Berliner Staatsoper Unter den Linden heropent deuren

03-09-2017

De Berliner Staatsoper zal na zeven jaren van renovatie op 3 oktober 2017 zijn deuren aan de boulevard Unter den Linden heropenen.

De werkzaamheden namen langer in beslag dan gedacht, want vier jaren geleden zou het gezelschap al van het interim Schiller Theater teruggekeerd zijn. De renovatiekosten stegen van de geschatte 239 miljoen euro naar 400 miljoen.

Het nieuwe seizoen begint nu op 30 september 2017 met een concert buiten het operahuis. Op 3 oktober 2017 volgt dan een nieuwe productie in het operahuis van ‘Szenen aus Goethes Faust’ van Schumann. De opvoeringen worden op 8 oktober 2017 beëindigd voor de duur van twee maanden, opdat technici de nieuwe computergestuurde toneelapparatuur kunnen regelen. Op 7 december 2017 heropent het operahuis dan met een concert.

Het nieuwe operahuis bevat een 115 meter lange tunnel die de repetitieruimte met het hoofdtoneel verbindt. De bouw van deze tunnel droeg onder andere bij aan de vertraging van de heropening.

Negentig verschillende bedrijven werkten mee aan de renovaties aan onder meer de versieringen aan muren en kroonluchters.

Toen de stad zich in 2008 verplichtte aan de renovatie van de Staatsoper vanwege bijvoorbeeld de versterking tegen grondwater stond chefdirigent Daniel Barenboim op de verbetering van de akoestiek. Hij was een voorstander van een volledige modernisering van het interieur en de toenmalige burgermeester van Berlijn gaf de voorkeur aan een historisch behoud volgens het culturele erfgoed.

Het aantal plaatsen in het auditorium is gereduceerd van 1.356 naar 1.398 zitplaatsen om comfort en zicht te verbeteren. Het originele plafond van het theater is vijf meter verhoogd en de ruimte boven het hoogste balkon bevat een belijnd, keramisch en akoestisch transparant net, dat het geluid gelijkmatig verspreid. De nagalm is door de hoofd-akoesticus Martijn Vercammen van Peutz Consult GmbH verhoogd van 1,1 naar 1,6 seconden, waardoor de klank warmer en ruimtelijker is geworden.

Lees in The New York Times

© Gordon Welters

Home, Nieuws