05-06-2016

Op 4 juni 2016 is de Amerikaanse sopraan Phyllis Curtin overleden.

Phyllis Curtin werd op 3 december 1921 als Phylis Smith in Clarksburg, West Virginia geboren. Zij studeerde zang bij Olga Averino aan het Wellesley College en vervolgde haar studie bij Boris Goldovsky aan het New England Conservatory. In 1946 maakte zij haar professionele debuut als Tatyana in ‘Jevgeni Onjegin’ bij het New England Opera Theater. Op 22 oktober 1953 maakte zij haar debuut bij de New York City Opera als Fraulein Burstner, Frau Grubach en Leni in de Amerikaanse première van ‘Das Prozess’ van Gottfried von Einem. Zij bleef bij dit gezelschap tot in de jaren zestig.

Vanaf 1953 zong zij ook regelmatig in het Royal Opera House Covent Garden van Londen at Covent Garden. In 1959 maakte zij haar debuut in het Teatro Colón in Buenos Aires en zong zij ook Donna Anna in ‘Don Giovanni’ tijdens het Glyndebourne Festival. Zij zong diverse rollen in de Wiener Staatsoper in 1960 en 1961, waaronder Cio-Cio-San in ‘Madama Butterfly’, Fiordiligi in ‘Così Fan Tutte’, de titelrol in ‘Salome’ en Violetta in ‘La Traviata’.

Curtin maakte haar debuut in de Metropolitan Opera van New York op 4 november 1961 als Fiordiligi. Zij keerde regelmatig terug naar de Met in rollen als Alice Ford in ‘Falstaff’, Gravin Almaviva in ‘Le Nozze di Figaro’, Donna Anna, Ellen Orford in ‘Peter Grimes’, Eva in ‘Die Meistersinger von Nürnberg’, Rosalinde in ‘Die Fledermaus’, Salome en Violetta. Haar laatste optreden in de Met was op 6 juli 1973 in de titelrol van ‘Tosca’. Op 16 maart 1962 maakte zij haar debuut in het Teatro alla Scala als Fiordiligi.

Zij zong verder in de wereldpremières van twee opera’s van Carlisle Floyd: ‘Susannah’ (1955) en ‘Wuthering Heights’ (1958). In 1966 werkte zij mee aan de wereldpremière van ‘La Mère Coupable’ van Milhaud in het Grand Théâtre van Genève.

Andere rollen van haar repertoire waren Antonia in ‘Les Contes d’Hoffmann’, Cressida in ‘Troilus and Cressida’, Frau Fluth in ‘Die lustigen Weiber von Windsor’, Katharina in ‘The Taming of the Shrew’ van Vittorio Giannini, Konstanze in ‘Die Entführung aus dem Serail’, Mélisande in ‘Pelléas et Mélisande’, Norina in ‘Don Pasquale’, Thérèse in ‘Les Mamelles de Tirésias’ van Poulenc (Amerikaanse première), de titelrol in ‘Médée’ van Darius Milhaud, Mimì in ‘La Bohème’ en Marguerite in ‘Faust’.

Phyllis Curtin gaf les aan de Yale University en was Artistic Advisor van het Opera Institute aan de Boston University College of Fine Arts School of Music. Haar stem is vastgelegd door het label VAI op onder andere een opnamen van ‘Susannah’ uit New Orleans van 1962.

Lees in The Berkshire Eagle Local News