2013 een operajaar om naar uit te kijken
Er gloort licht in de duisternis van opera in Nederland. Nederlandse understudies mogen bij De Nederlandse Opera (DNO) opeens invallen, terwijl tot voor kort tegen hen werd gezegd, dat zij er niet van uit hoefden te gaan te mogen invallen als de hoofdrolzanger ziek zou worden. Tot nu toe werden in die gevallen uit het buitenland zangers ingevlogen en kosten nog moeite bespaard van het schijnbaar onuitputtelijke subsidiegeld.
Opmerkelijk is ook dat hoofd artistieke zaken van DNO Hein Mulders zijn vertrek per 2013 heeft aangekondigd. Hij mag vanaf dat seizoen in het Duitse operahuis van Essen zijn kunstgrepen uitoefenen. De Nederlandse zangers zien hem waarschijnlijk met genoegen vertrekken. Mulders heeft namelijk verzuimd Nederlandse zangers, die nu op het hoogtepunt van hun roem zijn, voor de komende jaren bij DNO (dus voor het Nederlandse publiek) te engageren. Sommigen van hen zelfs, die in het buitenland inmiddels een goede reputatie hebben, werden in het verleden door Mulders de wacht aangezegd, ontslagen of gewaarschuwd.
Volgens een Duitse krant zou Mulders onlangs hebben gezegd: “Künftig solle die Musik des zwanzigsten Jahrhunderts und das Zeitgenössische am Haus stärker berücksichtigt werden.” Dit komt verdacht veel overeen met het doel van Audi toen hij in Amsterdam begon, dat tot gevolg had dat slechts een eenzijdig repertoire werd vertoond. Ten tijde van diens aanstelling werd ook de Opera Studio (voor jonge talentvolle zangers) losgekoppeld van De Nederlandse Opera, waardoor de doorstroming van Nederlands talent stagneerde. Ook dringt Mulders’ aanstelling de vergelijking op met de wijze waarop intendant Albrecht Puhlmann in 2001 in Stuttgart werd aangetrokken om de bezem erdoor te halen en een goed lopend ensemble uit elkaar te laten rukken. Daarna is Stuttgart uit de top tien operahuizen van Duitsland “herunter gerutscht” tot een half leeg subsidieproject.
Ook gaat in 2013 DNO’s zakelijk directrice Truze Lodder (“ik zou eens wat vaker dingen door de vingers moeten zien”, kwetterde zij onlangs in Elsevier) met pensioen en in haar kielzog vertrekt ook artistiek directeur Pierre Audi. Audi kondigde dit aan in een interview met Roland de Beer voor het tijdschrift ‘Hollands Diep’ van mei / juni 2008, pagina 77 (“Voor zichzelf ziet Audi een vertrek naderen in 2013, het tweehonderdste geboortejaar van Wagner”). En tenslotte wordt gemeld dat hoofd communicatie van DNO Marc Chahinvertrekt, wanneer de persafdelingen van de opera en het ballet worden samengevoegd. In dit verband lijkt diens dienstbetrekking onhoudbaar wanneer het voorgenoemde trio – per 2013 – het (zinkende?) schip verlaat. Het is overigens niet waarschijnlijk dat intendant van de Reisopera Guus Mostart, die per 2013 bij de Reisopera vertrekt, een lege plaats bij DNO zal innemen. De afgelopen jaren zijn door hem met Nederlands subsidiegeld met name Britse in plaats van Nederlandse zangers en regisseurs geëngageerd. Het zal dan ook niet verwonderen als hij zijn Britse connecties nagaat en gelijk het subsidiegeld naar Engeland verdwijnt.
Waar dreigen met subsidiekortingen door het kabinet al niet goed voor lijkt te zijn. In ieder geval brengt 2013 nieuwe hoop en kansen voor Nederlandse zangers en publiek mee en is het reeds hierom een operajaar om naar uit te kijken!