BOEKEN: februari 2021

Sholem Aleichem – Tevje De Melkboer *****

De Russische auteur Sholem Rabinovitch (1859-1916) schreef onder het pseudoniem Sholem Aleichem romans, verhalen en toneelstukken, waarvan ‘Tevje de Melkboer’ (1894) de bekendste is. Van deze roman is nu een herdruk verschenen van de vertaling door Willy Brill uit 2008, de eerste die rechtstreeks uit het Jiddisch komt. De titelfiguur Tevje vertelt op innemende wijze over de lotgevallen van zijn zeven dochters, waarmee hij niet alleen inzicht geeft in de gewoonten van de Oost-Europese sjtetl, maar ook in het toenemende antisemitisme. Rabinovitch zelf vluchtte in 1905 voor de Russische pogroms naar Amerika.

Paperback
november 2020
192 pagina’s
Uitgever Lj Veen Klassiek
ISBN 9789020416350
           € 15,00

 

Guy de Maupassant – Bel-Ami *****

Een andere klassieker is ‘Bel-Ami’ (1885) van de Franse schrijver Guy de Maupassant (1850-1893). Hij schreef talloze artikelen, honderden korte verhalen en zes romans, waarvan ‘Bel-Ami’ de bekendste werd. Georges Duroy – oftewel Bel-Ami – heeft al snel door dat valsheid en verleiding middelen zijn om hogerop te komen op de sociale ladder. Een opmerkelijk actueel verhaal over de verwoestende kracht van eerzucht, macht en seks.

Paperback
januari 2021
400 pagina’s
Uitgever Prometheus
ISBN 9789044647006
€ 20,99

 

Ewoud Sanders – Lachen Om Levie ****

 De Nederlandse taalhistoricus en journalist Ewoud Sanders (1958) promoveerde in 2017 aan de Radboud Universiteit in Nijmegen op het onderzoek ‘Levi’s eerste Kerstfeest: Jeugdverhalen over Jodenbekering, 1792-2015’. Naar aanleiding daarvan is nu het boekje ‘Lachen Om Levie; Komisch Bedoeld Antisemitisme (1830-1930)’ verschenen. Hierin staat het personage van Levie Mozes Zadok centraal, dat in het midden van de 19e eeuw door de Amsterdamse onderwijzer Jan Schenkman was gecreëerd. In diverse drukwerkjes wekte de laffe en listige Joodse soldaat Levie Zadok bij de lezers spotternij op. Sanders beschrijft in zijn boekje welk beeld destijds in de uitgaven van Joden werd geschetst, hoe men erop reageerde en wat het verkoopsucces verklaarde.

            Gebonden
december 2020
120 pagina’s
Uitgever Walburgpers Algemeen
ISBN 9789462496576
            € 7,99

Boeken, Nieuwe Reportage