18-10-2015

De bariton Barry McDaniel werd op 18 oktober 1930 in Lyndon in de Amerikaanse staat Kansas geboren.

Barry McDaniel studeerde zang aan de Juilliard Music School in New York ontving een beurs waarmee hij zijn studie aan de Musikhochschule van Stuttgart bij Alfred Paulus en Hermann Reutter afsloot. Hij gaf in 1953 zijn eerste concert in Stuttgart en kreeg voor het seizoen 1954/1955 een contact in Mainz. Tussen 1957 en 1959 was hij geëngageerd door de Staatsoper Stuttgart en in 1959 ging hij naar het Staatstheater van Karlsruhe.

In 1962 werd geëngageerd door de Deutsche Oper Berlin, waaraan hij gedurende vele jaren verbonden zou blijven. Hij behaalde er zijn grootste successen in een uiteenlopend repertoire van barok tot hedendaags. Zo werkte hij in 1975 mee aan ‘La Calisto’ van Cavalli, zong hij in 1987 in opvoeringen van ‘Abstrakten Oper No. 1’ van Boris Blacher, gasteerde hij in 1993 met het ensemble van de Deutsche Oper Berlin in Tokyo als Melot in ‘Tristan und Isolde’ en hoorde men hem in 1999 bij de Deutsche Oper Berlin als Alcindoro in ‘La Bohème’. In 1999 ook nam hij na 37 jaren en 1874 voorstellingen afscheid van het Berlijnse publiek.

Verder trad Barry McDaniel in 1964 op tijdens de Bayreuther Festspiele als Wolfram in ‘Tannhäuser’. In 1968 zong hij de rol van Allazim in ‘Zaide’ van Mozart tijdens de Salzburger Festspiele. Gastcontracten brachten hem tussen 1966 en 1979 naar de Wiener Staatsoper in rollen als Olivier in ‘Capriccio’ van R. Strauss, Orest in ‘Iphigenie auf Tauris’ van Gluck, Harlekin in ‘Ariadne auf Naxos’, Sekretär in ‘Der junge Lord’ van Henze en de Barbier in ‘Die schweigsame Frau’.

Aan de Metropolitan Opera van New York trad hij op 19 januari 1972 voor het eerst op als Pelléas in ‘Pelléas et Mélisande’ van Debussy. Hij zong de rol in de Met zeven maal en daarmee waren zijn optredens voor de Met afgelopen. Verder waren er voor McDaniel in de jaren zeventig gastcontracten met de staatsopera’s van Hamburg en München.

Barry McDaniel werkte mee aan talrijke wereldpremières. Zo zong hij in ‘Montezuma’ van Roger Sessions (Deutsche Oper Berlin, 19 april 1964), ‘Der junge Lord’ van Henze (Deutsche Oper Berlin, 7 april 1965), de titelrol in ‘Der Traum des Liu-Tung’ van Isang Yun (Akademie der Künste Berlin, 9 september 1965), ‘Amerika’ van Roman Haubenstock (Deutsche Oper Berlin, 8 oktober 1966), ‘Melusine’ van Reimann (Schwetzinger Festspiele, 29 april 1971), Der Tempelbrand’ van Toshiro Mayuzumi (schen Oper Berlin, 23 juni 1976), ‘Love’s Labour’s Lost’ van Nabokov (Ensemble van de Deutschen Oper Berlin in de Munt Brussel, 1973) en ‘Dreyfus; Die Affäre’ van Jost Meyer (Deutschen Oper Berlin, 8 mei 1994). In 1962 zong hij in de Scala van Milaan Scala in ‘Die Jakobsleiter’ van Schönberg, een jaar na de wereldpremière van Wenen. Ook was hij bijna jaarlijks te horen in Amsterdam in de ‘Matthäuspassion’.

Verder behoorden tot zijn repertoire rollen als Papageno in ‘Die Zauberflöte’, Conte Robinson in ‘Il matrimonio segreto’ van Cimarosa, Figaro in ‘Le Nozze di Figaro’ en ‘Il Barbiere di Siviglia’, Guglielmo in ‘Così fan tutte’, Ping in ‘Turandot’ van Puccini en Graf Eberbach in ‘Der Wildschütz’ van Lortzing.

De stem van Barry McDaniel is vastgelegd door de platenlabels Harmonia mundi (‘Weihnachtsoratorium’ van Bach), DGG (‘Ariadne auf Naxos’, ‘Dido and Aeneas’ van Purcell, ‘Don Giovanni’, ‘La Finta Giardiniera’ van Mozart en ‘Der junge Lord’), RCA (‘Pagliacci’), Columbia (‘Winterreise’ van Schubert), Capriccio (‘Der Zar lässt sich photographieren’ van K. Weill), Intercord, Eurodisc (‘Carmen’), BASF (‘Trionfi’ van Orff) en Koch Records (‘Schwarzer Peter’ van Norbert Schultze).