19-03-2017
De IJslandse tenor Sigurður Björnsson werd op 19 maart 1932 geboren.
Sigurður Björnsson studeerde zang bij Gerhard Hüsch en Hanno Blaschke in München en maakte zijn operadebuut in 1962 aan de Staatsoper van Stuttgart als Arturo in ‘Lucia di Lammermoor’. In 1966 gasteerde hij met het ensemble van Stuttgart bij het Edinburgh Festival als Andres in ‘Wozzeck’ van Alban Berg. Hij zou tot en met 1968 in Stuttgart blijven. Tussen 1968 en 1972 was hij door het Staatstheater Kassel geëngageerd, tussen 1972 en 1975 zong hij in het Theater van Graz en tussen 1975 en 1977 was hij gecontracteerd door het Theater am Gärtnerplatz te München. Daarna keerde hij naar IJsland terug en werd hij directeur van het IJslands Symfonieorkest in Reykjavik en artistiek opera-adviseur voor het Nationale Theater van Reykjavik.
Björnsson trad als gast op aan de Deutsche Oper van Berlijn, de Staatsopera’s van Hamburg en München, aan de operahuizen van Frankfurt en Zürich, de Wiener Volksoper en in Athene. Bij de Festspiele van Bregenz zong hij in 1972 in ‘The Fairy Queen’ van Purcell, in 1973 de Steuermann in ‘Der fliegende Holländer’ en in 1974 Remendado in ‘Carmen’ en in de ‘Krönungsmesse’ van Mozart.
Andere rollen van zijn lyrische repertoire waren de titelrol in ‘La Clemenza di Tito’ van Mozart, Froh in ‘Das Rheingold’, Gianetto in ‘La Gazza Ladra’ van Rossini, Belmonte in ‘Die Entführung aus dem Serail’, Ruprecht in ‘Der zerbrochene Krug’ van Geissler, Don Ottavio in ‘Don Giovanni’, Rinuccio in ‘Gianni Schicchi’ van Puccini en Malcolm in ‘Macbeth’ van Verdi, Ferrando in ‘Così Fan Tutte’, Tamino in ‘Die Zauberflöte’, Jaquino in ‘Fidelio’, Lyonel in ‘Martha’ van Flotow, Fenton in ‘Die lustigen Weiber von Windsor’ van Nicolai, Baron Kronthal in ‘Der Wildschütz’ van Lortzing, Arturo in ‘I Puritani’ van Bellini, Fenton in ‘Falstaff’ van Verdi en Alfred en Eisenstein in ‘Die Fledermaus’.
Tijdens de Schwetzinger Festspiele van 1966 werkte hij mee aan de wereldpremière van de opera ‘Der Tod des Empedokles’ van Hermann Reutter in de rol van Pausanias.
Kijk op YouTube