Britse bas-bariton Raimund Herincx wordt 90 jaar

23-08-2017

De Britse bas-bariton Raimund Herincx werd op 23 augustus 1927 in Londen geboren.

Raimund Herincx studeerde bij Giovanni Valli in Milaan. Na zijn studie zong hij vanaf 1950 vooral tijdens concerten als bas in België en Frankrijk.

Herincx maakte zijn operadebuut in 1950 bij de Welsh Opera als de titelheld in ‘Le Nozze di Figaro’ van Mozart. In 1957 zong hij bij de Welsh Opera in Cardiff de titelrol in ‘Mefistofele’ van Boito en later Germont in ‘La Traviata’, Scarpia in ‘Tosca’, Don Pizarro im ‘Fidelio’ en de titelrol in ‘Nabucco’ van Verdi.

Bij de Sadler’s Wells Opera in Londen was Herincx tussen 1957 en 1967 te bewonderen als Conte Almaviva in ‘Le Nozze di Figaro’, Jack Rance in ‘La Fanciulla del West’ van Puccini, Creon in ‘Oedipus Rex’ en Nick Shadow in ‘The Rake’s Progress’ van Stravinsky, de titelrol in ‘Rigoletto’, Baron Jaroslav Prus in der Engelse première van ‘De Zaak Makropoulos’ van Janáček en in 1963 in de wereldpremière van ‘Our Man in Havanna’ van Malcolm Williamson.

In 1967 werkte Herincx bij de BBC televisie mee aan een productie van ‘L’Erismena’ van Cavalli. In 1966 zong hij in de Philharmonic Hall van New York in ‘A Mass of Life’ van Delius en in 1967 was hij te gast in de opera van Boston.

Herincx maakte op 10 april 1968 zijn debuut bij het Royal Opera House Covent Garden van Londen als King Fisher in ‘The Midsummer Marriage’ van Michael Tippett. Aan wereldpremières van Covent Garden werkte hij mee als Faber in ‘The Knot Garden’ van Tippett (2 december 1970), de Abt in ‘Taverner’ van P. Maxwell Davies (12 juli 1972) en de Govenor in ‘We Come to the River’ van Henze (12 juli 1976).

Herincx maakte op 18 januari 1977 zijn debuut aan de Metropolitan Opera van New York als Mathisen in ‘Le Prophète’ van Meyerbeer, zijn enige rol in de Met die hij er 16 keer zong.

In opvoeringen van ‘Der Ring des Nibelungen’ van Wagner was hij te bewonderen in Seattle tussen 1977 en 1981 en ook bij de English National Opera te Londen als Wotan en Hagen.

In 1979 viel hij in het Teatro Liceu van Barcelona in als Telramund in ‘Lohengrin’. Hij gasteerde in 1983 bij Opera North in ‘Les Contes d’Hoffmann’ en in 1986 nog in Boston in de Amerikaanse première van ‘Taverner’.

Het repertoire van Herincx omvatte 200 partijen van de operaliteratuur. Zijn stem is vastgelegd op opnamen van ‘Dido and Aeneas’ van Purcell naast Janet Baker (Decca), ‘Les Contes d’Hoffmann’ (Electrola), ‘Hänsel und Gretel’ (HMV), ‘Koanga’ van Delius (HMV), ‘I Capuleti e i Montecchi’ van Bellini (HMV), ‘The Pilgrim’s Progress’ van Vaughan Williams (HMV), Aronte in ‘Armida’ van Gluck (HMV), ‘Oedipus Rex’ van Stravinsky (HMV), ‘The Midsummer Marriage’ van Tippett (Philips), ‘Das Liebesverbot’ van Wagner (MRF) en ‘Rodelinda’ van Händel (OPD).

Home, Nieuws