De Nederlandse sopraan Miranda van Kralingen werd op 5 januari 1960 als Liliane Miranda Nicolette van Kralingen in het Gelderse Oosterbeek geboren.
Haar ouders waren leraar Frans Willem Frederik van Kralingen en Johanna Gozina Breimer. De actrice Will van Kralingen (1951-2012) was een zus van Miranda van Kralingen.
Miranda van Kralingen studeerde aanvankelijk aan het Groninger Conservatorium bij Grethe de Vink:
“Miranda van Kralingen (23) studeert nog aan het conservatorium, waar ze als een van de beste leerlingen van Grethe de Vink wordt beschouwd” (Nieuwsblad van het Noorden; 25-2-1984)
1985
Grethe de Vink raadde Miranda van Kralingen aan om naar Amsterdam te gaan:
“Ze geeft veel concerten, maakt haar klassieke studie af en vertrekt waarschijnlijk naar Amsterdam. Over twee jaar is ze afgestudeerd” (Nieuwsblad van het Noorden; 8-6-1985)
Aan het Sweelinck-conservatorium te Amsterdam studeerde Van Kralingen bij Ank Reinders en slaagde zij in 1987 cum laude voor haar eindexamen solozang.
Midden september 1987 volgde Miranda van Kralingen bij Elisabeth Schwarzkopf in het Amsterdamse Concertgebouw een masterclass over de ‘Vier letzte Lieder’ van Richard Strauss.
Haar professionele operadebuut maakte Van Kralingen op 2 december 1988 bij De Nederlandse Opera (DNO) als Kate Pinkerton in ‘Madama Butterfly’ van Giacomo Puccini (NRC Handelsblad; 3-12-1988).
In mei 1989 zong zij in een project van het Sweelinck Conservatorium Amsterdam de rol van de Contessa in ‘Le Nozze Di Figaro’ van Wolfgang Amadeus Mozart onder leiding van Hartmut Haenchen (Het Parool; 24-5-1989).
1990
Miranda van Kralingen maakte op 5 januari 1991 haar debuut bij Opera Forum als de Erste Dame in ‘Die Zauberflöte’ van Mozart (Leeuwarder Courant; 16-1-1991).
Haar buitenlandse operadebuut was in maart 1990 als de Contessa in ‘Le Nozze Di Figaro’ in de Duitse stad Braunschweig (Algemeen Dagblad; 28-3-1991).
Op 1 december 1993 zong zij bij DNO de rol van Flora in ‘La Traviata’ van Giuseppe Verdi (NRC Handelsblad; 2-12-1993).
In de Duitse stad Oldenburg vertolkte zij in 1994 de rol van de Marschallin in ‘Der Rosenkavalier’ van Richard Strauss (De Telegraaf; 28-10-1994).
Haar eerste grote operasucces in Nederland behaalde Miranda van Kralingen tijdens haar debuut bij Opera Zuid op 30 april 1994 in de rol van Mimì in ‘La Bohème’ van Puccini:
“Het is bijna onvoorstelbaar dat iemand met zo’n groot en fors postuur op het podium verandert in een zwak, kwetsbaar en ziekelijk wezen. De transformatie van Van Kralingen in Mimi is volledig geslaagd. Zelden is Puccini’s TBC-patiëntje in handen van een Nederlandse zangeres met zo’n mooi en ijl pianissimo gestorven. Van Kralingen heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een volwassen operaster die een zware rol als Mimi moeiteloos op haar repertoire kan zetten. Weliswaar vielen er soms enige overmaatse fortissimo’s op het trommelvlies en wekte haar dunne lyrische sopraanstem de indruk van een dramatische sopraan, over het algemeen vond Van Kralingen de juiste balans tussen onverhulde dramatiek en verinnerlijking” (Algemeen Dagblad; 2-5-1994)
“haar debuut in de rol van Mimi een bijzondere gebeurtenis. Van Kralingen, bij haar entree door het publiek in de zaal met veel gehoest begroet, bouwde de rol van het tuberculeus kuchende bloemenmeisje fraai op: een schuchter begin, een derde acte met soms wanhopige uithalen en een slotscène die tranen oproept. Van Kralingen heeft een enorme présence en gevoel voor theater.
En ze zingt met een prachtig heldere en zuivere stem en een expressief volume dat de grootste zalen aankan” (NRC Handelsblad; 2-5-1994)
Op 2 november 1994 werkte Miranda van Kralingen bij DNO mee aan de wereldpremière van ‘Rosa, A Horse Drama’ van Louis Andriessen (Algemeen Dagblad; 4-11-1994).
1995
Miranda van Kralingen zong op 11 maart 1995 bij DNO de rol van de Freundin in ‘Von Heute auf Morgen’ van Arnold Schönberg (Trouw; 13-3-1995).
Eén van haar eerste optredens in de Komische Oper Berlin was op 17 maart 1996 als de Erste Dame in ‘Die Zauberflöte’.
Op 27 april 1996 schitterde zij als Donna Anna in ‘Don Giovanni’ van Mozart bij Opera Zuid (Algemeen Dagblad; 30-4-1996).
Als Elisabeth di Valois in ‘Don Carlo’ van Verdi zong zij op 13 september 1996 bij de Nationale Reisopera – voorheen Opera Forum – onder leiding van dirigent Ed Spanjaard (Algemeen Dagblad; 16-9-1996).
Haar roldebuut in ‘Fidelio’ van Ludwig van Beethoven maakte zij op 6 november 1997 bij de Komische Oper Berlin. In de enscenering van Harry Kupfer zong zij naast Albert Bonnema als Florestan onder leiding van dirigent Yakov Kreizberg:
“mit einer dunkleren, reiferen, weicheren, gleichwohl voluminösen Stimme; Miranda van Kralingen singt das sehr eindringlich” (Berliner Zeitung; 8-11-1997)
In de titelrol in ‘Káťa Kabanová’ van Leoš Janáček trad zij op 3 april 1998 op bij de Nationale Reisopera (Algemeen Dagblad; 11-4-1998).
Bij Opera Zuid zong zij op in november 1998 de rol van Hanna Glawari in ‘Die lustige Witwe’ van Franz Lehár (Algemeen Dagblad; 26-11-1998).
De rol van de Marschallin in ‘Der Rosenkavalier’ vertolkte zij opnieuw tussen 2 mei en 20 juni 1999 in het Theater Basel in een reeks voorstellingen onder leiding van dirigente Julia Jones in een regie van Andreas Homoki (archiv.theater-basel.ch/1998-99/der-rosenkavalier).
In het Théâtre des Champs-Elysées zong zij tussen 8 en 18 augustus 1999 de rol van Agathe in ‘Der Freischütz’ van Carl Maria von Weber. Zij vertolkte de rol zes maal scenisch naast Albert Dohmen en Sandrine Piau onder leiding van dirigent Myung-Whun Chung (www.lesarchivesduspectacle.net/s/38775-Der-Freischutz).
De titelrol in ‘Fidelio’ trad zij in oktober 1999 op in het Stadttheater van het Oostenrijkse St. Gallen (Scherzo; 12-1999).
2000
Miranda van Kralingen zong tussen 31 maart en 19 april 2000 de rol van Ellen Ford in ‘Peter Grimes’ van Benjamin Britten bij de Nationale Reisopera. De productie van regisseuse Monique Wagemakers stond onder muzikale leiding van Ed Spanjaard en naast van Kralingen zongen onder anderen Henk Smit, Lucia Meeuwsen, Monique Wagemakers, Janny Zomer en Brian Galliford (omm.de/veranstaltungen/musiktheater19992000/NL-peter-grimes.html).
Van Kralingen was op 1 oktober 2000 terug bij de Komische Oper Berlin in de rol van Agathe in ‘Der Freischütz’. Zij zong de partij in een productie van regisseur Christof Nel onder leiding van dirigent Vladimir Jurowski naast Jaco Huijpen als Kaspar (Der Tagesspiegel; 9-10-2000).
Tussen 17 en 23 februari 2001 zong zij de rol van Agathe in drie voorstellingen van ‘Der Freischütz’ in Bilbao:
“La soprano holandesa, Miranda van Kralingen, cantó de forma espléndida el papel de Agatha, que viene representando en esta producción desde su estreno, con momentos magníficos en el aria del acto II. Con voz potente y agudo facil, fue además capaz de pianísimos expresivos y muy bellos” (Mundo Clasico; 28-2-2001)
Tussen 20 februari en 28 maart 2001 vertolkte zij bij de Komische Oper Berlin de rol van de Contessa in ‘Le Nozze Di Figaro’ in een regie van Harry Kupfer.
Tussen 29 mei en 14 juli 2001 zong zij de titelpartij in ‘Tosca’ van Puccini in haar roldebuut bij de Welsh National Opera (www.uktw.co.uk/archive/S2107/?year=2001%27).
In haar laatste productie bij de Komische Oper Berlin trad zij op 8 oktober 2001 opnieuw op in de titelrol van ‘Fidelio’:
“Erst recht, wenn Miranda van Kralingen auf der Bühne steht und ihre wunderbar menschliche, herzerfühlte Leonore singt” (Der Tagesspiegel; 8-10-2001)
Bij de Opéra national du Capitole van Toulouse zong zij tussen 10 en 24 april 2002 de rol van Eva in vijf voorstellingen van ‘Die Meistersinger von Nürnberg’ van Richard Wagner naast Wolfgang Brendel als Hans Sachs (forumopera.com/v1/concerts/meistersinger-toulouse.htm).
De laatste operaproductie waarin Miranda de titelrol zong was in ‘Tosca’ bij de Nationale Reisopera. Tijdens de première op 24 januari 2003 vertolkte zij de rol naast Frank van Aken als Caravadossi en Nanco de Vries als Scarpia (Algemeen Dagblad; 27-1-2003).
Hierna werd de 44-jarige Miranda van Kralingen in 2004 artistiek leider en intendant van Opera Zuid.
2005
Miranda van Kralingen maakte op 17 juni 2007 haar musicaldebuut in de rol van Bianca Castafiore in de musical ‘Kuifje; De Zonnetempel’ (Omroep West; 23-5-2007).
2010
Miranda van Kralingen zong tussen 2010 en 2014 nog een aantal rollen bij haar eigen Opera Zuid in producties van ‘Hänsel und Gretel’, ‘Káťa Kabanová’ en ‘La Traviata’.
Voor de productie van ‘Pagliacci’ van Leoncavallo bij Opera Zuid nam zij zelf de regie ter hand. De première was op 22 februari 2012 (www.operazuid.nl/voorstelling/pagliacci-2013/).
2015
Haar laatste operaoptreden was op 13 december 2016 in een productie van ‘Le Nozze Di Figaro’ bij Opera Zuid, waarin zij de rol van Marcellina zong. Met ‘Le Nozze Di Figaro’ sloot Miranda van Kralingen ook haar periode als intendant bij Opera Zuid af (operanederland.nl/2016/07/06/miranda-van-kralingen-kondigt-afscheid-opera-zuid-aan/).
2025
Miranda van Kralingen geeft tegenwoordig zangles, workshops en masterclasses aan solisten en (kinder)koren en is nog actief als zangeres in diverse concerten.
Repertoire (22):
Louis Andriessen – ‘Rosa, A Horse Drama’ (The First Singer / Madame de Vries / The Texan Whore / The Investigatrx)
Ludwig van Beethoven – ‘Fidelio’ (Leonore)
Benjamin Britten – ‘Peter Grimes’ (Ellen Ford)
Engelbert Humperdinck – ‘Hänsel und Gretel’ (Mutter / Heks)
Leoš Janáček – ‘Káťa Kabanová’ (Káťa / Kabanicha)
Franz Lehár – ‘Die lustige Witwe’ (Hanna Glawari)
Wolfgang Amadeus Mozart – ‘Don Giovanni’ (Donna Anna)
Wolfgang Amadeus Mozart – ‘Le Nozze Di Figaro’ (Contessa / Marcellina)
Wolfgang Amadeus Mozart – ‘Die Zauberflöte’ (Erste Dame)
Giacomo Puccini – ‘La Bohème’ (Mimì)
Giacomo Puccini – ‘Madama Butterfly’ (Kate Pinkerton)
Giacomo Puccini – ‘Tosca’ (Tosca)
Arnold Schönberg – ‘Von Heute auf Morgen’ (Freundin)
Richard Strauss – ‘Der Rosenkavalier’ (Marschallin)
Giuseppe Verdi – ‘Don Carlo’ (Elisabetta)
Giuseppe Verdi – ‘La Traviata’ (Flora / Annina)
Richard Wagner – ‘Die Meistersinger von Nürnberg’ (Eva)
Carl Maria von Weber – ‘Der Freischütz’ (Agathe)