RECENSIE: Verdi – Nabucco

****
© Staatsopera van Tatarstan
Nieuwegein, 9 oktober 2016


Staatsopera van Tatarstan brengt aantrekkelijke ‘Nabucco’

De ‘Nabucco’ van Verdi is één van de meest populaire opera’s ter wereld   en het verbaast dan ook niet dat de Staatsopera van Tatarstan de voorstelling van ‘Nabucco’ in Nieuwegein speelde voor een uitverkochte zaal. Het publiek genoot van de uitvoering en slechts een enkeling had kanttekeningen.

De opera ‘Nabucco’ van Giuseppe Verdi (1813-1901) beleefde zijn wereldpremière in Milaan in 1842 en was gelijk een enorm succes. Het werk kenmerkt zich als een vroege opera van Verdi door de grootse rode draad, onverhoedse ontwikkelingen, theatrale en vocale effecten met onstuimige uitbarstingen van gevoelens en energieke koren. De Staatsopera van Tatarstan van de Russische plaats Kazan brengt een productie van ‘Nabucco’ van de Italiaanse regisseur Deni Krief naar Nederland. Het is een traditionele enscenering die dateert uit 2003 en bestemd is voor een groot publiek, dat niet warmloopt voor het pseudo-intellectuele regietheater. Krief schildert de vertwijfelde pogingen van het Joodse volk om te overleven tijdens de Babylonische ballingschap circa 500 jaar voor Christus in decors van de Oekraïense ontwerper Andrey Zlobin, die functioneel en sfeervol zijn. De tempel van Salomon in de eerste akte wordt voorgesteld door fraai ogende, gouden lamellen en de weldaad van het koninklijke paleis in Babylon in de overige drie akten wordt door mooie primaire kleuren belicht. Kanttekeningen kun je plaatsen bij de scenische dwaling om de Joden te laten knielen tijdens hun gebeden. Verder ontbreekt in de laatste akte in de hangende tuinen van Babylon het afgodsbeeld van Baal en gebeurt er dan ook scenisch niets in de climax van Nabucco’s opdracht om dit beeld te vernietigen.

De Staatsopera van Tatarstan brengt vaak interessante zangers mee. Ze hebben hun rollen in Rusland al vaak vertolkt en weten waar zij het over hebben. De rol van Abigaille wordt gezongen door de Oekraïense sopraan Oksana Kramareva, die in 2008 de tweede plaats én publieksprijs behaalde op het Operalia Concours van Plácido Domingo en eerder in Nederland te horen was als de titelrollen van ‘Turandot’, ‘Tosca’ en’ Aida’. Kramareva is een indrukwekkende sopraan. In het lage midden- en in het borstregister wordt haar klank helaas minder open en in het hoogte zingt zij soms op kracht, maar zij is altijd expressief en muzikaal interessant.

De bariton Andrey Beletsky is een lichtgewicht Nabucco, de bas Sergey Kovnir brengt een welluidend borstregister mee voor Zaccaria, de sopraan Ekatrina Egorova is een vol rond lyrische Fenena – en bovendien een Abigaille in de startblokken – en de tenor Anton Ivanov heeft een eerlijk geluid en stralende hoogte als Ismael. Dirigente Alla Kulbaba heeft niet de spierballen voor de vroege Verdi en geeft een stroperige lezing, maar het koor maakt indruk met dynamische nuances en zorgvuldigheid. Deze ‘Nabucco’ van de Staatsopera van Tatarstan is een aantrekkelijke productie voor een groot publiek en het publiek in de uitverkochte zaal van Nieuwegein toonde haar enthousiasme diverse malen met open doekjes.

Diverse Recensies, Nieuwe Recensie