RECENSIE: Offenbach – Salon Pitzelberger & Co

***
© Stutte
Mönchengladbach, 4 juni 2021

Theater Krefeld/Mönchengladbach en Offenbach hebben het genoegen…

Theater Krefeld en Mönchengladbach spelen in de korte, resterende tijd van het seizoen 2020/2021 na de lockdown van bijna zeven maanden de opérette-bouffe ‘M. Choufleurie restera chez lui le…’ in een bewerking als ‘Salon Pitzelberger & Co’.

Het productieteam van het Theater Krefeld en Mönchengladbach stelde aan de hand van diverse fragmenten uit operettes van Jacques Offenbach (1819-1880) de operaparodie ‘Salon Pitzelberger & Co’ samen. De basis is diens eenakter ‘M. Choufleurie restera chez lui le…’, die in 1861 voor het eerst in besloten kring in Parijs werd opgevoerd in aanwezigheid van Napoleon III. Al een half jaar na de wereldpremière vond in Wenen een Duitstalige opvoering van het werk plaats.

De nouveau riche Pitzelberger wil zich in zijn nieuwe woonplaats voorstellen aan het welgesteld milieu door middel van een familieconcert. Echter, de uitgenodigde, Italiaanse zangers trekken hun deelname op het laatste moment in. Choufleuri’s dochter Ernestine heeft het briljante idee om samen met haar minnaar Babylas – impopulair bij haar vader vanwege zijn lage rang – en met Pitzelberger zelf op te treden als de Italianen. Uiteindelijk is het deskundige publiek ingenomen met – en beetgenomen door – de misleiding en wordt Babylas beloond met de hand van Ernestine.

Regisseur Ulrich Proschka bewerkte de spreekteksten en laat met zijn enscenering zien hoe lastig komedie voor een regisseur kan zijn. Het opzettelijk stijlloos gesierde decor van Christine Knoll straalt quasi-adellijke pracht en praal uit en de schitterende kostuums zijn van de hand van Kristopher Kempf.

Als toptalent van de voorstelling introduceert zich de Italiaans-Ecuadoriaanse tenor David Esteban passend als Latin Lover in de rol van Babylas. Sinds 2018 in Krefeld/Mönchengladbach zong hij er inmiddels onder andere Rodolfo, Alfredo, Edgardo en Duca. Hij is een groot lyrico-spinto talent en zou nu toch echt moeten doorstromen naar de grotere podia. De Duitse sopraan Sophie Witte is sinds 2012 in Krefeld/Mönchengladbach en is een prachtige Ernestine. Ook al is haar uitspraak niet overal verstaanbaar, hier laat zich een belcantotalent horen. De titelrol van Pitzelberger wordt gezongen door de Duitse bas Matthias Wippich, inmiddels 16 jaren ensemblelid in Krefeld/Mönchengladbach. Zijn bas is zowel luchtig in het burleske operetteterzet als sonoor in het burleske operaterzet “Italia la bella” en hij portretteert de onbeschaafde opschepper overtuigend.

Solorepetitor Michael Preiser includeerde in de zeven nummers van ‘M. Choufleurie restera chez lui le…’ enkele bekende fragmenten uit diverse andere operettes van Offenbach. Diens bewerking voor kamermuziekensemble wordt uitgelaten gespeeld door het Niederrheinischen Sinfoniker in kleine bezetting onder leiding van de eerste kapelmeester Andreas Fellner. ‘Salon Pitzelberger & Co’ kreeg verdiend applaus van het beperkt aantal toegestane bezoekers en wordt tot en met 7 juli 2021 in totaal zeven keer opgevoerd. Men dient een negatieve (snel)test – geen zelftest – te kunnen tonen, die niet ouder is dan 48 uur en in het theater – ook tijdens de voorstelling – een FFP2-mondkapje te dragen.

Buitenlandse Recensies, Nieuwe Recensie