05-11-2017

Producer Donald Rosenfeld is bezig met de film ‘The Cooks’ over het waargebeurde verhaal van de twee Engelse zussen Ida en Louise Cook, die dankzij hun liefde voor de opera talrijke Joden hielpen te vluchten uit Duitsland.

Ida en Louise Cook waren twee zussen uit Londen, die hun eentonige bestaan zagen veranderen, toen zij in 1923 de aria “Un bel dì” uit ‘Madama Butterfly’ van Puccini hoorden. Daardoor werden zij gepassioneerde operabezoekers, die op den duur zelfs bevriend raakten met sopranen als Amelita Galli-Curci, Dame Eva Turner, Rosa Ponselle, Elisabeth Rethberg, Viorica Ursuleac, Maria Callas en vele anderen. Na een voorstelling van ‘Arabella’ in Amsterdam in 1934 vroegen Ursuleac en haar man dirigent Clemens Krauss aan de toen nog naïeve zusters om een vrouw – een Oostenrijkse Jodin – te “begeleiden voor een kort bezoek” aan Londen. Dat was het moment dat bij Ida en Louise het besef kwam, dat voor Joden geen plaats meer was in Duitsland. En ook hun eigen land Engeland was geen gastland, maar slechts doorgangsland voor de Joden. Met zeer gecompliceerde visumformaliteiten werd de Engelse deur dichtgehouden. De dames konden echter inmiddels met het geld, dat Ida in 1936 had verdiend met het schrijven van bestsellers, in Engeland borg staan voor vluchtelingen. Het werd voor de moedige zusters hun levenswerk om in Duitsland de vervolgden te helpen emigreren. Dankzij hun geloofwaardige passie voor de opera “rechtvaardigden” zij hun reizen, waren zij de Gestapo te slim af en hebben zij zo het leven van zo’n 60 mensen gered. Later smokkelden zij nog kostbaarheden van hen die gevlucht waren het land uit. In 1950 verscheen Ida’s autobiografie ‘We Followed Our Stars’ en in 1965 kregen de zusters een onderscheiding van het Yad-Vashem instituut voor Holocaust herdenking in Jeruzalem. Ida en Louise overleden in respectievelijk 1986 en 1991.

Onderzoeksjournaliste Isabel Vincent duikt nu in het verhaal voor het scenario van de film en een boek. In 2010 verscheen al het boek ‘Ida & Louise; Wie zwei Schwestern die Gestapo überlisteten’ van Louise Carpenter. De filmmakers vermoeden overigens dat de zussen spionnen waren voor de Britse regering. Hun onderzoek wijst namelijk uit dat er officiële CIA dossiers bestaan die nog afgesloten zijn en met behulp van senatoren en een advocaat proberen zij nu die dossiers geopend te krijgen.

Lees in The Guardian

© V & A