11-02-2017

De Franse tenor Michel Sénéchal werd op 11 februari 1927 in Parijs geboren.

Michel Sénéchal studeerde zang aan het conservatoire van Parijs en maakte zijn debuut in de Munt van Brussel in 1950. In 1952 debuteerde hij bij de Opéra de Paris en de Opéra-Comique, waar hij hoofdrollen zong in ‘La Dame Blanche’, ‘Les Indes Galantes’, ‘Il Matrimonio Segreto’, ‘Il Barbiere di Siviglia’ en ‘Le Comte Ory’. Hij maakte zijn debuut bij het festival Aix-en-Provence in 1956 in ‘Platée’ van Rameau. In 1965 trad hij voor het eerst op tijdens het Glyndebourne Festival als Gonzalve in ‘L’Heure Espagnole’ van Ravel, een vertolking die hij een jaar later in Glyndebourne herhaalde.

Sénéchal was ook vaak te bewonderen in komische rollen, zoals in operettes van Offenbach ‘Orphée aux Enfers’, ‘La Vie Parisienne’ en ‘La Périchole. Later concentreerde hij zich op karakterrollen als Basilio in ‘Le Nozze di Figaro’, Goro in ‘Madama Butterfly’, de Yuródivïy in ‘Boris Godoenov’ en Monsieur Triquet in ‘Jevgeni Onjegin’.

Op 8 maart 1982 maakte Sénéchal zijn debuut in de Metropolitan Opera van New York als de vier dienaren Andrès, Cochenille, Pitichinaccio en Frantz in ‘Les Contes d’Hoffmann’. Hij zou bij de Met tot en met 2005 in ruim 175 voorstellingen optreden.

Michel Sénéchal werkte verder mee aan de wereldpremières van de opera’s ‘Montségur’ van Marcel Landowski op 31 januari 1985 in Toulouse (rol Fabien) en ‘Doctor Faustus’ van Konrad Boehmer (rol Paus Leo X) op 20 februari 1985 in de Opéra de Paris.

Vanaf 1979 gaf Sénéchal les aan de “L’École d’Art Lyrique” van de Opéra de Paris en werd uiteindelijk directeur van deze school.

Zijn stem is door diverse labels vastgelegd op talrijke studio-opnamen. Voor Pathé (‘Platée’ van Rameau, ‘Ivan IV’ van Bizet en ‘Les Cloches de Corneville’ van Planquette), Decca (‘La Bohème’ van Puccini, ‘La Navarraise’ en ‘Thaïs’ van Massenet en werken van Michel-Richard Delalande en Igor Stravinsky), HMV (‘Les Contes d’Hoffmann’ van Offenbach en ‘Otello’ van Verdi), Véga (‘La Dame Blanche’ van Boieldieu en ‘L’Enfance du Christ’ van Berlioz), Lumen (‘Démophon’ van Johann Christoph Vogel), Rodolphe Records (‘Francesca da Rimini’ van Zandonai en ‘Le Comte Ory’ van Rossini), Erato (‘Oorlog en Vrede’ van Prokofiev en Spalanzani in ‘Les Contes d’Hoffmann’), DGG (Mr. Triquet in ‘Jevgeni Onjegin’), Philips, Hungaroton (‘Eine Nacht in Venedig’ van Johann Strauss jr.), MGB-Helikon (‘Les Aventures du Roi Pausole’ van Honegger), Solstice (‘Les Caprices de Marianne’ van Sauguet), en Philips/PMS (hoogtepunten uit ‘Le Pré aux Clercs’ van Boieldieu).

Kijk op YouTube