DRAMATURGISCH

1. Hoe is de esthetiek en functionaliteit van de vormgeving?
– In de nieuwe productie van ‘Die Meistersinger von Nürnberg’ (1868, München) van Richard Wagner (1813 – 1883) bij De Nederlandse Opera (DNO) presenteert regisseur David Alden (1949, New York) frontaaltheater, dat we kennen van Pierre Audi. Alle zangers zingen vrijwel voortdurend recht vooruit, iets dat op den duur voorspelbaar wordt. De eerste akte speelt zich af in de kelder van een museum, de midzomernacht van de tweede akte is kil en het laatste bedrijf is op het Oktoberfest. Het slotbeeld tijdens het “Preisglied” is sfeervol. Het toneel is overigens niet vanaf alle stoelen in de zaal helemaal te overzien. 
***

2. Wordt er een verhaal verteld?
– Het ontbreekt Alden aan visie en zijn enscenering zit vol aanzetten, die geen doel hebben. De Meistersingers zijn in de eerste akte restauratoren van het museum, maar in de volgende akten voert hij dit concept niet verder door. En het personage van Sachs in onduidelijk. Hij heeft geen humor, hij is geen bemiddelaar, geen profeet en zelfs geen verbitterde of kwaadaardige man. Kortom, het verhaal van ‘Die Meistersinger’ wordt aan het publiek niet helder overgebracht. 
**

3. Komt de enscenering overeen met het libretto?
– Alden weet niet goed te kiezen tussen een traditionele Meistersinger en een eigentijds concept. Het wordt daardoor allebei net niet. 
**

4. Hoe is de integratie regie – muziek?
– Ja, Alden gebruikt de muziek goed en doet niets wat tegen de muziek van Wagner indruist. 
***

MUZIKAAL

5. Is men trouw aan de muziek of zijn er veranderingen?
– ‘Die Meistersinger von Nürnberg’ wordt integraal gespeeld zonder coupures met een pauze na elke akte, maar duurt daardoor wel vijf en een half uur. 
**** 

6. Zijn de zangers rollendekkend?
– De meeste stemmen van deze ‘Meistersinger’ zouden beter passen in lichter repertoire. Voor Stolzing heeft DNO geen Heldentenor kunnen vinden en voor Eva is een soubrette-achtige sopraan geëngageerd, die tot nu toe met name Mozart, Händel en Gluck zong. Men hoort geen goed contrast tussen David en Stolzing, tussen Sachs en Pogner en tussen Eva en Maddalena. 
***

7. Is de dirigent betrokken bij het podium?
– De lezing van dirigent Marc Albrecht is opnieuw rechttoe rechtaan en net als Alden etaleert hij gebrek aan visie. Critici die hem geen zangersdirigent noemen worden ongelezen ter zijde geschoven, want Albrecht dient gezien te worden als de Messias, die DNO heeft gered. **

8. Vormen de (koor- en) orkestleden onderling en samen een eenheid?
– Het Nederlands Philharmonisch Orkest speelde een ongeïnspireerde ouverture, maar liet een mooi voorspel tot de derde akte horen. Bewondering is er voor het geconcentreerde Koor van De Nederlandse Opera, dat opnieuw zoveel te doen heeft. 
***

ALGEMEEN

9. Is de productie onderscheidend of spraakmakend?
– Deze ‘Die Meistersinger’ is één in de lange reeks DNO-voorstellingen, die noch verrast, noch verwarmt. 
**

10. Is de productie artistiek innovatief?
– De productie van ‘Die Meistersinger von Nürnberg’ ziet er nieuw uit, maar biedt niets nieuws. 
**

11. Zijn er Nederlanders betrokken bij de productie (zangers, regisseur, ontwerpers, dirigent)?
– Er zijn door DNO maar liefst zeven Nederlanders geëngageerd voor de Meistersingers! Waar de crisis al niet goed voor is… Het open en brede kopregister van Thomas Oliemans past opvallend goed bij de partij van Kothner. De tenoren van Brian Galliford en Marcel Beekman stralen en je kunt je ogen niet van hun spel afhouden. Frans FiselierTom HaenenPascal Pittie en Mattijs van de Woerd strelen de vaderlandse trots. Maar waar was toch Robert Holl?? 
****

12. Hoe is het bezoekersaantal in verhouding tot de zaalcapaciteit?
– De matinee van ‘Die Meistersingers’ was uitverkocht en dat is ook niet verwonderlijk. Want de overige voorstellingen begonnen vanwege de lange duur om 17.30h en dat is te vroeg voor de werkende DNO-bezoekers. Zij lieten het daarom massaal afweten voor de andere opvoeringen van ‘Die Meistersinger’. Dat DNO slechts één matinee had gepland, getuigt opnieuw van stuitende onnadenkendheid. 
**