© Jacob Deutekom
Cristina Deutekom 80 jaar
De Nederlandse sopraan Cristina Deutekom wordt op 28 augustus 2011 80 jaar. Zij zong met alle grote tenoren en dirigenten van haar tijd in zo ongeveer alle grote operahuizen van de wereld. Haar glansrollen waren de titelpartijen van de opera’s ‘Lucia di Lammermoor’ en ‘Norma’. Haar repertoire omvatte zo’n 30 rollen, waarvan bijna de helft partijen van Verdi. Hierbij als eerbetoon aan Cristina Deutekom een overzicht van haar carrière en optredens aan de hand van beschikbare opnamen.
Achter haar optredens staat (CD) of (DVD) als een opname beschikbaar is.
De namen van opera’s in het overzicht zijn dik gedrukt en onderstreept, wanneer Cristina Deutekom haar roldebuut maakte.
De namen van zangers en dirigenten in het overzicht zijn dik gedrukt, op die momenten dat Cristina Deutekom voor het eerst met hen werkte.
Cristina Deutekom werd op 28 augustus 1931 als Stienje Engel geboren in de Amsterdamse Spaarndammerbuurt. Eind jaren veertig en begin jaren vijftig neemt zij zanglessen bij Johan Thomas, die dirigent was van het operakoor waar haar ouders zongen. In de zomer van 1948 ontmoet zij Jacob Deutekom met wie zij op 23 augustus 1952 trouwt. In 1954 wordt hun dochter Irma geboren.
Rond die tijd wordt Cristina (toen nog Stien) Deutekom toegelaten tot de studie zang op het Conservatorium van Amsterdam bij Coby Riemersma en Felix Hupka.
Door het communistisch dagblad ‘De Waarheid’ wordt voor het eerst een voorspellende melding gemaakt van Stien Deutekom als zij op 22 november 1956 optreedt in gebouw Marcanti van het wijkcentrum Spaarndam:
“Stien Deutekom, in het dagelijkse leven voor velen een bekende winkeljuffrouw, toonde dat zij ook kan zingen. Bij verdere scholing zal zij zeker hoger op de opera-ladder kunnen klimmen” (De Waarheid 23-11-1956)
Rond die tijd ook houdt de grammofoonplatenfirma Bovema door geheel Nederland audities om de beste van alle zingende huisvrouwen te ontdekken. Stien Deutekom doet mee aan de finales, die in Amsterdam tijdens een zangwedstrijd op de huishoudbeurs van eind maart 1957 worden gehouden:
“Winnares werd mevrouw J. de Boer-Spoelstra (30), die met zachte, doch vastberaden stem zong. Tweede werd de Amsterdamse huisvrouw S. Deutekom-Engel, die een aria uit de ‘Hohe Messe’ van J. S. Bach zong” (De Telegraaf 1-4-1957)
Nog tijdens haar studie wordt Stien Deutekom in 1957 door de componist Edgar Varèse gevraagd de cadens te zingen voor zijn ‘Poème Electronique’ ter gelegenheid van de Wereldtentoonstellling in Brussel van 1958. Het fragment werd opgenomen op band (CD).
In het verenigingsgebouw Marcanti in de Spaarndammerbuurt zong zij op 21 januari 1959:
“Sopraan Stien Deutekom trad op als soliste, maar is ook lid van het bekende operakoor ‘Spaarndam'” (De Waarheid 20-1-1959)
Cristina (nu noemt zij zich Christine) Deutekom maakt in november 1960 haar debuut bij het operettegezelschap Thalia in ‘Die Blume von Hawaii’ van Paul Abraham. Zij zou gedurende drie jaren bij Thalia zeven rollen zingen.
In 1962 verschijnt zij op televisie in operafragmenten, waarvan de geluidsopname van het terzet uit ‘Der Schauspieldirektor’ van Mozart met Wilma Driessen, Simon van der Geest en Anton Kersjes nog bewaard is gebleven (CD). In deze tijd volgt zij ook de operaklas van De Nederlandsche Opera onder leiding van Johannes den Hertog.
Op 3 juni 1963 maakt zij dan haar debuut bij De Nederlandse Opera als Koningin van de Nacht in ‘Die Zauberflöte’ van Mozart in de Stadsschouwburg van Amsterdam:
“Inmiddels betreft het hier een bekende vertoning die in zoverre was gewijzigd omdat èn de Koningin van de Nacht èn Papagena hier nieuw waren. Als Koningin van de Nacht hoorde men Christine Deutekom, die de formidabele hoogte bezit” (De Telegraaf; 4-6-1963).
In 1963 en 1964 zingt Cristina Deutekom nog bijrollen bij De Nederlandsche Opera en doet zij mee met een aantal concoursen. Bij het Internationaal Vocalisten Concours in Den Bosch komt zij echter niet door de voorronde.
Na de liquidatie van De Nederlandse Opera, zingt Cristina Deutekom op 17 november 1965 de rol van Marianne Leitmetzerin in ‘Der Rosenkavalier’ van Richard Strauss in de RAI van Amsterdam, de huisvesting van de nieuwe De Nederlandse Operastichting.
De dirigent van deze productie Richard Kraus neemt haar mee naar Barcelona om dezelfde rol tussen half november en eind december 1966 te zingen naast de Marschallin van Elisabeth Schwarzkopf. Deutekom wordt tijdens het inzingen in de kleedkamer met de aria van de Koningin van de Nacht door Schwarzkopf, die de deur opent met: “Mein liebes Kind, wo haben Sie denn das schon gesungen?” en Cristina Deutekom daarna introduceert aan haar eigen manager Rudi Rothenberg. Vervolgens doet Deutekom auditie voor Roberto Bauer (vertegenwoordiger van de Metropolitan Opera van New York in Milaan) en later voor Rudolf Bing (General Manager van de Met). Op 17 juni 1966 zingt zij nog de rol van de stem uit de hemel in ‘Don Carlo’ van Verdi in het kader van het Holland Festival onder leiding van Bernard Haitink (CD) en op 14 november van dat jaar bij De Nederlandse Operastichting de Vijfde Maagd in ‘Elektra‘ van Richard Strauss (CD).
Cristina Deutekom zingt op 1 februari 1967 voor het eerst in de Bayerische Staatsoper van München. Als Koningin der Nacht in ‘Die Zauberflöte’ van Mozart oogst zij veel succes en na haar aria applaudisseert het publiek zolang, dat Deutekom – die het toneel al heeft verlaten – terug moet keren (De Telegraaf 2-2-1967). Een maand later op 8 maart maakt zij haar debuut bij de Weense Staatsopera in dezelfde rol (De Telegraaf 11-2-1967). Op 28 september 1967 debuteert Cristina Deutekom dan in de Metropolitan Opera van New York als Koningin der Nacht. De New York Times noemt haar “the greatest Queen of the Night of our time”. Zij zou tijdens haar carrière in de Met gedurende drie seizoenen met drie verschillende rollen in 15 voorstellingen te horen zijn.
Het jaar 1968 is voor Cristina Deutekom een Mozart-jaar. Zij is nu 37 jaar. Op 6 januari 1968 is zij te horen in de “cost-to-cost” uitzending van ‘Die Zauberflöte’ van de Met (CD). In de studio van de Water in Soest neemt zij dat jaar nog een LP met tien operette-aria’s en een LP met zes Mozart-aria’s op begeleid door het Mozart Symfonie orkest onder leiding van Charles Vanderzand (CD). Voor de LP met Mozart-aria’s ontvangt zij op 30 mei de Grand Prix du Disque van de Charles Cros Academie in Parijs (De Telegraaf 16-5-1968). Op 21 oktober maakt zij haar debuut in de Royal Opera House Covent Garden van Londen in ‘Die Zauberflöte’ (CD). Het Engelse “Opera”-magazine schrijft over haar debuut: “Except for Maria Callas in her prime, we have hardly heard anything of equal quality here before”. Op 10 december maakt zij haar debuut in Venetië als Fiordiligi in ‘Così fan tutte’ van Mozart (De Telegraaf 23-11-1968) met Tatiana Troyanos als Dorabella (CD). Na haar debuut krijgt zij in Venetië de bijnaam “l’Usignuolo Olandese”, de Hollandse nachtegaal.
Cristina Deutekom is op 23 januari 1969 terug in Venetië voor haar roldebuut in ‘I Puritani’ (CD). In Venetië maakt zij op 23 mei van dat jaar onder leiding van dirigent Antonino Votto ook haar roldebuut in de titelrol van ‘Lucia di Lammermoor’, de partij die zij gedurende haar carrière zo’n 170 zou zingen. In september zingt zij in het Concertgebouw in Amsterdam “Come scoglio” en “Martern aller Arten” onder leiding van Anton Kersjes (CD). Op 28 oktober maakt zij vervolgens haar debuut in San Francisco met de Koningin van de Nacht (CD). In 1969 is zij ook veel in de studio te vinden: in maart neemt zij een LP op met aria’s van Verdi, Bellini en Donizetti met het Orchestra Sinfonica di Roma della RAI-Radiotelevisione Italiana onder leiding van Carlo Franci (CD), in september en oktober ‘Die Zauberflöte’ in Wenen onder leiding van George Solti (CD) en in november in Bonn ‘Christus am Ölberge’ van Beethoven (CD). In december 1969 zingt zij in Venetië nog in vijf voorstellingen van ‘Die Zauberflöte’ naast Ruggero Raimondi als Sarastro en Renato Capecchi als Papageno.
Op 1 januari 1970 geeft Cristina Deutekom een nieuwjaarsconcert in Emmen (CD). In dezelfde maand zingt zij voor het eerst in Madrid met de opera van Saarbrucken in haar roldebuut als Konstanze in ‘Die Entführung aus dem Serail’ van Mozart. Op 3 april maakt zij in Venetië haar roldebuut in de titelrol van ‘Armida’ van Rossini (CD). Cristina Deutekom ging hiervoor naar Elvira de Hidalgo – de zanglerares van Maria Callas – om gecoacht te worden voor de rol. Cristina Deutekom was de eerste sopraan na Callas, die de rol weer op de bühne zong. De krant ‘Corriera della Sera’ schreef over haar vertolking: “Haar Armida blijft in de herinnering van alle liefhebbers van de stalen stembanden en de fluwelige klank” en krant ‘La Notte’ berichtte “La Deutekoms Armida is een maximum aan huiveringwekkende virtuositeit.” Een maand later op 2 mei zingt zij in ‘Lucia di Lammermoor’ met Luciano Pavarotti in Naples (CD). In mei neemt zij ook een LP op met aria’s van Verdi, Bellini en Rossini met het koor en orkest van de l’Opéra de Monte Carlo onder leiding van Carlo Fanci (CD). Op 4 juli is zij te horen in ‘Christus am Ölberge’ onder leiding van Riccardo Muti in Venetië (CD). In augustus maakt zij haar roldebuut in de titelrol van ‘Norma’ op het festival van Bregenz (CD) onder leiding van Bruno Bartoletti. Zij zou de rol gedurende haar carrière ruim 150 keer zingen. In ‘Lucia di Lammermoor’ zingt zij op 19 augustus in San Sebastian met Alfredo Kraus als Edgardo en een jonge José Carreras in de bijrol van Arturo (CD) en ook zingt zij Lucia op 31 oktober als opening van het seizoen in Chicago met Richard Tucker onder leiding van Antonino Votto (CD). Opnieuw onder leiding van Riccardo Muti is zij op 20 december te horen in ‘I Puritani’ tijdens het Maggio Musicale in Florence naast Nicolai Gedda (CD).
In 1971 zingt Cristina Deutekom met de grote tenoren van haar tijd en is zij opnieuw veel in de studio. Op 30 januari zingt zij met Luciano Pavarotti in ‘Lucia di Lammermoor’ in Barcelona (CD) en op 4 maart in Napels opnieuw met Nicolai Gedda in ‘I Puritani’ (CD). Op 8 april zingt zij in ‘Die Entführung aus dem Serail’ in Venetië (CD) en op 26 april met Jaime Aragall in ‘Lucia di Lammermoor’ in Catania (CD). Tijdens die laatste voorstelling is zij verkouden en zingt zij alle hogen noten zacht! Dat jaar is Cristina Deutekom drie maal in de studio: Tussen 8 en 13 mei neemt zij voor Philips een LP met Walsen op in Wenen onder leiding van Franz Allers (CD), in juni neemt zij een video op van ‘Die Zauberflöte’ in Hamburg met Nicolai Gedda en Dietrich Fischer-Dieskau (DVD) en in juli neemt zij in de Londense studio voor Philips de opera ‘I Lombardi’ van Verdi op naast Plácido Domingo onder leiding van Lamberto Gardelli (CD). Op 29 december van dat jaar zingt zij in Parma de titelrol in ‘Norma’ met de tenor Franco Corelli, die invalt voor de verhinderde Piermirando Ferraro (CD). Dat jaar wordt Cristina Deutekom onderscheiden met de “Palco Scenico d’Oro” van de stad Mantua.
Zij voegt in 1972 de rol van Amelia in ‘Un Ballo in Maschera’ aan haar repertoire toe. Op 12 januari zingt zij de partij in Florence met Richard Tucker en Renato Bruson onder leiding van Riccardo Muti (CD) en op 23 oktober in de Wiener Staatsoper. Op 14 maart vertolkt zij de titelrol in ‘Norma’ in Venetië onder leiding van Francesco Molinari Pradelli naast Bruno Prevedi als Pollione en Bonaldo Giaiotti als Oroveso. Een maand later op 8 april zingt zij in Rome opnieuw de titelrol in ‘Norma’ naast de tenor Mario del Monaco (CD) en op 6 augustus is zij te horen in ‘I Puritani’ in Buenos Aires met de tenor Alfredo Kraus (CD). Met hem zingt zij dat jaar ook in ‘Lucia di Lammermoor’ in Dallas (CD). Ook is zij in 1972 een aantal malen in de studio voor opnamen. De opera ‘Attila’ van Verdi neemt zij op in september in Londen met Carlo Bergonzi (CD) en van 20 tot 26 september volgt een LP met operettemelodieën ‘Promenade concert’ in Berlijn onder leiding van Jürgen Hermann eveneens voor Philips (CD). Dat jaar wordt zij onderscheiden met de “Premio Romeo e Giulietta” van de stad Verona en de “Monteverdi d’Oro” van de stad Venetië.
Cristina Deutekom zingt in maart 1973 in vier voorstellingen van ‘I Puritani’ in Turijn. Op 8 mei 1973 maakt zij haar roldebuut in ‘Mosè in Egitto’ van Rossini tijdens het Festival Maggio Musicale in Florence (CD). Het opvallende is dat vanaf 1973 zij ieder seizoen minimaal één keer per jaar een hoofdrol bij De Nederlandse Operastichting zingt. Op 14 september zingt zij voor het eerst een grote rol bij De Nederlandse Operastichting in een gedenkwaardige ‘Norma’ (CD) te Amsterdam. Tenor Redenio Comacchio wordt tijdens deze voorstelling uitgejouwd en uiteindelijk vervangen door Umberto Borso, die vervolgens tijdens de uitvoering in Scheveningen tomaten krijgt toegeworpen. Met Redenio Comacchio zingt Deutekom dat jaar in Bregenz nog de titelrol in ‘Armida’ (CD). Voor EMI neemt zij nog een LP met Verdi duetten op met de bariton Jan Derksen onder leiding van Renato Sabbioni (CD). Dat jaar wordt zij onderscheiden met de “Rigoletto d’Oro” van de stad Mantua en uitgeroepen tot “Zangeres van het Jaar” door de stad Milaan.
Het jaar 1974 staat in het teken van optredens in New York. Op 26 maart maakt zij haar debuut in de titelrol van de opera ‘Alcina’ van Händel in het Carnegie Hall (CD). Op 11 april maakt zij vervolgens haar roldebuut als Elena in ‘I Vespri Siciliani’ in de Metropolitan Opera met de bariton Cornell MacNeil en de tenor Franco Tagliavini (CD) onder leiding van James Levine en maakt met de rol op 29 april ook haar debuut in de Opéra van Parijs. Tevens opent zij op 23 september met de partij het nieuwe seizoen van de Met naast Plácido Domingo (CD). Vijf dagen na deze première van ‘I Vespri Siciliani’ maakt zij op 28 september in de Met haar roldebuut als Donna Anna in ‘Don Giovanni’ met Sherill Milnes, Teresa Zylis-Gara, Roberta Peters en Paul Plishka (CD). Op 25 oktober zingt zij in ‘Un Ballo in Maschera’ bij De Nederlandse Operastichting in de Stadsschouwburg Amsterdam (CD). In november geeft zij nog een concert in de RAI Amsterdam met de tenor Bruno Prevedi (CD). In 1974 wordt zij ook onderscheiden als “Ridder in de Orde van Oranje-Nassau” en opnieuw uitgeroepen tot “Zangeres van het Jaar” door de stad Milaan.
In mei 1975 neemt Cristina Deutekom in de EMI studio in Glasgow hoogtepunten van ‘Un Ballo in Maschera’ op voor de plaat met Jan Derksen en Pieter van den Berg (CD). In 1975 zingt zij veel met de jonge Spaanse tenor José Carreres. Op 13 juli staan zij samen – Carreras inmiddels als Edgardo – in ‘Lucia di Lammermoor’ in het Arena Sferisterio tijdens het festival van de Italiaanse stad Macerata (CD). Met Carreras geeft zij op 30 augustus ook een concert in Rotterdam (CD) en op 26 september een concert in de Amsterdamse Stadsschouwburg. De titelrol van ‘Lucia di Lammermoor’ zingt zij voor het eerst bij De Nederlandse Operastichting op 18 september (CD) met in de tweede bezetting Adriaan van Limpt als Arturo. Op 31 oktober zingt zij de titelrol in ‘Norma’ in San Francisco met Tatiana Troyanos als Adalgisa (CD) en op 9 december zingt zij opnieuw in ‘Lucia di Lammermoor’ in Hamburg (CD).
Cristina Deutekom zingt op 14 januari 1976 de rol van Elena in ‘I Vespri Siciliani’ in Venetië onder leiding van Francesco Molinari Pradelli (CD). Op 17 februari is zij terug in Venetië voor ‘I Puritani’ met Renato Bruson als Riccardo en Vittorio Terranova als Arturo (CD). Vervolgens is zij op 31 maart in Bilbao voor ‘I Lombardi’ met José Carreras (CD). Twee dagen later al zingt zij in Pittsburg de titelrol in ‘Norma’ op 2 april (CD). En op 29 juli treedt zij op in de befaamde ‘Lucia di Lammermoor’ in de Arena van Verona met Luciano Pavarotti (CD). In augustus is zij terug in Bilbao voor haar roldebuut in ‘I Masnadieri’ met de tenor Pedro Lavirgen (CD). De Nederlandse Operastichting trekt tussen 12 oktober en 13 november 1976 langs diverse steden in Nederland met een productie van ‘Il Trovatore’. Hierin maakte Cristina Deutekom haar roldebuut (CD). Op 19 december zingt zij de titelrol in ‘Norma’ in Frankfurt (CD). Dat jaar wordt zij onderscheiden met de “Arena d’Oro” van de stad Verona.
Cristina Deutekom maakt op 25 maart 1977 in Bilbao haar roldebuut als Gilda in haar enige voorstellingsreeks van ‘Rigoletto’ (CD). In mei is zij opnieuw te gast op het festival Maggio Musicale Fiorentino en maakt daar haar roldebuut als Abigaille in ‘Nabucco’ onder leiding van Riccardo (DVD / CD). Op 3 november zingt zij bij DNO opnieuw in ‘Un Ballo in Maschera’. Op 26 november geeft zij een Verdi concert met Adriaan van Limpt en Jan Derksen in Zwolle (CD). Ook zingt zij dat jaar opnieuw ‘Lucia di Lammermoor’ in Hamburg met de tenor Alfredo Kraus (CD). Zij maakt op 11 maart 1978 haar roldebuut in de titelrol van de opera ‘Medea’ van Cherubini in Genève (CD). In mei zingt zij in ‘Attila’ in Edmonton (CD) en op 14 november maakt zij haar roldebuut in ‘Bianca e Ferrando’ van Bellini in Genua (CD).
Op het San Diego Verdi Festival zingt Cristina Deutekom op 22 juni 1979 in ‘I Lombardi’ van Verdi met Carlo Bergonzi (CD) en op 18 november schittert zij in ‘Il Trovatore’ in Nice naast de tenor Franco Bonisolli (CD).
Bij De Nederlandse Operastichting zingt zij op 7 december opnieuw in ‘Lucia di Lammermoor’ (CD). Op 2 mei 1980 zingt zij in het Requiem van Verdi in Utrecht (CD). Zij maakt haar roldebuut in ‘La Clemenza di Tito’ van Mozart op 5 juni in Genève (CD) en op 11 oktober maakt zij haar roldebuut in de titelrol van ‘Alzira’ van Verdi tijdens de Vara Matinee in het Concertgebouw van Amsterdam (CD). Op 6 november zingt zij opnieuw in ‘Il Trovatore’ bij DNO in een volledig Nederlandse bezetting (CD). In de studio neemt zij in dat jaar operetteduetten op met Marco Bakker (CD).
Op 1 maart 1981 zingt Cristina Deutekom in Zürich in ‘Norma’ met Agnes Baltsa als Adalgisa (CD). Dat jaar zingt zij vele malen de rol van Abigaille in ‘Nabucco’ van Verdi, zoals op 19 juni tijdens het Verdi Festival van San Diego, op 14 juli in Santiago de Chile en verder in Hamburg (CD) en in het Canadese Winnipeg (CD). In die stad wordt zij dat jaar geëerd als Freeman of the City Winnipeg. Op 11 november zingt Cristina Deutekom bij De Nederlandse Operastichting opnieuw in ‘Un Ballo in Maschera’ (CD). Ook maakt zij dat jaar in Connecticut haar roldebuut als Lady Macbeth in de opera ‘Macbeth’ van Verdi (CD).
Op 14 januari 1982 zingt Cristina Deutekom in ‘Lucia di Lammermoor’ in Barcelona met Alfredo Kraus (CD). Op 25 april zingt zij in ‘Macbeth’ in Newark met Sherill Milnes in de titelrol (CD). Op 16 mei maakt zij haar roldebuut in ‘Turandot’ van Puccini in San Diego (CD). Zij viert op 3 juni van dat jaar haar 20-jarige carrière met een Jubileum-Concert in het Concertgebouw te Amsterdam met tenor Adriaan van Limpt onder muzikale leiding van Kees Bakels (CD). Op 4 september maakt zij haar roldebuut in ‘Simon Boccanegra’ bij De Nederlandse Operastichting (CD / DVD) en op 16 oktober zingt zij in ‘I Masnadieri’ in Zürich (CD). In het Circustheater te Scheveningen geeft zij op 30 oktober een operaconcert onder leiding van Ed Spanjaard (DVD).
In februari 1983 maakt Cristina Deutekom in San Diego haar roldebuut als Catherine d’Aragon in ‘Henri VIII’ van Saint-Saëns met Sherill Milnes in de titelrol (CD). Verder zingt zij de titelrol in ‘Norma’ in Nîmes op 10 april (CD) en in San Diego op 23 oktober (DVD). In 1984 zingt zij veel in Europa. In januari en augustus zingt zij de titelrol in ‘Lucia di Lammermoor’ in Berlijn. Op 8 februari geeft zij een operaconcert in Muziekcentrum Vredenburg te Utrecht onder leiding van Jan Krentz, waarbij zij “Der Hölle Rache” als toegift geeft! (DVD). Bij De Nederlandse Operastichting zingt zij op 15 maart in ‘I Puritani’ (DVD) en op 12 oktober in ‘I Vespri Siciliani’ (DVD).
Begin 1985 uiten zich bij Cristina Deutekom hartproblemen en op 31 maart krijgt zij een hartoperatie. Op 20 oktober zingt zij alweer in ‘Nabucco’ in Rouen (CD) en op 29 december bij De Nederlandse Operastichting de titelrol in ‘Turandot’ (DVD / CD). Tevens zingt zij in dat jaar in ‘Il Trovatore’ in Berlijn (CD). Op 12 mei 1986 geeft Cristina Deutekom een operaconcert in Tilburg onder leiding van André Vandernoot (DVD). Een maand later op 20 juni zingt zij in ‘Nabucco’ in Zürich met Renato Bruson in de titelrol (CD). In oktober 1986 treedt zij op in een reeks voorstellingen van ‘Norma‘ in San Diego naast onder anderen Antonio Barasorda als Pollione en Nicola Ghiuselev als Oroveso (DVD). In Bilbao maakt zij op 22 december haar debuut in de titelrol van de opera ‘Amaya’ van Guridi in het Baskisch (CD). Aan het einde van de voorstellingsreeks uiten zich echter opnieuw hartproblemen, waardoor zij genoodzaakt is haar carrière op 55-jarige leeftijd te beëindigen.
In 1987 wordt het Cristina Deutekom Concours opgericht. In 1990 neemt zij in de Londense studio voor Philips een CD op met kerstliederen (CD). In 1991 geeft zij als gastdocente masterclasses aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag. Op 27 november 1996 maakt Cristina Deutekom tijdens een operafeest in het Concertgebouw op haar 65e een comeback en het publiek breekt de zaal af na haar vertolking van de “Bolero” uit ‘I Vespri Siciliani’ van Verdi en de aria “Liebe, Du Himmel auf Erden” uit ‘Paganini’ van Franz Lehár (CD). Tussen 5 en 12 januari 1997 neemt zij in de studio in Sofia grote scènes op uit ‘Maria Stuarda’, ‘Anna Bolena’ en ‘Roberto Devereux’ van Donizetti (CD). Op 1 september 2001 viert zij haar 70e verjaardag in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam, waar onder anderen Jan Derksen optreedt met het “Largo al factotum” uit ‘Il Barbiere di Siviglia’ (CD).
In 2004 trekt Cristina Deutekom zich terug uit het dagelijkse leven. Op 26 oktober 2011 vierde zij haar 80e verjaardag in Theater Carré te Amsterdam met een speciale gala-avond.