26-11-2015

In Parijs heeft de Société pour la Protection des Paysages et de l’Esthétique de la France (SPPEF) een rechtszaak aangespannen tegen de directie van de Opéra Garnier.

De opera heeft een hele resem scheidingswanden tussen de loges verwijderd om meer bezoekers te kunnen ontvangen. Dat zou zonder de nodige toestemming zijn gebeurd én het zou de historische waarde van het 19e-eeuwse gebouw aantasten. Advocaat Benoît Jorion heeft de rechtszaak vanmorgen aangespannen in naam van de SPPEF. Hij eist dat de Opéra Garnier onmiddellijk stopt met het verwijderen van de scheidingswanden.

Alles begon in augustus 2015 toen de operadirectie besloot om een twaalftal scheidingswanden tussen de loges op de eerste en de tweede etage te verwijderen. Waar vroeger slechts vier mensen in één loge konden plaatsnemen, kan de opera nu twaalf operaliefhebbers in elke loge een plaats bieden. Per jaar levert dit een meeropbrengst van 600.000 euro aan entreegelden op, een opsteker in tijden van besparingen die de culturele sector ook in Frankrijk treffen.

Op de plaats van de oude scheidingswanden, plant de operadirectie mobiele scheidingswanden. Tijdens de operavoorstellingen zullen die worden ingetrokken om zoveel mogelijk mensen te kunnen ontvangen. Tussenin zullen ze worden uitgevouwen om de majestueuze aanblik van de zaal te vrijwaren.

De ingreep en de plannen van de operadirectie zijn niet naar de zin van de SPPEF. De organisatie is van mening dat de oude scheidingswanden een integraal onderdeel uitmaken van het oorspronkelijke ontwerp van de operazaal. Door ze te verwijderen, is de historische waarde van het gebouw aangetast, zo stelt de SPPEF. Bovendien zijn nu steunbalken zichtbaar die vroeger netjes achter de scheidingswanden zaten verborgen en is ook het lichteffect van de plafonnières in de loges verstoord.

De SPPEF stoort zich ook aan het feit dat de operadirectie de scheidingswanden heeft verwijderd zonder hiervoor toestemming te vragen bij de Direction régionale des affaires culturelles (Drac), een onderdeel van het Franse ministerie van Cultuur. Die officiële goedkeuring is pas op 24 november 2015 verleend. De rechter doet binnenkort uitspraak.

Lees in Le Figaro