02-06-2017

De Nederlandse sopraan Annemarie Kremer viert op 2 juni 2017 haar verjaardag.

Annemarie Kremer werd in Emmer Compascuum geboren en studeerde in Maastricht bij onder andere Gemma Visser en Mya Besselink. Zij kreeg een contract aangeboden bij het Stadttheater Aachen en maakte daar haar debuut als Ilia in ‘Idomeneo‘ van Mozart. In 2004 zong zij bij het Combattimento Consort Amsterdam de titelrol in de opera ‘Agrippina‘ van Händel. Als Donna Anna in ‘Don Giovanni‘ zong zij in 2006 tijdens een tournee in Frankrijk. Bij Opera Zuid was zij in 2006 te horen als Parasha in ‘Mavra‘ van Stravinsky en Donna Elvira in ‘Don Giovanni‘ van Mozart. Deze laatste rol zou zij nog zingen in 2009 bij het Combattimento Consort Amsterdam, in 2010 in Zagreb en in het seizoen 2012/2013 in Budapest. In 2007 was zij bij Opera Zuid opnieuw te horen in de titelrol van ‘Rusalka‘ van Dvořák. In datzelfde jaar maakte zij grote furore in Nederland met de titelrol van ‘Madama Butterfly‘ van Puccini en zong deze rol nog tijdens haar Amerikaanse debuut in datzelfde jaar op het Green Mountain Opera Festival in Waitsfield, Vermont (2007), Duisburg (2008), Oldenburg (2009), Stuttgart (2010) en het Aalto van Essen (2011, 2012 en 2013). Annemarie Kremer was in 2008 terug bij Opera Zuid als Marie in ‘La Fille du Régiment‘ van Donizetti en zong in datzelfde jaar in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag de titelrol in de opera ‘Attima‘ van de Nederlandse componist Constant van de Wall. Ook in 2008 maakte zij haar roldebuut in de titelrol van ‘Tosca‘ van Puccini in Dortmund en zong de rol daarna nog in Wiesbanden (2010), Stuttgart (2010 en 2011), Freiburg (2011) en Leipzig (2012, 2013 en 2015). Zij was in 2009 te horen in de titelrol in ‘Die lustige Witwe‘ van Lehár in het Concertgebouw van Amsterdam. In 2010 maakte zij haar roldebuut in de titelrol van ‘Norma‘ van Bellini in Nederland en zong de rol daarna in Leeds bij Opera North (2012). In datzelfde jaar 2010 voegde zij ook de titelrol van ‘Luisa Miller‘ aan haar repertoire toe tijdens haar debuut in Stuttgart. Haar roldebuut in de titelrol van ‘Salome‘ van Richard Strauss was in 2011 in de Volksoper van Wenen en zong de rol daar opnieuw in 2012 en 2013. Tevens zong zij deze rol in Belem (2012), Hong Kong (2014), Napels (2014) en in São Paulo (2014). In 2012 zong zij in het Aalto van Essen de rol van Rosalinde in ‘Die Fledermaus‘ van Johann Strauss II. Van Verdi zong zij in 2013 de rol van Giselda in ‘I Lombardi‘ in het Concertgebouw van Amsterdam. Bij Opera North was zij in 2013 terug als Vitellia in ‘La Clemenza di Tito‘ van Mozart en zong deze rol ook in Stockholm (2013). Zij voegde in 2014 opnieuw een titelrol aan haar repertoire toe met haar roldebuut in de opera ‘Médée‘ van Cherubini in Bielefeld. Zij maakte in januari 2015 in Leipzig haar roldebuut in de titelrol van ‘Manon Lescaut‘ van Puccini en in april 2015 in Bejing haar roldebuut als de Feldmarschallin in ‘Der Rosenkavalier‘ van Richard Strauss. In september 2015 vertolkte zij haar de titelrol van ‘Madama Butterfly‘ bij de Nederlandse Reisopera, in 2016 maakte zij haar roldebuut als Maddalena in ‘Andrea Chénier‘ bij Opera North en als Ursula in ‘Mathis der Mahler‘ van Hindemith in de Semproper van Dresden. In de eerste helft van 2017 voegde zij twee nieuwe rollen aan haar omvangrijke repertoire toe met de titelpartij in een concertante uitvoering van ‘Das Wunder der Heliane’ van Korngold in de Weense Volksoper en Elisabeth in ‘Tannhäuser’ in Monte Carlo. Verder staan in 2017 de Marschallin in ‘Der Rosenkavalier’ op het programma in Beijing, opnieuw Tosca in Leipzig, maar ook Salome in Hannover.