30-03-2014
Op 17 maart 2014 is de Nederlandse sopraan Annette de la Bije overleden.
Annette de la Bije werd op 1 maart 1927 als Anna Maria de Graaf in Rotterdam geboren. Zij studeerde Cum Laude af in solozang en pedagogiek aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag bij Jacoba Dresden-Dhont. Eén van haar eerste concerten was een recital op 28 oktober 1953 in Boymans te Rotterdam met Jan de Man als begeleider aan de piano.
Anneke de la Bije heeft een beweeglijke, soepel reagerende sopraanstern en een kennelijk zeer grondige scholing geeft haar als van nature de juiste middelen tot een intelligent gebruik van deze stem bij het produceren van allerlei expressieve nuanceringen […] Buiten liederen van Schubert, Wolf, Debussy en Ravel was er ook een aria, nl. die van Lia uit Debussy’s ‘L’Enfant Prodigue’, waarmee Annette de la Bije kon bewijzen, ook dramatische pijlen op haar boog te hebben (Het Vrije Volk 28-10-1953)
Annette de la Bije was voornamelijk thuis in het oratoriumrepertoire. Incidenteel was zij te horen op de operabühne. Zo zong zij op 6 juni 1957 de rol van Anna Reich in ‘Die lustigen Weiber von Windsor’ van Nicolai in het kader van de Kunstmaand Amsterdam naast Erna Spoorenberg en Guus Hoekman. In januari 1958 werkte zij mee aan de concertante Nederlandse première van ‘Idomeneo’ van Mozart in Amsterdam naast Maria van Dongen en Arjan Blanken. In het kader van dezelfde Kunstmaand Amsterdam zong zij op 4 juni 1958 Gretchen in ‘Der Wildschütz’ van Lortzing opnieuw naast Hoekman en Spoorenberg. Tevens werkte mee aan de televisieopera ‘Salto Mortale’ van Henk Badings, die op 19 juni 1959 werd uitgezonden. Bij De Nederlandsche Opera maakte zij op 9 oktober 1959 haar debuut als Marzelline in ‘Fidelio’ van Beethoven naast Gré Brouwenstijn en Pieter van den Berg. Dit was tevens haar laatste productie bij het gezelschap. Zij was zij in 1963 te horen in het Concertgebouw van Amsterdam in uitvoeringen van opera’s van Giuseppe Verdi in het kader van de viering van diens 150e geboortedag. In ‘Oberto’ zong zij de rol van Imelda en in ‘Don Carlos’ de rol van Tebaldo onder leiding van dirigent Carlo Maria Giulini.
Annette de la Bije was op zondag 22 mei 1977 nog soliste in de Negende Symfonie van Beethoven tijdens een Beethovendag ter gelegenheid van de 150ste sterfdag van de componist, waarop drie orkesten in Haarlem alle negen symfonieën speelden. Verder nam zij een aantal grammofoonplaten op, waaronder het ‘Matthäus Passion’ van Bach (Philips), de ‘Miss in B’ BWV 232 (Telefunken), de ‘Peer Gynt Suite’ van Grieg (Fontana) en het ‘Dettinger Te Deum’ van Händel (Fontana). Ook trad zij regelmatig op in het buitenland.
Vanaf 1969 nam zij de werkzaamheden van Corry Bijster over als zangdocente aan het Twents Conservatorium te Enschede. Verder was zij jurylid van het Internationale Vocalisten Concours ‘s-Hertogenbosch. Annette de la Bije was sinds 2009 weduwe van Jan de Man met wie zij twee dochters had. De crematie heeft inmiddels in stilte plaatsgevonden.