december 2014

Benedikt Kobel is tenor en sinds 1991 ensemblelid van de Weense Staatsopera. Daarnaast maakt Kobel tekeningen over de wereld van de klassieke muziek. Enkele van zijn tekeningen werden reeds tentoongesteld en in 2011 verscheen een verzameling van zij tekeningen in het boek ‘Unterm Strich’. In zijn nieuwe boek ‘Prima la Musica; Heiteres aus der Welt der Musik / Humour from the World of Music’ toont Kobel opnieuw een selectie van zijn tekeningen.

Kobel beschrijft in zijn afbeeldingen geestige indrukken en gedachten over de wereld van de klassieke muziek die hij gedurende dertig jaren optekende. In zijn nieuwste bundel verdeeld hij ze onder in categorieën als componisten, dirigenten, instrumentalisten, operatoneel in het steentijdperk, agenten, zangers en ballet het begin van de muziekgeschiedenis, de grote meesters en de moderne muziektheater en concertpraktijk. Opzettelijk overdrijft Kobel om de kleine ijdelheden van de muziekwereld en de kleine scenes van het operaleven te onthullen.

De teksten onder de tekeningen zijn tweetalig. Het oorspronkelijke Duits is verteld door David Wright en deze vertaling is vaak geslaagd, maar blijkt soms ook moeizaam. Zo is “Es wird im Ballett nicht gesehen, wenn bei Hebefiguren technische Hilfsmittel zum Einsatz kommen” gebrekkig vertaald met “It is not advisable to use technical aids in ballet lifts.” “Die Po-saune wird, im Widerspruch zu ihrem Namen, mit dem Mund gespielt” is aardig opgelost met “Despite its name, the trom-bone is not a part of the human skeleton”, maar de Engelse vertaling past niet echt bij de tekening.

Kobels tekeningen zijn scherp, venijnig, weemoedig, maar altijd hartelijk en schetsen steeds treffend de situatie. Ze toveren een glimlach tevoorschijn bij het lezen. Het boek bevat een voorwoord van Domique Meyer, intendant van de Wiener Staatsoper en een inleiding van haar oude chef-dirigent Franz Welser-Möst. ‘Prima la Musica’ is een boek dat in de bibliotheek van de muziekliefhebber niet misstaat.

Amalthea Verlag, Wenen
2014; €20.00
ISBN: 978-3-85002-887-5
160 pp, hardcover