REPORTAGE: Belgische sopraan Marie-Louise Hendrickx wordt 100 jaar

26-08-2021

De Belgische sopraan Marie-Louise Hendrickx werd op 26 augustus 1921 in Antwerpen als Mia Vermeulen geboren.

Marie-Louise Hendrickx studeerde aan het conservatorium van Antwerpen en zette daarna haar scholing voort bij Mina Bolotine. In 1943 debuteerde Marie-Louise Hendrickx bij de Koninklijke Vlaamsche Opera van Antwerpen (KVOA) als Micaëla in ‘Carmen’ en tussen 1944 en 1949 was zij van dit gezelschap ensemblelid.

Daarna zong zij twee seizoenen bij de Muntschouwburg van Brussel. Daar zong zij in het eerste seizoen in ‘Casanova in der Schweiz’ van Paul Burkhard, Marguerite in ‘Faust’, Elsa in ‘Lohengrin’, Eva in ‘Die Meistersinger von Nürnberg’, de titelrol in ‘Monna Vanna’ van Février en Rozenn in ‘Le Roi d’Ys’ van Lalo. In het seizoen 1950/1951 zong zij in De Munt Maddalena in de verlate Brusselse première van ‘Andrea Chénier’ van Giordano, Chrysothemis in ‘Elektra’ van Richard Strauss, de titelrollen in ‘Louise’ van Charpentier en ‘Tosca’, Madeleine in ‘La Passion’ van Albert Dupuis en opnieuw in ‘Casanova in der Schweiz’ en als Marguerite. Daarna was zij terug in De Munt in het seizoen 1953/1954 als Euridice in ‘Orphée’ van Gluck, in het seizoen 1959/1960 als Leonore in ‘Fidelio’ en in het seizoen 1969/1970 als Katerina in de Belgische première van ‘The Greek Passion’ van Martinů.

Marie-Louise Hendrickx keerde in 1951 terug naar de KVOA en daar zou zij tot in de jaren zeventig blijven zingen. Andere rollen van haar omvangrijke repertoire waren onder andere Sieglinde in ‘Die Walküre’, Venus in ‘Tannhäuser’, Brünnhilde in ‘Der Ring des Nibelungen’, Kundry in ‘Parsifal’, de titelrol in ‘Salome’ van Richard Strauss en Martha in ‘Tiefland’. Haar rollen in Italiaanse opera’s waren onder andere Santuzza in ‘Cavalleria Rusticana’ en de titelrol in ‘La Fanciulla del West’ van Puccini. Gastoptredens brachten haar mede naar Zwitserland en Duitsland.

Vanaf 1953 was Marie-Louise Hendrickx tevens werkzaam als pedagoge aan het conservatorium van Antwerpen. Haar stem is onder meer vastgelegd op een opname van de cantate ‘De Schelde’ van Peter Benoit op het label Eufoda (LP) en in Vlaamse liederen uitgegeven door het Antwerps conservatorium.

Reportage