RECENSIE: Bernstein – Wonderful Town

*****
© René Knoop
Enschede, 4 oktober 2019

Fusieorkest Phion start positief met ‘Wonderful Town’

Het Orkest van het Oosten en Het Gelders Orkest slaan gezamenlijk als één orkest een nieuwe weg in zoals ook de zussen Sherwood in de musical ‘Wonderful Town’ van Leonard Bernstein samen op reis gaan om succes na te streven in New York. Met een unieke uitvoering van ‘Wonderful Town’ maakte in Enschede het fusieorkest zijn nieuwe naam Phion bekend.

Wonderful Town’ (1953) is niet de meest interessante van de vier musicals van de Amerikaanse componist Leonard Bernstein (1918-1990). Het werk heeft niet de verfrissende jeugd van zijn ‘On The Town’ (1944), de muzikale verfijning van zijn ‘Candide’ (1956) en de diepte van zijn ‘West Side Story’ (1957), maar de woorden en muziek van ‘Wonderful Town’ versmelten moeiteloos en de melodieën zijn een lust voor het oor.

Het verhaal speelt zich af in 1935 en vertelt over de zussen Ruth en Eileen Sherwood uit de Amerikaanse staat Ohio, die hun geboortegrond verlaten om in New York een nieuw bestaan op te bouwen. Hun zoektocht naar rijkdom, succes en liefde wordt geschetst door interessante ontmoetingen en avontuurlijke belevenissen.

De positiviteit en optimisme van ‘Wonderful Town’ passen volkomen bij de start van het nieuwe fusieorkest Phion, dat ontstaan is uit het Orkest van het Oosten en Het Gelders Orkest. En wat een bijzondere ervaring is het om dit werk – de Nederlandse première? – met een groot orkest te horen! De Britse dirigent Wayne Marshall zweept de veelzijdige orkestleden op met energie en weet als geen ander de dansmuziek van Bernstein te laten fonkelen. Hij laat de muziek fysiek voelen met name dankzij de krachtige koperblazers, de swingende contrabassen en de klarinettist in een schitterende solo.

‘Wonderful Town’ wordt in het Engels uitgevoerd met Nederlandse boventiteling. Tussen de nummers door wordt het verhaal in het Nederlands lovenswaardig beknopt en op pretentieloze wijze verteld door acteur Guido Spek. In samenwerking met de Nederlandse Reisopera – de vaste partner van het orkest – zijn de rollen uitstekend bezet door een sextet solisten, die allen worden versterkt. De Nederlandse musicalzangeres Esther Maas schetst een schitterend portret van Ruth Sherwood. Haar voortreffelijke uitspraak, verrukkelijke Amerikaanse accent en geraffineerde bewegingen zijn een genot. In de nummers “One hundred easy ways”, “Conga” en “Swing” was zij nog niet helemaal los van de lastige muziek en tekst, maar dat zal in de loop van de reeks ongetwijfeld nog verbeteren. Haar zus Eileen Sherwood wordt vertolkt door de Nederlandse sopraan Laetitia Gerards, die “A little bit in love” zingt als een warme omhelzing van de blinde verliefdheid. Hun zussenduet “Ohio” vertolken zij heerlijk nostalgisch.

Beide dames hebben een oogje op Robert Baker, de redacteur van een short story magazine, voortreffelijk neergezet door de Amerikaanse bariton Allen Boxer. Zijn “A quiet girl” presenteert hij prachtig plechtig als een ode. Zijn duet “It’s love” met Eileen is als een climax naar de finale. De Nederlandse bariton Alexander de Jong vertolkt goed grootsprakig de American football player Wreck in “Pass the football” en is daarnaast nog de krantenredacteur Chick Clark.

De Nederlands-Canadese tenor Lucas van Lierop opent met energie als de tour guide in “Christopher Street’ en vertolkt verder nog de rol van Walgreens manager Frank Lippencott. Ook Canadees en tenor is Zachery Vandermeulen, die het pseudo-Ierse lied “My darlin’ Eileen” van Officer Lonigan zingt met heldere, brede stem. Ook het koor Consensus Vocalis zet zich met finesse en vitaliteit in als buurtbewoners van Greenwich Village, Braziliaanse zeevaartkadetten en Ierse politieofficieren.

Er is een fraai sfeervolle en ingetogen belichting en het gebruik van het toneel bij deze concertante uitvoering is uitstekend. Helaas worden de lichtontwerper en de regisseur in het programmaboekje niet genoemd. En was het werkelijk – zoals het programmaboekje vermeldt – de zangeres Kim Criswell die deze concertante versie van ‘Wonderful Town’ vervaardigde??

Dit is een unieke kans om ‘Wonderful Town’ in Nederland live te horen. Na de première in Enschede is de uitvoering van Phion nog te bezoeken in Zwolle (5 oktober, Theater de Spiegel), Nijmegen (6 oktober, De Vereeniging), Doetinchem (10 oktober, Amphion), Apeldoorn (11 oktober, Orpheus) en Arnhem (12 oktober, Musis). Ga dat zien!

De Nederlandse Reisopera, Nieuwe Recensie