RECENSIE: Mascagni – Cavalleria Rusticana

© Hans van Egdom
Leiden, 19 juli 2015

Pieterskerk passend podium voor ‘Cavalleria Rusticana’ van Opera Festa

Het Nederlandse muziekleven heeft een grote traditie van semi-professionele initiatieven. Amateurkoren hebben altijd professionele zangers aangetrokken voor opera en oratoria en daarmee in een grote behoefte voorzien. Opera Festa is zo’n semi-professionele gezelschap en heeft dit jaar in de Pieterskerk van Leiden een uitstekend decor gevonden voor de opera ‘Cavalleria Rusticana’.

Opera Festa werd in 2010 in Leiden opgericht en speelde in 2011 hun eerste productie ‘Iphigénie en Aulide’ van Gluck en in 2013 een sympathieke ‘La Sonnambula’ van Bellini. Voor hun derde project ‘Cavalleria Rusticana’ (1890) van Pietro Mascagni (1863-1945) heeft Opera Festa in de laatgotische Pieterskerk een passend podium gevonden. Niet alleen de muziek met de Maria-hymne “Cessin le rustiche” en het kerkkoor “Regina Coeli” begeleid door het Thomas Hill Orgel, maar ook het verhaal op Paaszondag komt hier in een enscenering vol scherpzinnige oplossingen van regisseuse Nynke van den Bergh uitstekend tot zijn recht. Zo illustreert een kinderdansgroep de Siciliana en het Intermezzo, vormt een kruis met bloemen een wederkerend symbool en maakt Alfio fietsend zijn entree over de paden van de kerk. Van den Bergh benut de ruimte van de kerk voortreffelijk en het zangersensemble krijgt een verzorgd speelveld.

En in dit ensemble overrompelt Charlotte Janssen als een meeslepende Santuzza. Haar gevoelvolle, royale, veelkleurige en warme stem schuwt onstuimige tonen niet om uitdrukking te geven aan het lijden aan het bedrogen boerenmeisje. Expressief en toch beheerst in haar kop- en borstregister, verdient alleen het middenregister nog wat meer projectie om de stem niet uit elkaar te laten trekken. Charlotte Janssen toont zich een zangeres met grote toekomstmogelijkheden.

Tenor Mark Omvlee is als Turiddu enthousiast als altijd en een geweldig acteur en hij houdt zijn stem vooral breed. Bariton Martijn Sanders laat als de bedrogen Alfio horen dat zijn stem is uitgerijpt tot heldenformaat. Verder is de sopraan Madieke Marjon een mooi lyrische Lola en geeft de mezzosopraan Alfrun Schmid goed gestalte aan Mamma Lucia.

Het Festa Operakoor en Vocaal Ensemble Frascanti zingen en acteren met grote inzet en concentratie en Musonia Ensemble speelt met toewijding de bewerking van de opera voor strijkorkest met harp, orgel en slagwerk onder leiding van dirigent Wim Dijkstra. Opera Festa voorziet met deze ‘Cavalleria Rusticana’ in de behoefte aan operaproducties, waarmee talentvolle, Nederlandse zangers een podium krijgen toebedeeld en zich kunnen ontwikkelen.

Diverse Recensies, Nieuwe Recensie