04-06-2015

‘Carmina Burana’ van Carl Orff wordt voor het eerst gespeeld door de Israeli Opera tijdens het vijfde Masada Opera Festival.

De keuze van ‘Carmina Burana’ is opvallend. De naam van de Duitse componist Carl Orff (1895 – 1982) zal altijd overschaduwd blijven door zijn relatie met het nationaal-socialisme en de Nazipartij. Zijn ‘Carmina Burana’ was na de première in Frankfurt in 1937 zeer populair bij de Nazi’s en Orff was één van de weinige Duitse componisten, die gehoor gaf aan de officiële oproep om nieuwe muziek voor te stellen voor ‘A Midsummer Night’s Dream’, nadat de muziek van Felix Mendelssohn was verboden. Verder zou Orff inzake het verzoek van de echtgenote van zijn ter dood veroordeelde vriend Kurt Huber – oprichter van de verzetsgroep ‘Die Weiße Rose’ – hebben geweigerd om zijn invloed uit te oefenen. Orffs leugens over zijn rol tijdens het Naziregime werden door de Amerikaanse autoriteiten geaccepteerd en hij werd gedenazificeerd, waardoor hij na de oorlog kon doorgaan met zijn werk.De muziek van Orff bezit elementen, die tegemoet kwamen aan de eisen van de Nazi-esthetiek: diatonische tonaliteit en monoritmische volgorden, nu eens primitief, direct en plomp, dan weer sprookjesachtig, volksliedachtig en dromerig.
* Michael Kater – Carl Orff im Dritten Reich

Lees in Yedioth Net News

© Reuters