RECENSIE: R. Strauss – Elektra

© Vlaamse Opera

Antwerpen, 12 september 2014

Irene Theorin redt ‘Elektra’ bij de Opera Vlaanderen

Opera Vlaanderen opent het seizoen 2014 / 2015 met ‘Elektra’ van Richard Strauss en heeft daarvoor een Duits productieteam bijeengebracht. De Zweedse sopraan Irene Theorin draagt de voorstelling met de titelrol.

Vijf offerkalveren hangen aan het plafond. Aegisth wordt voor de ogen van het publiek onthoofd door zijn stiefzoon Orest vanwege de moord op diens vader Agamemnon. Terwijl het bloed langs de wanden gutst, pleegt Orest vervolgens zelfmoord en staart Elektra uiteindelijk apathisch voor zich uit. Zo wordt de niet bepaald gelukkige familie getoond in de seizoensopening ‘Elektra’ (1909) van Richard Strauss (1864-1949) bij Opera Vlaanderen in Antwerpen. Opera Vlaanderen heeft voor deze productie een Duits team opgetrommeld. Regisseur David Bösch (1978) zit sinds vijf jaar in de operabusiness en brengt de opera in een hapklaar pakket. Heel spannend maakt hij het allemaal niet, maar het is wel helder en Bösch laat de zangers lekker aan de rand van het podium naar het publiek zingen. En het over en weer getreiter van moeder Klytämnestra en dochter Elektra met de rammelaar was wel een erg leuke vondst…

Van de zangers draagt de Zweedse sopraan Irene Theorin de voorstelling. Het is ongelooflijk hoe zij gegroeid is in de partij sinds haar roldebuut vier jaar geleden in Salzburg. Alles wat toen werd geschreven, dient nu te worden teruggenomen. Haar dictie is verbeterd, zij geeft goed gewicht aan de woorden, werkt naar dramatische punten toe en geeft Elektra uitstekend gestalte. Alleen hebben de frasen nog vaak te lijden onder haar vele ademteugen. In haar partij zijn diverse gebruikelijke, tamelijk forse coupures gemaakt: aan het einde van haar duet met Klytämnestra, op drie plaatsen in haar duet met Chrysothemis en in het duet met Orest.

Klytämnestra is de glansrol van de Duitse mezzosopraan Renée Morloc. Zij zong de rol onder andere al in december 2004 tijdens de onvergetelijke ‘Elektra’ in Duisburg met Eva Marton in de titelrol en de Nederlandse heldentenor Frank van Aken als Aegisth. Toch maakt Morloc bij Opera Vlaanderen minder indruk dan bij haar recente optreden als Klytämnestra tijdens de seizoensopening 2012 / 2013 van Düsseldorf. De Hongaarse bas-bariton Károly Szemerédy in een sonore Orest. Zijn te vroege inzet op “Die Hunde auf dem Hof erkennen mich” bij de première verraadde dat Szemerédy hier zijn roldebuut maakt. De Litouwse Ausrine Stundyte zingt bijna de gehele partij van Chrysothemis in haar middenregister en dat klinkt op den duur erg vermoeiend. Voor de bijrollen maakt Opera Vlaanderen zich al net zo schuldig als de Nederlandse gezelschappen aan het geven van bijrollen aan onbeduidende buitenlandse zangers. Zo werd voor Ein junger Diener een matige Britse tenor en voor Aegisth een karaktertenor uit Duitsland gehaald.

Dirigent Dmitri Jurowski en het Symfonisch Orkest van de Opera van Vlaanderen – het orkest wordt in het overzicht van het programmaboekje overigens niet genoemd – leggen meer de nadruk op de grote geste dan op de fijngesponnen textuur van de partituur. Jurowski weet echter zangers en orkest goed bijeen te houden.

De productie van ‘Elektra’ speelt nog op 16, 18 en 19 september 2014 in Antwerpen en op 27, 28 en 30 september 2014 en 1 en 3 oktober 2014 in Gent. Theorin zingt de titelrol op 18 en 28 september 2014 en 1 oktober 2014 en op de andere data zingt de Amerikaanse sopraan Caroline Whisnant de rol. De productie is een samenwerkingsproject met het Aalto Theater van Essen, ook al is onduidelijk wanneer het daar wordt opgevoerd.

Buitenlandse Recensies