Engelse operaregisseur Lee Blakeley overleden (45)

08-08-2017

Op 5 augustus 2017 is de Engelse operaregisseur Lee Blakeley overleden.

Lee Blakeley werd op 16 augustus 1971 in Londen geboren en deed zijn opleiding aan de Royal Scottish Academy of Music and Drama en de University of Glasgow.

Voor het eerst trok Blakeley de aandacht in 2001 met een productie van de wereldpremière van Händels vroege cantate ‘Clori, Tirsi and Fileno’, die zich afspeelde in Heaven, een populaire gay club in Londen. Hij werkte tussen 2003 en 2011 als revival director in het Royal Opera House Covent Garden van Londen in de producties van ‘Die Zauberflöte’ en ‘Faust’ van regisseur David McVicar.

Blakeley regisseerde in 2006 de Europese première van de opera ‘Thérèse Raquin’ van Tobias Picker in het Linbury Studio Theatre van Covent Garden. Bij de Vlaamse Opera regisseerde hij in dat jaar ‘Die lustige Witwe’ van Lehár, tijdens het Wexford Festival van 2007 regisseerde hij ‘Rusalka’ van Dvořák en bij de Scottisch Opera in 2008 ‘Night at the Chinese Opera’ van Judith Weir.

Hij maakte zijn Amerikaanse debuut bij de Santa Fe Opera met ‘Madama Butterfly’ van Puccini in 2010 en keerde terug naar het gezelschap met ‘Les Pêcheurs de Perles’ van Bizet (2012), ‘La Grand Duchesse de Gérolstein’ van Offenbach (2013) en ‘Rigoletto’ van Verdi (2015). In 2015 regisseerde Blakeley de Amerikaanse première van ‘Riccardo Primo’ van Händel in Saint Louis, waar hij in 2016 nog ‘Macbeth’ van Verdi regisseerde. Andere Amerikaanse producties waren ‘Falstaff’ van Verdi en ‘Madama Butterfly’ bij de LA Opera, ‘Orfeo ed Euridice’ van Gluck bij de Minnesota Opera, ‘Sweeney Todd’ van Stephen Sondheim bij de San Francisco Opera en de Houston Grand Opera, ‘The King and I’ van Richard Rodgers bij de Lyric Opera of Chicago en ‘Les Contes d’Hoffmann’ van Offenbach bij de Canadian Opera Company.

Blakeley regisseerde tevens musicals van Stephen Sondheim in het Théâtre du Châtelet in Parijs. Lee Blakeley overleed in Mirfield, West Yorkshire, aan een hartaanval.

Lees in The Telegraph

© Roy Tan

Home, Nieuws