RECENSIE: Comedian Harmonists in Concert

****
© Hans Jörg Michel
Duisburg, 15 september 2020

Deutsche Oper am Rhein opent afgeslankt met ‘Comedian Harmonists in Concert’

De Deutsche Oper am Rhein van Duisburg en Düsseldorf start het operaseizoen 2020/21 met het programma ‘Comedian Harmonists in Concert’, een hommage aan de close-harmony groep van de jaren dertig. De zangers staan gepast op anderhalve meter.

In de glamourwereld van het interbellum straalde begin jaren dertig de ster van de Comedian Harmonists. Dit zangkwintet met piano bezielde heel Duitsland met een tot dan toe onbekende melange van verzorgde harmoniezang en gedurfde amusementsmuziek. Hits als “Ein Freund, ein guter Freund”, “Veronika, der Lenz ist da” en “Wochenend und Sonnenschein’ veroverden Duitse concertzalen en – in de vorm van grammofoonplaten – vele Europese huiskamers. De machtsovername van de nazi’s maakte echter na zo’n vijf jaren al een einde aan het succes van het ensemble dat voor de helft uit Joodse zangers bestond.

Terwijl Covid-19 het cultuurleven uitdunt, start de Deutsche Oper am Rhein van Duisburg en Düsseldorf (DOR) op intieme wijze haar operaseizoen 2020/21 met een hommage aan de close-harmony groep. Bezoekers dienen tot aanvang van de voorstelling hun mondmasker in het theater te dragen, maar tijdens de uitvoering is dit niet verplicht. Vanwege de pandemie zijn in het Theater Duisburg maximaal 280 bezoekers toegestaan, maar slechts 54 toeschouwers bezochten het operahuis tijdens de voorstelling van ‘Comedian Harmonists in Concert’ op 15 september 2020. Angst en onzekerheid voor het virus houden het publiek nog altijd buiten het theater.

Het programmaboekje van ‘Comedian Harmonists in Concert’ is helaas onverzorgd en summier. Het verhaal van het ensemble komt daarin helaas niet aan bod. Bovendien toont pagina 2 een foto van de groep met als onderschrift 1928, maar op deze foto is de tenor Erich Collin te zien die pas in 1929 bij het ensemble kwam. Daarnaast is in het onderschrift bij de groepsfoto op pagina 6 de naam van de bariton Roman Cycowski vergeten.

In de partijen van de Comedian Harmonists tonen zich zes leden van de DOR van een andere kant dan in hun operarollen. De solisten staan passend op anderhalve afstand van elkaar en zingen de teksten van een autocue boven het publiek. De zangers worden vooraf jammer genoeg niet voorgesteld, maar de Zwitserse tenor Cornel Frey – sinds 2012 bij de DOR – zingt de hoge partij van Ari Leschnikoff, de Duitse tenor Florian Simson – sinds  2009 bij de DOR – is de buffo Harry Frommermann, de Costaricaanse tenor Luis Fernando Piedra – sinds 2014 als solist actief bij DOR – is Erich Collin, de Oezbeekse bariton Dmitri Vargin – sinds 2005 bij de DOR – is Roman Cycowski en de Turkse bas Günes Gürle – sinds 2005 bij de DOR – is Robert Biberti. Er is voor de overige voorstellingen een dubbelbezetting en Nederlandse tenor Sander de Jong alterneert als Harry Frommermann.

Het programma ‘Comedian Harmonists in Concert’ bevat de voorgenoemde drie grote hits plus nog twaalf andere successen van het zangkwintet. De solisten van DOR benaderen de filigrane, kleurrijke texturen van het originele ensemble uitstekend, zoals in de verstilde finale van “Liebling, mein Herz lässt sich grüssen”. Vocaal balancerend treffen zij de licht- en luchtigheid en quasi zorgeloze sfeer uiterst fraai. Betoverend is de samenzang waaruit bij gelegenheid de solopartijen boven komen zweven. De Amerikaanse, plaatsvervangend koordirigent van DOR Patrick Francis Chestnut begeleidt in de rol van Erwin Bootz op piano het zangkwintet voortreffelijk en moderator Dirk Weiler vertelt het verhaal van het ensemble op sympathieke wijze tussen de liedjes door.

Het programma van DOR voor de herfst getuigt – anders dan bij DNO – van repertoirekennis en inlevingsvermogen; Werken als ‘Der Kaiser von Atlantis’ van Viktor Ullmann, ‘Masel Tov!’ van Mieczysław Weinberg, ‘Romeo und Julia’ van Boris Blacher en ‘El Retablo de Maese Pedro’ van Manuel de Falla zijn interessante en passende werken in deze uitdagende tijd!

Buitenlandse Recensies, Nieuwe Recensie