26-04-2022

Ewa Podleś werd op 26 april 1952 in Warschau geboren en studeerde aan de Fryderyk-Chopin-muziekacademie in Warschau bij Alina Bolechowska.

In 1975 maakte zij haar debuut in de Emil-Młynarski-zaal van het Teatr Wielki te Warschau als Dorabella in ‘Così Fan Tutte’. Na voltooiing van haar studie van zijn nog prijswinnares van zangconcoursen in Athene en Genève (1977), Moskou (1978), Toulouse (1979) en Rio de Janeiro. Vervolgens werd zij geëngageerd door het Teatr Wielki in rollen als Rosina in ‘Il Barbiere di Siviglia’, Angelina in ‘La Cenerentola’ en de titelrol van ‘Carmen’.

Haar internationale doorbraak kwam in 1984. Al op 14 februari 1984 maakte zij haar debuut in de Metropolitan Opera van Pas in 2008 zong zij terug in de Met als La Cieca in vijf voorstellingen van ‘La Gioconda’ van Ponchielli. Podleś maakte op 29 juni 1990 haar debuut in het Royal Opera House Covent Garden te Londen als Hedwige in ‘Guillaume Tell’ van Rossini. Eerst in 2011 zong zij opnieuw in het Royal Opera House als Madame de la Haltière in ‘Cendrillon’ van Massenet.

Op 12 januari 1991 debuteerde zij in het Teatro alla Scala van Milaan als Ragonde in ‘Le Comte Ory’ van Rossini. In de Scala zong zij in 1992 nog La Mère in een concertante uitvoering van ‘L’Enfant et les Sortilèges’ van Ravel, in 1993 de titelrol in ‘Tancredi’ van Rossini en in 1996 La Marquise de Berkenfield in ‘La Fille du Régiment’ van Donizetti. Ook in 1991 gasteerde zij aan de Opéra Bastille van Parijs als Dalila in ‘Samson et Dalila’ van Saint-Saëns.

In Amsterdam zong zij in concertante uitvoeringen van ‘Oorlog en Vrede’ van Prokofiev (1991), als Polinesso in ‘Ariodante’ (1997) en in de titelrol van ‘Rinaldo’ (1999). Bij de Koninklijke Opera van Wallonië te Luik was zij een graag geziene gaste en zong er Isabella in ‘L’Italiana in Algeri’ van Rossini in het seizoen (1990/1991) en Arsace in ‘Semiramide’ van Rossini. In de titelrol van ‘Tancredi’ trad zij in 1991 op bij de Vlaamse Opera en in 1999 in een concertante uitvoering in De Munt te Brussel.

Andere rollen van haar omvangrijke repertoire zijn Leonora in ‘La Favorite’ van Donizetti, Adalgisa in ‘Norma’, Kontschakowna in ‘Prins Igor’ van Borodin, Orfeo in ‘Orfeo ed Euridice’ van Gluck, L’Opinion Publique in ‘Orphée aux Enfers’ van Offenbach, Ulrica in ‘Un Ballo in Maschera’ van Verdi, Bradamante in ‘Alcina’ van Händel, Contessa Melibea in ‘Il Viaggio a Reims’ van Rossini, Mrs. Quickly in ‘Falstaff’ van Verdi, Erda in ‘Der Ring des Nibelungen’ van Wagner, Klytämnestra in ‘Elektra’ van Richard Strauss, de titelrol in ‘Ciro in Babilonia’ van Rossiniu en Ježi Baba in ‘Rusalka’ van Dvořák. Recente optredens waren in 2015 als Erda in ‘Siegfried’ in het Gran Teatre del Liceu van Barcelona en in 2016 als Babulenka in ‘De Spieler’ van Prokofiev in Monte Carlo.

De stem van Ewa Podleś is vastgelegd op talrijke opnamen. Op het label Forlane als Orfeo in ‘Orfeo ed Euridice’, door EMI als L’Opinion Publique in ‘Orphée aux Enfers’, door Decca als Zia Principessa in ‘Suor Angelica’ in ‘Gianni Schicchi’ van Puccini, door Naxos in de titelrol van ‘Tancredi’, door Aperto in ‘El Amor Brujo’ van De Falla, door DGG als Polinesso in ‘Ariodante’ en La Haine in ‘Armide’ van Gluck, door Koch in ‘Tramonto’ van Respighi, door Harmonia Mundi in ‘Alexander Newsky’ van Prokofiev en door Arts in ‘Orfeo ed Euridice’.

Kijk op YouTube