11-01-2018

De sopraan Andréa Guiot werd op 11 januari 1928 in de Franse gemeente Garons geboren.

Andréa Guiot studeerde in eerste instantie drie jaren bij de tenor Paul Santalouna in Nîmes voordat zij haar studie gedurende vier jaren aan het Conservatoire National de Paris voortzette bij Janine Micheau.

Haar operadebuut maakte Andréa Guiot in 1955 bij de Opéra National de Lorraine in Nancy als Marguerite in ‘Faust’ van Gounod. Daarna werd zij door de Opéra-Comique van Parijs geëngageerd en maakte daar in 1957 haar debuut als Antonia in ‘Les Contes d’Hoffmann’ van Offenbach. Zij zou bij de Opéra-Comique tot en met 1973 blijven zingen in rollen als Micaëla in ‘Carmen’, Mimì in ‘La Bohème’ en de titelpartijen in ‘Manon’ van Massenet en ‘Mireille’ van Gounod.

Ondertussen werd zij ook ensemblelid van de Grand Opéra van Parijs, waar zij ook als Marguerite in ‘Faust’ debuteerde. Toen op 10 november 1959 ‘Carmen’ voor het eerst in de Grand Opéra werd opgevoerd, zong Andréa Guiot de rol van Micaëla naast Jane Rhodes als Carmen, Albert Lance als Don José en Robert Massard als Escamillo onder leiding van dirigent Roberto Benzi. Het laatste optreden van Andréa Guiot bij de L’Opéra de Paris was op 15 april 1978 als Helmwige in ‘Die Walküre’.

In 1964 trad zij op in het Carnegie Hall van New York in een concertante uitvoering van ‘Dialogues des Carmélites’ van Poulenc. Zij gasteerde slechts één maal in de Wiener Staatsoper op 25 juni 1965 als Marguerite in ‘Faust’.

Andere rollen van haar repertoire waren onder meer Donna Elvira in ‘Don Giovanni’, Marzelline in ‘Fidelio’, Juliette in ‘Roméo et Juliette’ van Gounod, de titelrol in ‘La Traviata’, Alice Ford in ‘Falstaff’ van Verdi, Teresa in ‘Benvenuto Cellini’ van Berlioz en Liù in ‘Turandot’ van Puccini.

In 1993 beëindigde zij haar zangcarrière en volgde zij Janine Micheau op als docente aan het Conservatoire National de Paris.

De stem van Andréa Guiot is vastgelegd door Philips als Camille in ‘Louise’ van Charpentier, Micaëla in ‘Carmen’ en de titelrol in ‘Mireille’, door Pathé in de titelrol van ‘Veronique’ van Messager, door Malibran als Salomé in ‘Hérodiade’ van Massenet met Mimi Aarden in de titelrol (Amsterdam, 1957), door HMV als Mathilde in ‘Guillaume Tell’ en als Brunehild in ‘Sigurd’ van Reyer en door On Stage als Desdemona in hoogtepunten uit ‘Otello’ van Verdi naast Sandor Kónya in de titelpartij (Straatsburg, 1973).

Kijk op YouTube