
ISBN 978-1-57441-507-0
240 pp, hardcover
University of North Texas Press, Denton