21-04-2022

De Duits-Oostenrijkse sopraan Renate Holm is op 21 april 2022 op 90-jarige leeftijd in haar woonplaats Wenen overleden.

Renate Holm werd op 10 augustus 1931 als Renate Franke in Berlijn geboren. Zij studeerde zang bij Maria Ivogün in Wenen en debuteerde in 1957 als Helene in de operette ‘Ein Walzertraum’ van Oscar Straus bij de Wiener Volksoper. Tussen 1964 en 1990 was zij geëngageerd door de Wiener Staatsoper, waar zij al op 31 oktober 1960 haar debuut had gemaakt als als Gretchen in ‘Der Wildschütz’ van Lortzing. In de Wiener Staatsoper zong zij in totaal 474 voorstellingen met rollen als Blondchen in ‘Die Entführung aus dem Serail’, Adele in ‘Die Fledermaus’, Susanna en de Gravin in ‘Le Nozze di Figaro’, Zerbinetta in ‘Ariadne auf Naxos’ van Richard Strauss, Papagena in ‘Die Zauberflöte’, Musetta in ‘La Bohème’, Rosina in ‘Il Barbiere di Siviglia’, een Blumenmädchen in ‘Parsifal’, Zerlina in ‘Don Giovanni’, Marzelline in ‘Fidelio’, Isotta in ‘Die schweigsame Frau’ van Richard Strauss, Sophie in ‘Der Rosenkavalier’, Ännchen in ‘Der Freischütz’, Despina in ‘Così Fan Tutte’, Ighino in ‘Palestrina’ van Hans Pfitzner, Madame Euterpova in ‘Help Help the Globolinks’ van Menotti, Clorinde in ‘La Cenerentola’, de 5. Magd in ‘Elektra’ van Richard Strauss, Ills Frau in ‘Der Besuch der alten Dame’ van Gottfried von Einem en Nora Rittinghaus in ‘Kehraus um St. Stephan’ van Ernst Krenek. Met de Wiener Staatsoper gasteerde zij in 1971 ook in het Bolshoi Theater van Moskou

Bij de Salzburger Festspiele trad zij in 1961 en 1962 op als Jugend in ‘Der Bauer als Millionär’ van Ferdinand Raimund, in 1961 tot en met 1963 als Blondchen en in 1964 als Papagena en in 1975 bij de Osterfestspiele als Musetta.

Gastoptredens brachten haar naar diverse buitenlandse operahuizen. Zij was tussen 1963 en 1966 door gastcontracten verbonden aan de Oper Frankfurt en gasteerde met het ensemble in 1963 in Londen als Blondchen. Tussen 1972 en 1976 was zij ook door gastcontracten verbonden aan de Deutsche Oper Berlin. In het Teatro Colón van Buenos Aires bewonderde men haar in 1961 als Blondchen, in 1964 als Susanna en Zerlina, in 1966 als Marzelline en opnieuw Zerlina en in 1968 als Papagena en Isotta. Bij de Münchner Opernfestspielen zong zij in 1966 Papagena en aan de Bayerische Staatsoper van München trad zij in 1978 op als Musetta. In het Teatro San Carlos van Lissabon zong zij in 1981 Adele.

Daarna trad Renate Holm wederom bij de Wiener Volksoper op. Nog in 1998 zong zij daar de rol van Mirabella in ‘Der Zigeunerbaron’.

Overige partijen van haar repertoire waren Norina in ‘Don Pasquale’, Mimì in ‘La Bohème’, Marie in ‘Zar und Zimmermann’ van Lortzing, Frau Fluth in ‘Die lustigen Weiber von Windsor’ van Nicolai, Marie in ‘Die verkaufte Braut’ van Smetana, Olympia in ‘Les Contes d’Hoffmann’, Yum-Yum in ‘The Mikado’ van Gilbert & Sullivan en Fiametta in ‘Boccaccio’ van Von Suppé.

De Wiener Volksoper verleende haar in het seizoen 2006/2007 naar aanleiding van haar 50ste verjaardag van haar debuut aan de Volksoper een huldebetoon als erelid.

Haar stem is vastgelegd op diverse opnamen van grammofoonplaten door Electrola (‘Die Fledermaus’, ‘Der Vogelhändler’ en ‘Das Land des Lächelns’), door HMV (‘Der Bettelstudent’), door Decca (als Papagena in ‘Die Zauberflöte’), door Melodram (‘Die Entführung aus dem Serail’) en door Ariola-Bertelsmann (‘Die Fledermaus’). Daarnaast is zij te horen operette-opnamen van het label Eurodisc.

Kijk op YouTube