14-09-2019

De Nederlandse bas Jaco Huijpen is afgelopen week in zijn woonplaats Assendelft overleden.

Jaco Huijpen werd op 27 maart 1962 als Jacob Huijpen geboren in Assendelft. Hij studeerde muziektheorie, koordirectie, schoolmuziek en hoofdvak zang in Alkmaar, Amsterdam en Hilversum en later zang bij James McCray.

Na zijn studie vertolkte Jaco Huijpen in 1987 de rol van Sarastro in ‘Die Zauberflöte’ van Mozart bij de Kameropera Nederland en werd hij lid van het Musiktheater im Revier te Gelsenkirchen. Hij vertegenwoordigde Nederland in 1989 op het BBC Cardiff Singer of The World Competition. Daarna was hij gedurende twee seizoenen verbonden aan het Gärtnerplatztheater van München, waar hij debuteerde als Commendatore in ‘Don Giovanni’ en verder rollen zong als Colline in ‘La Bohème’, de Haushofmeister in ‘Capriccio’, Melisso in ‘Alcina’, Sparafucile in ‘Rigoletto’ en Ivan Khovanski in ‘Khovansjtsjina’.

Jaco Huijpen maakte zijn debuut bij De Nederlandse Opera (DNO) op 8 oktober 1987 als één van de Inquisiteurs en Familiers in ‘Don Carlos’ van Verdi. Daarna zong hij bij DNO nog de rollen van Tempo en Antinoo in ‘Il Ritorno d’Ulisse in Patria’ van Monteverdi in het seizoenen 1990/1991, 1992/1993 en 1998/1999, Theseus in ‘A Midsummer Night’s Dream’ van Britten in het seizoen 1992/1993, Doodeheefver in de wereldpremière van ‘Hier°’ van Guus Janssen in januari 2000 in de Stadsschouwburg te Amsterdam en Dikoj in ‘Kát’a Kabanová’ van Leoš Janáček in het seizoen 2007/2008.

Jaco Huijpen maakte zijn debuut bij Opera Forum in het seizoen 1989/1990 als Don Basilio in ‘Il Barbiere di Siviglia’ van Rossini. Daarna zong hij bij de Reisopera in het seizoen 1994/1995 de Watergeest in ‘Rusalka’ van Dvořák, in het seizoen 1995/1996 Dreieinigkeitsmoses in ‘Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny’ van Kurt Weill en Padre Guardiano in ‘La Forza del Destino’ van Verdi, in het seizoen 1996/1997 Il Grande Inquisitore in ‘Don Carlos’ van Verdi, in het seizoen 1997/1998 Klingsor in ‘Parsifal’ van Wagner en Talbot in ‘Maria Stuarda’ van Donizetti, in het seizoen 1998/1999 Ramfis in ‘Aida’ van Verdi en een Nazarener in ‘Salome’ van Richard Strauss, in het seizoen 2000/2001 Oroveso in ‘Norma’ van Bellini en in het seizoen 2001/2002 Pizarro in ‘Fidelio’ van Beethoven.

Jaco Huijpen maakte op 10 april 1998 zijn debuut bij De Munt Opera van Brussel als de Zweiter Gralsritter in ‘Parsifal’ van Wagner. Hij zou terugkeren naar De Munt in de seizoenen 1998-1999 (als Monterone in ‘Rigoletto’), 1999-2000 (als Tiresias in ‘Oedipus Rex’ van Stravinsky en Osmin in ‘Die Entführung aus dem Serail’) en 2006-2007 (als Osmin). Huijpen was ook geregeld te gast bij de Vlaamse Opera, waar hij onder meer te horen was als Il Grande Inquisitore, Joe in ‘Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny’, Zuniga in ‘Carmen’, Titurel in ‘Parsifal’ en Il Commendatore in ‘Don Giovanni’.

Aan de Komische Oper van Berlijn debuteerde Huijpen in het seizoen 1997/1998 als Banquo in ‘Macbeth’ van Verdi. Tijdens de wereldpremière van de opera ‘Perela, l’Homme de Fumée’ van Pascal Dusapin op 24 februari 2003 in de Opéra-Bastille van Parijs vertolkte Huijpen de rollen van Le Premier Garde du Roi, Le Chambellan en Le Ministre onder leiding van James Conlon. Tijdens de wereldpremière van ‘Faustus, The Last Night’ van Pascal Dusapin op 21 januari 2006 in de Berliner Staatsoper Unter den Linden vertolkte hij de rol van Togod.

Tot zijn glansrollen behoorden verder Kaspar (Komische Oper, Deutsche Oper Berlin, Berliner Staatsoper, Opera Royal de Wallonië-Liège, Grand Théâtre de Genève), Dikoj (Berliner Staatsoper), Hunding in ‘Die Walküre’ (Weimar), Il Grande Inquisitor (Berlijn, Gent), Don Pizarro (Berlijn), Banquo (Komische Oper), Monterone ‘Rigoletto’ (De Munt, Lausanne) en Osmin in ‘Die Entführung aus dem Serail’ (Brussel, Frankfurt, Barcelona, Berlijn, Triëst, Rome). Andere rollen van zijn repertoire waren onder andere Giorgio Valton in ‘I Puritani’ en Der Feenkönig in ‘Die Feen’ van Wagner.

Voor de NTR Zaterdag Matinee en het Holland Festival werkte Jaco Huijpen regelmatig mee aan diverse radio- en tv-producties. Tot zijn concertrepertoire behoorden onder andere het ‘Messa da Requiem’ van Verdi, de Negende Symfonie van Beethoven, Hérode in ‘L’Enfance du Christ’ van Berlioz en Pater Prufundus in de Achtste Symfonie van Mahler.

Jaco Huijpen werkte verder met dirigenten als Jean Fournet, Kent Nagano, Valery Gergiev, Vladimir en Dmitri Jurowski, Daniele Gatti, Bernard Haitink, Jaap van Zweden, Ivor Bolton, Marc Albrecht, Alexander Joel, Ed Spanjaard en Jules van Hessen.