RECENSIE: Bock – Fiddler on the Roof

***
© Carl Brunn
Aachen, 24 februari 2017

Mazzeltov voor Bart Driessen in ‘Fiddler on the Roof’

De Nederlandse bas Bart Driessen zingt de hoofdrol van de melkboer Tevje in een sympathieke productie van ‘Fiddler on the Roof’ in de Duitse plaats Aachen.

Het Theater Aachen brengt dit seizoen een nieuwe productie van ‘Fiddler on the Roof’ (1964). De musical werd gecomponeerd door Jerry Bock op een libretto van Sheldon Harnick, dat op zijn beurt is gebaseerd op een verhaal van de Jiddische schrijver Sholem Aleichem. Dit verhaal gaat over de pogingen van de melkboer Tevye om als vader van vijf dochters de Joods religieuze en culturele tradities in stand te houden en bevat als universele thema’s tolerantie, tradities, grenzen en religie.

Het verhaal speelt zich af in een Joods vestigingsgebied in Keizerrijk Rusland in 1905 en de emotionele impact van de verdrijving van het Joodse volk uit hun shtetl Anatevka heeft een enorme emotionele impact en is in de zaal iedere keer weer zeer sterk voelbaar. In Aachen vertaalt de regisseuse Ewa Teilmans (1965, Garmisch-Partenkirchen) deze op handen zijnde pogrom door tussen de dansen, melkbussen en grappen door telkens weer koffers te laten verschijnen ten teken van het immer dreigende vertrek.

De productie in Aachen slaat aan door de markante voorstelling van Reb Tevye door de Nederlandse bas Bart Driessen, die hiermee in de voetsporen treedt van Lex Goudsmit en Henk Poort. Treffend is de ontspannen manier waarop Driessen als de filosofische melkboer praat met Jehovah over de problematische wensen van zijn dochters om buiten de tradities om te trouwen. Zijn interpretatie is zorgvuldig uitgewerkt, hij zingt zijn liederen zonder te overdrijven en zijn timing in de gesproken teksten en grappen is uitstekend. Gehinderd door een verkoudheid – volgens de Ansage – diende hij sommige frasen helaas te octaveren.

De rest van de cast in Aachen bestaat voornamelijk uit gastzangers. Met de jugendlich-dramatische sopraan van Irina Popova is de rol van Golda zwaar bezet en ook de Duitse sopraan Lisa Katharina Zimmermann zet de oudste dochter Zeitel vocaal zwaar aan. De Duitse tenor Sebastiaan Franz portretteert Zeitels gekozen echtgenoot en kleermaker Motel Kamzoil uiterst innemend. De Belgische coloratuursopraan Soetkin Elbers maakt met haar engelachtige stem en uitstekende uitspraak van het Amerikaans én Duits indruk als de vastbesloten Hotel. Haar geliefde en revolutionair Perchik wordt schitterend vertolkt door de Zwitserse acteur Benedikt Voellmy. De Israëlische coloratuursopraan Michal Bitan toont de innerlijke kracht van de derde dochter Chava, terwijl de acteur Hannes Schumacher haar niet-Joodse, Russische partner Fedja sympathiek neerzet. De gastzangeres Rebecca Or is de kroon op deze bezetting in de dubbelrol van de huwelijksmakelaar Yente en de geest van Oma Zeitel. De Japanse Korrepetitor van Aachen Hiroshi Ueno leidt een energieke en ongekunstelde lezing met het gereduceerde Sinfonieorchester Aachen.

Ontwerper Andreas Becker laat naadloos de bezichtiging van het interieur en de buitenkant van de bouwvallige woningen in elkaar overgaan middels een draaitoneel. Zijn kostuums roepen een ver verwijderde wereld op, terwijl de choreografie van Elena Pierini de scènes verlevendigt en de intolerantie verheldert. De uitvoering wordt in het originele Engels gezongen met gesproken teksten in het Duits en dat is zeer prettig. Het nettoresultaat is een hoogst plezierige avond in Aachen.

Buitenlandse Recensies, Nieuwe Recensie