RECENSIE: Abraham – Märchen im Grand Hotel

*****
© Ralf Mohr
Hannover, 29 december 2019

Staatsoper Hannover schat ‘Märchen im Grand Hotel’ op waarde

De Staatsoper Hannover brengt de operette ‘Märchen im Grand Hotel’ van Paul Abraham met een gepaste symbiose van het spitsvondige en het gekscherende, de misleiding en de realiteit. Het publiek in Hannover toonde zich opgetogen blijkens het onstuimige slotapplaus. Extatisch, virtuoos, grandioos en onweerstaanbaar!

De librettisten Alfred Grünwald (1884-1951) en Fritz Löhner-Beda (1883-1942, Auschwitz) bewerkten ‘La Grande Duchesse et le Garçon d’Étage’ van de Pools-Joodse schrijver Alfred Savoir tot een briljant libretto voor de Lustspieloperette ‘Märchen im Grand Hotel’ van de componist Paul Abraham (1892-1960). De Weense wereldpremière in 1934 was een groot succes en pas in 2017 vond de Duitse première plaats in een concertante uitvoering van de Komische Oper Berlin. De Duitse scenische première was dit jaar in het Staatstheater Mainz.

Toneelwerken worden levensvatbaar wanneer zij meerdere ensceneringen mogen beleven en dat ziet men nu gebeuren bij ‘Märchen im Grand Hotel’. De operette is dit jaar in Hannover reeds toe aan haar tweede productie en krijgt volgend jaar al een derde opvoering in Hamburg. In Hannover wordt de Lustspieloperette op waarde geschat met een gepast spanningsveld tussen het spitsvondige en het gekscherende, de misleiding en de realiteit.

Het ensemble heeft “Spielfreude” en muzikaal is de uitvoering eersteklas. Het seria-paar is prachtig. De Argentijnse soubrette Mercedes Arcuri is volkomen als de Infantin Isabella, die in ballingschap in het Grand Hotel te Cannes leeft en uiteindelijk als filmdiva in Hollywood eindigt. Heerlijk is zij met Spaans accent (schold zij nu “joder”??) in haar dialogen en beeldschoon zingt zij haar wals “Ich wär so gerne Königin” en brieflied “Ein Märchen in traumschöner Hotel”.

De Duitse musicalzanger Alexander von Hugo portretteert op schitterende wijze de kelner Albert, die verliefd is op Isabella en niet alleen zoon van de hotelbaas, maar in het happy end ook nog eens adoptiefzoon van Servische adel blijkt! Zijn tango “Die schönste Rose” en slowfox “Träum’ heute Nacht von der Liebe” vertolkt hij fraai, maar in de foxtrot “Ich hab’ sie heute früh geseh’n” gaan bij hem tapdansend (choreografie Andrea Danae Kingston) alle registers open.

Ook het buffo-paar is fonkelend. De Duitse musicalzangeres Valentina Inzko Fink sprankelt als Marylou Macintosh – de dochter van een Hollywoodse filmproducent – die in het bovenstaande tafereel een spectaculair verhaal voor een film ziet. Met haar foxtrots “Johnny, brauchst du Money” en “Drück zweimal auf das Knöpfchen” zorgt zij voor stralende openingen van beide akten.

De Oostenrijkse tenor Philipp Kapeller is Isabella’s verloofde Prinz Andreas Stephan en verrukkelijk in Weens accent. Ook in de bijrollen vlamt het ensemble in Hannover. Het herenkwartet is – overigens tegen de wens van Abrahams – aangevuld en uitgebreid met vier dames tot koor. De zangers worden discreet – en in de juiste dimensie – versterkt door middel van microfoons.

De enscenering is van de hand van de Zwitserse musical- en operetteregisseur Stefan Huber, die eerder reeds Abrahams ‘Ball im Savoy’ in Nürnberg en ‘Roxy und ihr Wunderteam’ aan de Komische Oper op het toneel bracht. Huber doet wat Abraham, Grünwald en Löhner-Beda voorschrijven en dat biedt ‘Märchen im Grand Hotel’ als het nostalgische meesterwerk dat het is. Er is een draaitoneel – naar een ontwerp van Timo Dentler en Okarina Peter – met ruimte voor de hotelreceptie, de lobby, de bar, een badkamer, een slaapkamer en elk vertrek heeft een draaideur voor geestige opkomsten. Het spel is losjes, het tempo gezwind en de wisselingen vloeiend. De talloze kostuums van Heike Seidler zijn een lust voor het oog. Huber verzorgde zelf de beknopte dialogen met behoud van de grappen van Grünwald en Löhner-Beda en deze grappen, de woordspelingen en de ironie worden vanzelfsprekend en terloops gebracht.

Net als in ‘Ball im Savoy’ in 2017 in Koblenz en ‘Die Blume von Hawaii’ in 2018 in Hildesheim construeerden Henning Hagedorn en Matthias Grimminger een partituur van ‘Märchen im Grand Hotel’ aan de hand van het oorspronkelijke orkestmateriaal, piano-uittreksel en regieboek. Dirigent Florian Groß – sinds 2016/2017 solorepetitor bij de Staatsoper Hannover – laat het Niedersächsisches Staatsorchester Hannover in een arrangement van Kai Tietje met zwier, swing en drive spelen. Van meeslepende tapdansmomenten tot onroerende liederen wordt men van de ene hit in de andere geslingerd! Extatisch, virtuoos, grandioos, onweerstaanbaar! Tot het slot blijft deze voorstelling boeien als een kaskraker met happy end, ook al zullen fans van de #MeToo beweging er weinig plezier aan beleven. Het publiek van de uitverkochte Staatsoper Hannover toonde zich niettemin opgetogen blijkens het onstuimige slotapplaus.

Buitenlandse Recensies, Nieuwe Recensie