26-04-2022

De Nederlandse sopraan Eva-Maria Westbroek werd geboren in Belfast en studeerde tussen 1988 en 1995 zang aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag. Daarna zette zij haar studie voort bij Iris Adami Corradetti en James McCray.

Eva-Maria Westbroek was prijswinnares tijdens het Angelica Catalani Concours en het Santa Maria Ligure Concours en maakte haar operadebuut in oktober 1994 in Aldeburgh Festival als Madame Lidoine in ‘Dialogues des Carmélites‘ van Poulenc. Zij maakte haar professionele operadebuut op 6 september 1995 in de titelrol van ‘Tosca‘ in het Teatro Manzoni van Rome en gasteerde in dat jaar nog in Novi Sad als Tosca en als Santuzza in ‘Cavalleria Rusticana‘. Verder zong zij als Tosca in 1996 nog bij de Nationale Opera van Letland in een regie van Jan Bouws en debuteerde zij in deze rol in de Semperoper van Dresden (2012) en het Teatro Colón van Buenos Aires (2016).

In het seizoen 1999/2000 zong Eva-Maria Westbroek de rol van Gerhilde in ‘Die Walküre‘ aan het Staatstheater Stuttgart. In het seizoen 2000/2001 trad zij bij de Komische Oper in Berlijn op als Elisabetta in ‘Don Carlo‘ van Verdi en als Chrysothemis in ‘Elektra‘ van Richard Strauss. In 2001 gasteerde zij in Bonn als Gutrune in ‘Götterdämmerung‘.

Tussen 2001 en 2006 was zij verbonden aan het Staatstheater Stuttgart, waar zij in 2006 tot Kammersängerin werd benoemd. In Stuttgart zong zij verder onder andere Gutrune in ‘Götterdämmerung‘, Donna Anna in ‘Don Giovanni‘, Carlotta in ‘Die Gezeichneten‘, Giulietta in ‘Les Contes d’Hoffmann‘ en Marie in ‘Die verkaufte Braut‘. Gastoptredens brachten haar ondertussen naar de Bregenzer Festspiele voor de titelrol van ‘Julietta‘ van Martinů (2002) en de Salzburger Festspiele als Agave in een concertante uitvoering van ‘Die Bakchantinnen‘ van Egon Wellesz (2003).

Eva-Maria Westbroek debuteerde vervolgens op 3 november 2004 bij de Opéra National de Paris als Madame Lidoine in ‘Dialogues des Carmélites‘. In de Opéra Bastille zong zij verder als Chrysothemis in ‘Elektra‘ (2005), Elisabeth in ‘Tannhäuser‘ (2007), Die Kaiserin in ‘Die Frau ohne Schatten‘ (2008) en de titelrol van ‘Lady Macbeth van Mtsensk‘ van Sjostakovitsj (2009).

Zij maakte op 3 juni 2006 haar debuut bij De Nederlandse Opera (DNO) in de titelrol van ‘Lady Macbeth van Mtsensk‘. Bij DNO keerde zij terug voor de titelrol in ‘La Fanciulla del West‘ (2009), als Cassandre in ‘Les Troyens‘ (2010), voor de titelrol in ‘Manon Lescaut‘ (2016), als Marie in ‘Wozzeck‘ (2017) en als Leonora in ‘La Forza del Destino‘ (2017).

In de titelrol van ‘Lady Macbeth van Mtsensk‘ maakte zij op 30 september 2006 tevens haar debuut in het Royal Opera House Londen. Daarna zong zij in Covent Garden nog Sieglinde in ‘Die Walküre‘ (2007, 2012), de titelrol in ‘La Fanciulla del West‘ (2008), Elisabeth in ‘Tannhäuser‘ (2010), de titelrol in de wereldpremière van de opera ‘Anna Nicole‘ van Mark-Anthony Turnage (17 februari 2011), Giorgetta in ‘Il Tabarro‘ (2011), Didon in ‘Les Troyens‘ (2012), Sieglinde in ‘Die Walküre‘ (2014), Santuzza in ‘Cavalleria Rusticana‘ (2015), Maddalena in ‘Andrea Chénier‘ (2015), opnieuw de titelrol in ‘Lady Macbeth van Mtsensk’ (2018) en Liza in ‘Schoppenvrouw‘ (2019).

In het Teatro alla Scala van Milaan maakte Eva-Maria Westbroek haar debuut op 12 maart 2007 tijdens een concert onder leiding van Daniel Harding met de ‘Vier letzte Lieder‘ van Richard Strauss. Haar operadebuut in de Scala was op 29 oktober 2008 in de titelrol van ‘Die lustige Witwe‘.

In 2008 zong zij voor het eerst tijdens de Bayreuther Festspiele als Sieglinde in ‘Die Walküre‘. Zij zou deze rol in Bayreuth in 2009 hernemen.

Eva-Maria Westbroek debuteerde op 14 september 2010 in de Wiener Staatsoper als Leonora in ‘La Forza del Destino‘. In de Wiener Staatoper zong zij verder de titelrollen van ‘La Fanciulla del West‘ (2016) en ‘Lady Macbeth van Mtsensk‘ (2017).

Op 22 april 2011 trad zij voor het eerst op in de Metropolitan Opera van New York met de rol van Sieglinde in ‘Die Walküre‘. Deze rol hernam zij in de Met in 2012 en 2019. Verder zong zij in de Met de titelrol in ‘Francesca da Rimini‘ van Zandonai (2013), de titelrol van ‘Lady Macbeth van Mtsensk‘ (2014), Santuzza in ‘Cavalleria Rusticana‘ (2015), Elisabeth in ‘Tannhäuser‘ (2015) en de titelrol van ‘La Fanciulla del West‘ (2018).

In 2014 zong zij Sieglinde in ‘Die Walküre‘ in het Gran Teatre del Liceu van Barcelona naast Frank van Aken als Siegmund.

Andere partijen van haar repertoire zijn de titelrollen in ‘Jenůfa‘ (Bayerische Staatsoper München, 2009), ‘Ariadne auf Naxos‘ (München, 2013), ‘Kát’a Kabanová‘ (Berliner Staatsoper Unter den Linden, 2014), ‘La Wally‘ (Opéra de Monte-Carlo, 2016), Isolde in ‘Tristan und Isolde‘ (Dresden, 2013; Festspielhaus Baden-Baden, 2016) en Desdemona in ‘Otello‘ van Verdi (Festival Castell de Peralada, 2015).

In het seizoen 2019/2020 zong Eva-Maria Westbroek onder andere Maddalena in ‘Andrea Chénier‘ bij Opera Australia, Santuzza in ‘Cavalleria Rusticana‘ bij de Deutsche Oper Berlin, de titelrol in ‘Kát’a Kabanová‘ bij de Berliner Staatsoper Unter den Linden en Sieglinde in ‘Die Walküre‘ bij DNO.

In het seizoen 2020/2021 zong zij onder andere Santuzza in ‘Cavalleria Rusticana’ bij de Staatsoper Stuttgart en Anna in ‘Die sieben Todsünden’ van Kurt Weill bij DNO. In het seizoen 2021/2022 is zij te bewonderen als onder meer Marie in ‘Wozzeck‘ in de Opéra van Parijs en in het Palau de les Arts Reina Sofía van Valencia. Voor het seizoen 2022/2023 staan in de Metropolitan Opera van New York de titelrol in ‘Lady Macbeth van Mtsensk’ en de rol van Madame Lidoine in ‘Dialogues des Carmélites’ op haar programma.

Sinds 2014 is Eva-Maria Westbroek ambassadrice van ‘Musicians without Borders’.

Kijk op YouTube

© Pöhn