12-11-2016

De intendant van de Opéra de Paris Stéphane Lissner haalt alles uit de kast om jonge operaliefhebbers aan te trekken.

Het programma ‘Avant-premières Jeunes’ van de Opéra de Paris is opgezet om jonge mensen naar de opera te trekken. De 2700 zitplaatsen van de Opéra Bastille worden op die avonden gevuld met bezoekers onder de 28 jaar. Zestig procent van de personen onder 28 jaar hebben namelijk nog nooit een opera bezocht. Lissner nam het idee mee toen hij in 2014 van de Milanese Scala naar Parijs kwam. Er zijn dertien jeugdavonden, waarop binnen twintig minuten 1700 toegangskaarten voor €10 worden verkocht en de overige 1000 kaarten worden vergeven aan scholen en verenigingen uit kansarme gebieden.

Verder initieerde Lissner het project ‘3e Scène’, een digitale plaats om de opvoeringen in de Bastille en Palais Garnier aan te vullen en een nog breder publiek aan te trekken. Hij gaf de opdracht om 35 korte films van twee tot dertig minuten lengte te maken die gratis op de website van de opera gezien kunnen worden. Inmiddels hebben de films 1,5 miljoen bezoekers getrokken.

Dit seizoen zal de Opéra de Paris 1.050.000 toegangskaarten verkopen voor 412 uitvoeringen, waaronder 197 opera’s, 173 balletopvoeringen en 42 concerten. De zaalbezetting is 93,7% ondanks de terreurdreigingen in Parijs. De duurste plaatsen voor de twintig opera’s en dertien balletvoorstellingen van dit seizoen kosten €252. Van het budget van de Opéra de Paris voor 2016 wordt 55% (€211 miljoen) door het gezelschap zelf gegenereerd en komt 45% van subsidies. Vanwege de stakingen zal men €2.5 miljoen verliezen.

Lees in The Irish Times

© Elisa Haberer