13-01-2016

De Italiaanse bariton Renato Bruson werd op 13 januari 1936 in Granze nabij Padua geboren.

Renato Bruson studeerde aan het Conservatorio Pollini in Padua als student van Elena Fava Ceriati. Hij debuteerde in 1961 aan het Teatro Sperimentale Spoleto als Luna in ‘Il Trovatore’ van Verdi en als Luna gasteerde hij in 1964 ook in Nederland. In 1967 heeft Bruson een opzienbarend succes in het Teatro Regio van Parma naast de tenor Franco Corelli. Op 1 februari 1969 volgde zijn debuut in de Metropolitan Opera van New York als Enrico in ‘Lucia di Lammermoor’ naast Anna Moffo en Nicolai Gedda.

Bruson maakte op 10 maart 1972 zijn debuut in de Scala van Milaan als Antonio in ‘Linda di Chamounix’ van Donizetti naast Margherita Rinaldi, Alfredo Kraus, Elena Zilio en Enzo Dara. Daarna kwam het tot grote successen in alle belangrijke operahuizen van Italië, waaronder Napels, Florence, Rome, Bologna, Genua, Palermo, Parma, Turijn, Venetië en Trieste. In de Arena van Verona trad hij in 1975, 1976, tussen 1978 en 1982, 1985, 1992, 1994, 1996 en 2000 op.

Hij debuteerde in 1976 aan de Royal Opera House Covent Garden van Londen als Anckarström (Renato) in ‘Un Ballo in Maschera’ van Verdi. Verdere successen had hij in De Munt Schouwburg van Brussel, Frankfurt, Hamburg, München, Boekarest, Monte Carlo, Kopenhagen, Amsterdam, Boedapest en Barcelona en bij Festivals in Edinburgh, Salzburg, Macerata en Bregenz. Hij zong in 1984 bij de Opéra de Paris in de titelrol van ‘Macbeth’ van Verdi en in 1990 in het Carnegie Hall van New York als Montfort in een konzertante opvoering van ‘I Vespri Siciliani’.

Bruson maakte in 1977 zijn debuut aan de Wiener Staatsoper als Don Carlo in ‘La Forza del Destino’ en zou er in 249 voorstellingen optreden. In 1996 werd hij benoemd tot Ehrenmitglied van het operahuis. Nog in september 2010 gasteerde hij in de Wiener Volksoper als Germont-père in ‘La Traviata’.

Zijn stem is vastgelegd op talrijke opnamen. Op Philips (‘L’Isola Disabitata’ van Haydn en de titelrollen in ‘Rigoletto’ en ‘Macbeth’ van Verdi), op Decca (‘Requiem’ van Donizetti), op HMV (Scarpia in ‘Tosca’, Germont in ‘La Traviata’ en Enrico in ‘Lucia di Lammermoor’), op CBS (‘Il Segreto di Susanna’ van Wolf-Ferrari en de titelrol in ‘Macbeth’), op DGG (Miller in ‘Luisa Miller’ van Verdi, de titelrol in ‘Falstaff’, ‘La Forza del Destino’, ‘Un Ballo in Maschera’, ‘Manon Lescaut’ en ‘Samson et Dalila’), op ANNA-Records (‘Linda di Chamounix’ van Donizetti), op MRF (‘Gemma di Vergy’ van Donizetti, ‘Oedipe a Colone’ van Sacchini), op Orfeo (‘Alzira’ van Verdi en Alfonso in ‘Così fan tutte’), op RCA (‘Don Pasquale’), op Capriccio (‘Andrea Chénier’ van Giordano en ‘La Traviata’), op Koch-Records (Iago in ‘Otello’ en ‘Cristoforo Colombo’ van Franchetti), op Valois/Helikon (titelrol in ‘Nabucco’), op Nuova Era (‘Poliuto’ van Donizetti), op Nuova Era/Note I (Francesco in ‘I Due Foscari’ van Verdi), op Bayer Records (‘I Masnadieri’ van Verdi), op Sony (‘Rigoletto’), op Chandos (de titelrol in ‘Don Giovanni’), op Bella Voce (Michele in ‘Il Tabarro’ van Puccini), op Mondo Musica (Enrico in ‘Maria di Rohan’ van Donizetti en in ‘Lucia di Lammermoor’) en op Gala (titelrol in ‘Macbeth’).

Kijk op YouTube